Ang Brandklipparen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Maximus
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 maj 2004, 06:54
Ort: Göteborg

Ang Brandklipparen

Inlägg av Maximus » 23 maj 2004, 07:11

Läste i Frans G Bengtsson om att hästen Brandklipparen leddes fram till Karl XI under slaget vid Lund. Var inte det den franska gåvand den vita hästen Briljant som fördes fram i själva verket?

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 april 2004, 22:31
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 24 maj 2004, 22:13

Brandklipparen var väl den hästen som vart skjuten i nacken. Då förde man fram Brilliant åt Kungen.

Eller är jag helt ute och cyklar, jag kanske blandar ihop en massa hästar :?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 25 maj 2004, 00:18

Prozac skrev:Brandklipparen var väl den hästen som vart skjuten i nacken. Då förde man fram Brilliant åt Kungen.

Eller är jag helt ute och cyklar, jag kanske blandar ihop en massa hästar :?
Njae.. åtminstone enligt Carl Snoilsky (i dikten "Brandklipparen") var det väl så att den bortklemade paradhästen Brilliant (en gåva från franske kungen) inte klarade av stridslarmet utan vägrade rida framåt i strid, och därför gav en ung soldat sin häst Blacken till kungen i utbyte. Kungen skall efter slaget döpt om hästen till "Brandklipparen". Allt enligt den pampiga dikten. Eventuellt skall den unge soldaten varit Haqvin Ståhle (1659-1733, senare adlad Ridderståhle). Det hela är en aning osäkert och "legendartat". Om det verkligen hänt får vi nog aldrig veta säkert.

Än mindre säkert är det väl om det verkligen var samma "Brandklippare" som sedan gavs till Karl XII och som blev en av de överlevande från slaget vid Poltava.. men det är ju en fin historia i alla fall.. :-)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 25 maj 2004, 12:53

...
Senast redigerad av 1 Usquebaugh, redigerad totalt 25 gånger.

Maia
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 juli 2003, 15:43
Ort: Västergötland

Inlägg av Maia » 25 maj 2004, 13:48

Kommer detta också från dikten? Haqvin Ståhle bör ju då ha varit 50 år och kan väl knappast anses ung...
50 år? Nu blandar du nog ihop sakerna lite. Slaget vid Lund utspelades 1676, han var alltså 17 år gammal, och därmed väldigt ung i mina ögon iaf.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 25 maj 2004, 13:51

Ja, förlåt, blandade ihop slagen. Såg Poltava, och antog fel. Tar bort mitt inlägg. :oops:

/A

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 26 maj 2004, 15:14

Jag vet inte om de var samme brandklippare, men en häst vid namn bra ndklipparen skrämdes i sitt stall på Ängsö slott i Uppland, sprang ur stallet, bländades av solen och sprang rakt in i en mur och dog. Jag har för mig att de var den kände brandklipparen. :?

Mumin (Alpha Version)
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:51
Ort: Korpadalen

Inlägg av Mumin (Alpha Version) » 26 maj 2004, 15:32

övre inlägg skrevs egentligen av mig, vill ju inte ge hugin credit för det inlägget ;)

Skriv svar