Var Karl XII oskuld?

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 31 juli 2007, 12:54

Hexmaster skrev:
Harkett skrev:
Denna aspekt av krigarkungen tycks överskugga mycket annat: han var en utmärkt fältherre men han var rädd för kvinnor...

För det första är ju Karl XII förmodligen den svenske kung som rönt mest intresse över huvud taget - positivt, negativt, neutralt. På alla de områden. (Om det är något som "överskuggar" så är det väl snarare den militära delen, á la "Kung Karl den unge hjälte".)
Jag menade att jag tycker mig röna ett intresse bland kvinnor. Visst har man skrivit mycket om fältherren Karl XII. Men det tycks finnas ett ökande intresse för Karls relationer till kvinnor. Vad har detta ökande intresse göra med? (Fanns det mindre kvinnliga historiker förr osv?) Det var mer så jag menade. :wink:

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 1 augusti 2007, 00:26

Jag tycker det är bra att man diskuterar ALLA Karl XIIs sidor, inte bara de militära osv. Jag tycker att det är bra att man börjar prata om hans personlighet lite mer nu. Och dessutom är det inte bara kvinnor som intresserar sig för detta ämne. I de flesta böcker om krigarkungen nämns detta som en viktig punkt, men det är ingen som gått till botten med det och samlat in rikligt med fakta. Än.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 2 augusti 2007, 12:02

Det finns olika sätt att värdera Karl XII. I slutet av Bengt Liljegrens bok finns en exposé över den historiografiska ramen. Den s.k. nya skolan var konservativa som ville rehabilitera krigarkonungen osv. För detta syfte grundades 1910 Karolinska förbundet. (Jarl Torbacke i "Försvaret främst" pekar på bakgrunden i storstrejken 1909). Förutom att värderas olika av olika skolor har Karl XII använts politiskt. Innan de konservativa övertog honom i slutet av 1800-talet hade nationalliberalerna honom som ett slags galjonsfigur (A. Blanche, skytterörelsen). Man kan se en liknande utveckling i Frankrike med Napoleon, som började sin karriär som förnyare och de liberal-radikalas stora gestalt och slutade som de konservativas ikon, en sann stor fransman.

En av de svenska konservativa major Oswald Kuylenstierna (medlem i KF) skrev att Karl XII inkapslade svenska värden och ideal osv. Han skall ha varit typiskt svensk. Under inbördeskriget i Finland 1918 jämförde sig de svenska frivilliga med Karl XII och karolinkerna och deras prestationer (av typ "en mot tio ställdes"). På kungens dödsdag restes en minnesten över de stupade i Tammerfors. De frivilliga menade överlägset att de röda var rädda för mörkret osv. Det blir kul när man i Peter Englunds Poltava kan läsa att Karl XII var också rädd för mörkret och gärna sov med sitt huvud i någon av sina soldaters knä. Det finns ju forskat i känslornas historia o. dyl. där man kommit fram till att man förhöll sig till t.ex. gråt på olika sätt på 1700- resp. 1800-talet osv. Denna s.k. stiff upper lip-apparition är en av 1800-talets manlighetskonstruktioner. En grundläggande bok i genustoerier som behandlar manlighetskonstruktioner (och som använts i analys av filmer om Karl XII) är R.W. Connells Maskuliniteter.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker det är mycket intressant med historiografi. Mitt tänkande kring tråden har kretsat kring om kvinnorörelsens intåg på universiteten har gett utslag här. Nya ämnesval har tillkommit likaså nya berikande aspekter på gamla ämnen.

Se om KF (får se om det lyckas):
http://www.karolinska-forbundet.org

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 3 augusti 2007, 20:34

Harkett - du nämnde någonting om att R.W. Connels bok "Maskuliniteter" har använts "i analys av filmer om Karl XII". Finns det några nyare filmer om honom? Har letat efter en film om Karl XII, men bara hittat den från 1925 i svartvitt utan ljud med Gösta Ekman d.ä. i huvudrollen. Har hört nåt om att Peter Englund håller på att skriva ett manus som härstammar från hans roman "Jag skall dundra", men den kommer antagligen inte handla så mycket om Karl XII...
Vet du om det finns några befintliga filmer om Carolus, eller är det någonting på gång?

Ps. Tack för länken till Karolinska förbundet, tror jag ska bli medlem!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 3 augusti 2007, 21:12

Det finns förstås "Kalabaliken i Bender". Sedan har Strindbergs drama filmatiserats. Av mer "lättsamt" slag är "Brödrene Dal og mysteriet med Karl XII:s gamasjer". Sedan har han ju figurerat i ett och annat kostymdrama om Peter den store. I ett sådant från 1986 hade han Ursula Andress till älskarinna. Jag kan tänka mig att det har gjorts ett och annat borta i Ryssland och måhända även något i Polen.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 3 augusti 2007, 21:13

IMDB ger det här för "Karl XII":
Hendrik Appels (König Karl XII. von Schweden)
. . . Galante König - August der Starke, Der (1920)

Karl Walter Diess (König Karl XII von Schweden)
. . . Epitaph für einen König (1969) (TV)

Flerov Eduard (King Karl XII)
. . . Sluga Gosudarev (2007)

Christoph Eichhorn (Karl XII, King of Sweden)
. . . "Peter the Great" (1986) (mini) TV Series

Gösta Ekman (I) (Karl XII)
. . . Karl XII (1925)

Gösta Ekman (I) (Karl XII)
. . . Karl XII, del II (1925)

Gösta Ekman (II) (Karl XII)
. . . Kalabaliken i Bender (1983)

Åsleik Engmark (Kong Karl XII)
. . . "Brødrene Dal og mysteriet med Karl XIIs gamasjer" (2005) (mini) TV Series

Günther Hadank (Karl XII)
. . . August der Starke (1936)

Ye. Karrik (Karl XII, King of Sweden)
. . . Pyotr pervyy II (1938)

Jörg Kleinau (Karl XII., König von Schweden)
. . . Sachsens Glanz und Preußens Gloria: Gräfin Cosel (1985) (TV)

Jarl Kulle (Karl XII)
. . . Karl XII (1974) (TV)

Frej Lindqvist (Karl XII)
. . . Bakom masker (1974) (TV)

Axel Skogberg (Karl XII)
. . . "Nisse Hults historiska snedsteg" (2006) {Tre kronor (#1.5)} TV Series

och det här för "Charles XII":
Nikita Dzhigurda (King Charles XII)
. . . Molitva za getmana Mazepu (2002)

Ye. Karrik (King Charles XII of Sweden)
. . . Battle of Russia, The (1943)

Daniel Olbrychski (Charles XII)
. . . Hrabina Cosel (1968)

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 4 augusti 2007, 11:43

Harkett - du nämnde någonting om att R.W. Connels bok "Maskuliniteter" har använts "i analys av filmer om Karl XII". Finns det några nyare filmer om honom? Har letat efter en film om Karl XII, men bara hittat den från 1925 i svartvitt utan ljud med Gösta Ekman d.ä. i huvudrollen. Har hört nåt om att Peter Englund håller på att skriva ett manus som härstammar från hans roman "Jag skall dundra", men den kommer antagligen inte handla så mycket om Karl XII...
Vet du om det finns några befintliga filmer om Carolus, eller är det någonting på gång?
Jag syftade på en uppsats i Scandia av en T. Gustafsson (tror det var 2006). Kommer inte ihåg om det var en film eller två. Titta i litteraturlistan där så kanske du får vissa uppslag. (Har inte ens sett Kalabaliken i Bender helt och hållet.) :)

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 augusti 2007, 12:49

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 6 augusti 2007, 22:51

Vart finns dessa filmer att köpa? Finns de att se på något sätt över huvudtaget? Det var ju ett tag sen de kom... De borde göra en ny film om Karl XII! Då skulle jag mer än gärna vara med och skriva manus! :D

Tigranes
Medlem

Inlägg av Tigranes » 7 augusti 2007, 13:06

Kolla med Statens ljud- och bildarkiv i Stockholm i fall de har några av filmerna. Se:
http://www.ljudochbildarkivet.se

:)

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 9 augusti 2007, 14:26

Ett bra sätt att motivera varför du skriver om Karl XII:s relation till kvinnor är att den dynastiska aspekten var en del av tidens storpolitik. Äktenskapsallianser påverkade storpolitiken (eller för att skärpa till det politik rentav byggde på äktenskap). :)

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 25 augusti 2007, 18:01

Ben skrev:
Men egendomligt nog tycks det vara så att många ser August II:s betydande antal älskarinnor och barn utom äktenskapet som mer normalt. På något outgrundligt sätt uppfattas Karl XII, som levde på det sätt som dåtida svensk lag och den dåtida svenska kyrkans regler stipulerade att ett ogift man skulle göra, som en "abnorm" person. Samtidigt tycks man uppfatta exempelvis August, eller den minst lika lössläppte Peter den store, som ideal vars livsstil Karl XII borde ha efterliknat.
det finns vissa biologiska orsaker bakom Augusts och Peters beteende, därför är det inte så konstigt att just Karl anses vara abnormal

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 25 augusti 2007, 22:36

Ben skrev:
Sandra Nord skrev:Det finns ju inga bevis på att Karl XII någonsin skulle ha haft en kvinna, men ändå sade han att han visst skulle gifta sig och att han gillade kvinnor. Någon som vet mer om ämnet? Är mycket intresserad, då jag för nuvarande skriver en bok om Karl XII och hans förhållande till kvinnor.

Tack på förhand!
I dåtidens Sverige var ju som bekant sexuella relationer utanför äktenskapet straffbelagda och den typen av förseelser kom emellanåt på Karl XII:s bord under perioden 1697-1700, se Birger Wedbergs bok Karl XII på justitietronen . Givetvis skulle kungen ha kunnat strunta i de juridiska förhållandena, ingen hade dragit honom inför domstol. Likväl är det väl värt viss respekt om den högste domaren inte bryter mot lagar som han i nästa andetag dömer sina undersåtar för att ha brutit. Wedbergs bok innehåller f.ö. den ofta återgivna historien om adelsmannen och torpardottern - talande nog för Karl XII:s syn på kärleken.

Med all sannolikhet hade han alltså inte några sexuella förbindelser - vilket alltså var vad lagen och kyrkan förväntade av en ogift svensk man. Det hindrar dock inte att det gick rykten om motsatsen, se exempelvis de la Motrayes berättelse, danska diplomatrapporter från 1697-98 eller Nils Reuterholms journal. I den sistnämnda skriften återges exempelvis uppgifter att Karl XII skulle ha känt Sara Törne lika väl som hennes man gjorde - en tydlig nog omskrivning.

I övrigt är Karl XII:s egenhändiga brev talande nog. En påstådd kvinnohatare som har två systrar till vilka han skriver betydande mängder brev och bl.a. säger att han inte skulle kunna leva längre om han miste båda sina systrar. En påstådd kvinnohatare som i brev till systern U. E. hälsar till "fruentimbret", till Greta Wrangel, till Emerentia v. Düben etc. etc.

Men någon Fredrik I av Sverige (eller August II av Polen) var han alltså inte. Om nu de ska betraktas som några eftersträvansvärda ideal.

Annars är det ett intressant ämne som det hittills skrivits en förfärlig massa smörja om. Ett exempel är en av de prinsessor som utpekats som tilltänkt maka, en hertiginna av Braunschweig-Bevern. Det har sagts att hon var "lösaktig", något egendomligt med tanke på att hon flera år tidigare hade fått inträde i ett kloster och var en bekant författarinna av religiösa sånger.

Vart finns Karl XIIs brev att köpa på bok? De borde ju finnas någon samling?

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 25 augusti 2007, 23:14

"Konung Karl XII:s egenhändiga bref" gavs ut av Ernst Carlson 1893. Finns på antikvariat och bibliotek.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 26 augusti 2007, 11:39

Ernst Carlsons utgåva är det inte något större fel på, men man bör komma ihåg några saker:

A. Vissa brev har Carlson daterat fel.

B. Samlingen är inte fullständig. Många brev har givetvis förstörts, men Carlson bommade också några stycken.

C. Breven är uppställda efter adressat, vilket är en sorglig ordning. Det hade varit oerhört mycket bättre om Carlson ordnat dem helt kronologiskt.

D. En del av Carlsons kommentarer är, med förlov sagt, trams.

Skriv svar