Intressanta händelser kring Karl XII
-
Gutekrigaren
- Medlem
Begreppet "självmordsbenägen" implicerar ju att självmord eller självmordsförsök begås. Svårt att bevisa men knappast troligt heller. I så fall är alla soldater självmordsbenägna, annars skulle ju inte en käft dra på sig uniform. Få yrken har ju större dödsrisk.johane skrev:har hört att en av anledningarna till att Karl XII var så oförsiktig i sitt handlande är att han var lite självmordsbenägen
sen hur vida det stämmer eller inte vet jag ej.
Mvh Petter
Det handlar väl framför allt om Karl XII:s berömda förmåga att alltid befinna sig där striden var som allra värst. Jag har också hört det där med att han skulle ha varit självmordsbenägen - många har väl ansett hans beteende som vårdslöst med tanke på hans ställning - men då har man inte tagit i akt den roll han spelade. Kungen ledde sina trupper och delade deras faror, det var en av grundpelarna i den karolinska stridsmoralen. Föresten var det norm bland alla karolinska officerare: den karolinska armén hade den största dödsprocenten bland officerskåren, men också en otrolig stridsmoral. Fenomenen hänger ihop.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Skola och ska är GRUNDFORMEN för det ord som i presens är skall. I vardagligt språk används oftare den modernare formen ska än den i modernt språkbruk ålderdomliga grundformen skola.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Intressanta händelser kring Karl XII
Förlåt, men vad pratar du om?Ralf Palmgren skrev:Skola och ska är GRUNDFORMEN för det ord som i presens är skall. I vardagligt språk används oftare den modernare formen ska än den i modernt språkbruk ålderdomliga grundformen skola.
Mvh Petter
- Ralf Palmgren
- Medlem
Det var kanske onödigt, men jag såg först nu Engans inlägg av söndagen den 23 maj 2004: "Han skulle inte sagt "skola" i alla fall. Skola är pluralformen av skall, och subjektet i meningen är "detta", som är singular. En petitess, men det irriterar mig lite när gamla böjningsformer används felaktigt."
Min kommentar till den var:
"Skola och ska är GRUNDFORMEN för det ord som i presens är skall. I vardagligt språk används oftare den modernare formen ska än den i modernt språkbruk ålderdomliga grundformen skola."
Det var bara en liten asterix eller not som man inte behöver ta på så stort allvar. He He...
Min kommentar till den var:
"Skola och ska är GRUNDFORMEN för det ord som i presens är skall. I vardagligt språk används oftare den modernare formen ska än den i modernt språkbruk ålderdomliga grundformen skola."
Det var bara en liten asterix eller not som man inte behöver ta på så stort allvar. He He...
Re: Intressanta händelser kring Karl XII
Om du med detta ville säga emot Engan har du fel, om du bara ville komplettera hans fullt korrekta inlägg med ett litet kuriosum har du rätt, och i vilket fall som helst har det inte med ämnet att göra.Ralf Palmgren skrev:Skola och ska är GRUNDFORMEN för det ord som i presens är skall. I vardagligt språk används oftare den modernare formen ska än den i modernt språkbruk ålderdomliga grundformen skola.
Anekdoter finns många om Karl XII. En av mina favoriter återberättad av Nordberg efter Pipers muntliga berättelse handlar om den unge ädlingen Karl Gustav Oxenstierna, greve av Södermöre, herre till Tidö, Fiholm och Käggleholm, den store rikskanslerns sonsons son och siste manlige avkomling samt kungens syssling. Greve Piper försöker hos Karl utverka att för den unge ädlingens räkning göra undantag i graderna och låta honom snabbt avancera till officer.
Varpå konungen svarade:
"Ja, jag hade så kunnat men I måsten besinna, att jag intet utan orsak gjort som nu är. Ty pro primo, om en sådan ung adelsman bliver genast överofficer, så är han ovettig mot gemene man. men när han själv får något litet tjäna som gemen, göra vakt och stå på utpost, då lärer han, vad på gemene man kommer, och bliver därigenom hövligare; och pro secundo, vill jag aldrig praejudicera någon. Om en ung adelsman bliver framdragen, kan det intet annat än förtryta en gammal, som länge tjänt och står i turen att avancera."
Piper menade då att på greve Oxienstierna kan ingen förtrytas och påminde om att den unge greven är kungens syssling.
Konungen svarade:
"Gammal adel och ung adel gör ingenting i sig själva till godheten av en karl. Vi hava många regementofficerare vid armén, som inte äro adelsmän och ändå bra folk. När en gemen ryttare är bra, kan det var lika, om han är adelsman eller intet."
Så blev det och strax efter uppbrottet från lägret föll den unge greven i hetsig feber och "bleven död under marschen, ej långt från staden Slucz"
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
En annan favorit är när han i sin allra tidigaste karriär lär de franska ministrarna och kungliga sändebuden vilket språk man talar.
"Jag kan fransöska och vill lära mig mer",förklarade han för för Lindschöld som ställt honom till svars för hans vägran, "och när jag träffar kungen av Frankrike så skall jag tala fransöska till honom. Men skickar han en minister till mig, är det likare att ministern lär sig svenska för min skull än att jag lär mig fransöska för hans. Ty jag håller mitt språk i lika högt värde som han sitt."
Många andra berättelser om kungens humor och skämtlystnad finns beskrivna, inte minst de som beskriver hur officerare och adjutanter skämtar på hans bekostnad.
Varpå konungen svarade:
"Ja, jag hade så kunnat men I måsten besinna, att jag intet utan orsak gjort som nu är. Ty pro primo, om en sådan ung adelsman bliver genast överofficer, så är han ovettig mot gemene man. men när han själv får något litet tjäna som gemen, göra vakt och stå på utpost, då lärer han, vad på gemene man kommer, och bliver därigenom hövligare; och pro secundo, vill jag aldrig praejudicera någon. Om en ung adelsman bliver framdragen, kan det intet annat än förtryta en gammal, som länge tjänt och står i turen att avancera."
Piper menade då att på greve Oxienstierna kan ingen förtrytas och påminde om att den unge greven är kungens syssling.
Konungen svarade:
"Gammal adel och ung adel gör ingenting i sig själva till godheten av en karl. Vi hava många regementofficerare vid armén, som inte äro adelsmän och ändå bra folk. När en gemen ryttare är bra, kan det var lika, om han är adelsman eller intet."
Så blev det och strax efter uppbrottet från lägret föll den unge greven i hetsig feber och "bleven död under marschen, ej långt från staden Slucz"
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
En annan favorit är när han i sin allra tidigaste karriär lär de franska ministrarna och kungliga sändebuden vilket språk man talar.
"Jag kan fransöska och vill lära mig mer",förklarade han för för Lindschöld som ställt honom till svars för hans vägran, "och när jag träffar kungen av Frankrike så skall jag tala fransöska till honom. Men skickar han en minister till mig, är det likare att ministern lär sig svenska för min skull än att jag lär mig fransöska för hans. Ty jag håller mitt språk i lika högt värde som han sitt."
Många andra berättelser om kungens humor och skämtlystnad finns beskrivna, inte minst de som beskriver hur officerare och adjutanter skämtar på hans bekostnad.
Senast redigerad av 3 Wilja, redigerad totalt 8 gång.
En anekdot som med all säkerhet inte är sann men kul ändå är när Karl XII träffade påven i Rom. Påven sträckte fram benet mot kungen för att denne skulle kyssa den heliga foten. Kungen tar ett steg tillbaka, greppar pampen på höger sida och utropar: "Dra åt dig foten gubbe, annars hugger jag av'en".