Knä bakom knä
Knä bakom knä
Kavalleriformation nämnd i Peter Englunds bok "Poltava". Vad innebär detta egentligen? Har inte riktigt lyckats greppa det. Att kavalleriet bildar en "kil" fattar jag, men sedan då? Vad syftar "knä bakom knä" på?
mvh
mvh
- Johan Elisson
- Medlem
Om du tänker dig att du sitter på en häst, och har knäna lite vinklade som man brukar ha, och sen tänker du dig att din kamrat till höger lägger sitt vänstra knä i ditt högra knäveck, så hamnar han ju till höger, lite bakom dig. Tänk dig att en kamrat på den vänstra sidan göra samma sak, fast spegelvänt, och du är spetsen på en kil.
/Johan
/Johan
- SuperPalle
- Medlem
Nu slog mig en ny tanke.
Vi har diskuterat två uppställningar; plog-uppställningen;
med en spetsryttare och alla andra knä bakom knä efter honom; det blir då två armar, bevisligen har de ridit så ibland.
Men på bilder brukar man så dem oftast i snörräta rader,
därför kom jag med ett förslag.
min idé att de var i sicksack varannan - men troligen var det inte så.
nästa idé: tänk om de red helt enkelt i en enda sned rad? En ryttare längst ut på ena vingen rider först, ryttaren vid sidan av knät efter.
Det blir fortfarande snörröta linjer om än sneda...
Flanryttaren är då lämpligen en av officerarna, och ser då hela raden.
Vi har diskuterat två uppställningar; plog-uppställningen;
med en spetsryttare och alla andra knä bakom knä efter honom; det blir då två armar, bevisligen har de ridit så ibland.
Men på bilder brukar man så dem oftast i snörräta rader,
därför kom jag med ett förslag.
min idé att de var i sicksack varannan - men troligen var det inte så.
nästa idé: tänk om de red helt enkelt i en enda sned rad? En ryttare längst ut på ena vingen rider först, ryttaren vid sidan av knät efter.
Det blir fortfarande snörröta linjer om än sneda...
Flanryttaren är då lämpligen en av officerarna, och ser då hela raden.
- Kapten_Gars
- Medlem
Det finns bevarade teckningar utförda på Karl XI's order som tydligt visar kilformen på de svenska skvadronerna. Den som vill se en nutida avritning av de teckningarna ur reglementet hittar en sådan i Alf Åbergs och Göte Göranssons bok "Karoliner", finns på de flesta bibiliotek.
"Kilen" är inte särskilt spetsig utan hela formation ser mer ut som ett tillplattat "V" eller en sergants vinkel.
Kom ihåg att de flesta bataljbilder utfördes av konstnärer som följde standardiserade "mallar" på hur man skulle avbilda förbanden, de flesta var dessutom utländska och avbildade därför den typ av formationer och uniformer de såg på hemmaplan fast med svenska "färger" sas.
Att veta vilka bataljmålningar som går att använda som källor eller inte är en hel vetenskap i sig.
Det hela kompliceras också av att de svenska rytatrna inte red "knä bakom knä" hela tiden utan manuverade i linje/kolonn med 3 eller 6 mans djup.
"Kilen" är inte särskilt spetsig utan hela formation ser mer ut som ett tillplattat "V" eller en sergants vinkel.
Kom ihåg att de flesta bataljbilder utfördes av konstnärer som följde standardiserade "mallar" på hur man skulle avbilda förbanden, de flesta var dessutom utländska och avbildade därför den typ av formationer och uniformer de såg på hemmaplan fast med svenska "färger" sas.
Att veta vilka bataljmålningar som går att använda som källor eller inte är en hel vetenskap i sig.
Det hela kompliceras också av att de svenska rytatrna inte red "knä bakom knä" hela tiden utan manuverade i linje/kolonn med 3 eller 6 mans djup.
Från tennsoldatformföretaget Prince Augusts sida http://www.princeaugust.ie/karoliner/in ... förklaring: finns i form nr:
r= ryttmästare (befälhavare) 934
s = standard 933
o = officer 934
u = underofficer 934
t= trumpetare 932
m= menig ryttare 931[/quote]
r= ryttmästare (befälhavare) 934
s = standard 933
o = officer 934
u = underofficer 934
t= trumpetare 932
m= menig ryttare 931[/quote]