Gustaf IV Adolf av Holstein-Gottorp eller av Fulkila?

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Gustaf IV Adolf av Holstein-Gottorp eller av Fulkila?

Inlägg av Christian von Habsburg » 11 augusti 2004, 12:43

Hur ligger det egentligen till med det där?
Var Gustav IV Adolfs far verkligen Gustav III eller var det Adolph Fredric Munck af Fulkila som var hans far?

Skulle det visa sig vara den sistnämnda så har ju inte Carl-Gustaf XVI Bernadotte något vasablod alls i sig. Hmm...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 augusti 2004, 13:50

Så säker som man kan vara på vem som är fadern till ett barn överhuvudtaget. Ryktena om Munk var som sagt bara elaka rykten förmodligen. Uppdiktade av kungens fiender, och de hade sin verkan, eftersom man än idag ställer sig frågan om de är sanna. Däremot var nog inte kungen någon kung i sängen så att säga, så det är möjligt att Munk kan givit några råd osv. Relationen mellan Gustav III och Sofia Magdalena var minst sagt frostig ett bra tag.
Christian von Habsburg
Skulle det visa sig vara den sistnämnda så har ju inte Carl-Gustaf XVI Bernadotte något vasablod alls i sig. Hmm...
Du kan vara 100 % säker på att Carl XVI Gustaf inte har en droppe vasablod i sig. Eftersom huset Bernadotte härstammar från Jean-Baptiste Bernadotte som var en av Napoleons Marskalkar, en fransman som inte ens var adlig. Han erbjöds att bli svensk kronprins efter det att Gustav III son Gustav IV Adolf blivit avsatt 1809, och tillträdde tronen efter Gustav III:s bror Karl XIII hade avlidigt 1818.

För övrigt är inte heller Gustav III eller hans far, mig veterligen på något sätt släkt med Gustav Vasa, även om han själv försökte ge sken av det med diverse långsökta historier. Karl XII:s syster, Ulrika Eleonora var den sista regenten som hade vasablod så att säga. När hon avgick till förmån för sin man Fredrik I av Hessen 1721 var det slut med vasarna.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Inlägg av Christian von Habsburg » 11 augusti 2004, 14:04

Perra skrev: Du kan vara 100 % säker på att Carl XVI Gustaf inte har en droppe vasablod i sig. Eftersom huset Bernadotte härstammar från Jean-Baptiste Bernadotte som var en av Napoleons Marskalkar, en fransman som inte ens var adlig. Han erbjöds att bli svensk kronprins efter det att Gustav III son Gustav IV Adolf blivit avsatt 1809, och tillträdde tronen efter Gustav III:s bror Karl XIII hade avlidigt 1818.
- Ni glömmer Gustav V's giftermål med Victoria av Baden som är Gustav IV Adolfs arvinge. Det är däri blodet ligger.
För övrigt är inte heller Gustav III eller hans far, mig veterligen på något sätt släkt med Gustav Vasa, även om han själv försökte ge sken av det med diverse långsökta historier. Karl XII:s syster, Ulrika Eleonora var den sista regenten som hade vasablod så att säga. När hon avgick till förmån för sin man Fredrik I av Hessen 1721 var det slut med vasarna.
- Ja se där gjorde jag en miss. Jag trodde att Adolf Fredrik var en son till Fredrik I och Ulrika Eleonora, men det var han ju inte.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 11 augusti 2004, 14:17

Perra skrev:
Du kan vara 100 % säker på att Carl XVI Gustaf inte har en droppe vasablod i sig.
Jag vet inte om man kan vara så säker på det, kungahusen i norra europa har alltid haft en viss tendens att gifta in sig i varandra, kors o tvärs. "Vasablod" som har spritt sig till andra kungahus har med största sannolikhet gifts in i den Bernadottska familjen ett flertal ggr under de nästan 2 hundra år som de har suttit vid kungamakten.

En uppgift jag såg nämnde inte mindre än 91 olika härledningar mellan Gustav Vasa och våran nuvarande kung, jag hoppas jag hittar den källan igen, ska söka igenom mina länkar och ber att få återkomma.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 augusti 2004, 14:22

Jo, det är möjligt iofs. Men i rakt nedstigande led är en annan sak.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 11 augusti 2004, 17:30

Fast om man ska se till ett rakt nedstigande led måste väl den sista vasamonarken varit Cristina?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 augusti 2004, 17:58

på faderns sida ja, men karl Gustavs mor Katarina var ju dotter till Karl IX, Gustav Vasas son. Det är ju också rakt nedåtstigande lika mycket som för Kristina, även om det är på moderns sida :) .
Senast redigerad av 1 Perra, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Inlägg av Christian von Habsburg » 11 augusti 2004, 17:59

CRS skrev:Fast om man ska se till ett rakt nedstigande led måste väl den sista vasamonarken varit Cristina?
Tjaa, det är ju sant. Men Ulrika Eleonora hade ju vasablod genom att en far eller en mor alltid haft vasablod i sig.
När Kristina abdikerade till förmån för sin kusin Karl X Gustav så hade denna Vasablod i sig.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 augusti 2004, 10:59

Sedan hade ju faktiskt Gustav III två söner, även om den yngre av dem dog som liten. Om denne yngre sons härkomst spreds det, mig veterligen, aldrig några rykten. Så om Gustav III var far till son nr 2, varför skulle han då inte ha kunnat vara far också till son nr 1?

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Inlägg av Christian von Habsburg » 12 augusti 2004, 11:01

Ben skrev:Sedan hade ju faktiskt Gustav III två söner, även om den yngre av dem dog som liten. Om denne yngre sons härkomst spreds det, mig veterligen, aldrig några rykten. Så om Gustav III var far till son nr 2, varför skulle han då inte ha kunnat vara far också till son nr 1?
- Nr 2 kanske var senare efter att han lärt sig av Fulkila? Jag vet faktiskt inte.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 augusti 2004, 11:03

Christian von Habsburg skrev:
CRS skrev:Fast om man ska se till ett rakt nedstigande led måste väl den sista vasamonarken varit Cristina?
Tjaa, det är ju sant. Men Ulrika Eleonora hade ju vasablod genom att en far eller en mor alltid haft vasablod i sig.
När Kristina abdikerade till förmån för sin kusin Karl X Gustav så hade denna Vasablod i sig.
Om man godkänner härstamning via kvinnolinjen för Karl X Gustav och därigenom också för Karl XI, Karl XII och Ulrika Eleonora - vari skulle då problemet ligga för Carl XVI Gustaf? Att en kvinna är OK, som i Karl X Gustavs fall, men att två eller flera är diskvalificerande? Lite svårt att se logiken i det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 augusti 2004, 13:00

Ben skrev
Om man godkänner härstamning via kvinnolinjen för Karl X Gustav och därigenom också för Karl XI, Karl XII och Ulrika Eleonora - vari skulle då problemet ligga för Carl XVI Gustaf? Att en kvinna är OK, som i Karl X Gustavs fall, men att två eller flera är diskvalificerande? Lite svårt att se logiken i det.
Vad menar du? vadå för problem? Inte för att jag är insatt i drottningarna under 1900talets härstammningar till höger och vänster men det förefaller mig otroligt att det helt plötsligt skulle dykt upp en prinsessa, som i rakt nedstigande led var släkt med Vasa, som mitt i allt gift sig med en svensk kung, och att nuvarande kungen därmed på ett liknande och lika uppenbart sätt skulle vara ättling till Vasa som karl X, karl XI och karl XII. Det hela faller på sin egen orimlighet. Då både Adolf Fredrik och Karl Johan kom från nya släkter, och de ligger kronologiskt mellan ulrika eleonora och nu, som du säkert vet.

Carl XVI Gustaf är inte släkt med vasa i rakt nedåtsitgande led på samma sätt som Pfalzarna, varken på faderlig eller moderlig sida. Det är inte svårt att se. Svårt att se logiken? Han hade varit det även om det varit på moderns sida i 100 steg, men saken är att så är det inte.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 augusti 2004, 13:14

Christian von Habsburg skrev:
Ben skrev:Sedan hade ju faktiskt Gustav III två söner, även om den yngre av dem dog som liten. Om denne yngre sons härkomst spreds det, mig veterligen, aldrig några rykten. Så om Gustav III var far till son nr 2, varför skulle han då inte ha kunnat vara far också till son nr 1?
- Nr 2 kanske var senare efter att han lärt sig av Fulkila? Jag vet faktiskt inte.
Jag vet inte om någon numera betvivlar att Gustav IV Adolf verkligen var son till Gustav III. Adolf Fredrik Munck efterlämnade en beskrivning av vad han stått till tjänst med och det var förvisso en del. Men det inskränkte sig till handledning, om man så säger

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 augusti 2004, 13:22

Perra skrev:
Ben skrev
Vad menar du? vadå för problem? Inte för att jag är insatt i drottningarna under 1900talets härstammningar till höger och vänster men det förefaller mig otroligt att det helt plötsligt skulle dykt upp en prinsessa, som i rakt nedstigande led var släkt med Vasa, som mitt i allt gift sig med en svensk kung, och att nuvarande kungen därmed på ett liknande och lika uppenbart sätt skulle vara ättling till Vasa som karl X, karl XI och karl XII. Det hela faller på sin egen orimlighet. Då både Adolf Fredrik och Karl Johan kom från nya släkter, och de ligger kronologiskt mellan ulrika eleonora och nu, som du säkert vet.

Carl XVI Gustaf är inte släkt med vasa i rakt nedåtsitgande led på samma sätt som Pfalzarna, varken på faderlig eller moderlig sida. Det är inte svårt att se. Svårt att se logiken? Han hade varit det även om det varit på moderns sida i 100 steg, men saken är att så är det inte.

Det hela är faktiskt inte alls särskilt märkvärdigt. Karl XIV Johan var förvisso inte Vasaättling och det var heller inte drottning Desideria. Därmed blev självklart inte heller Oscar I ättling av Gustav I. Nästan generation är möjligen mera komplicerad, eftersom drottning Josefina på mödernet härstammade från det bajerska kungahuset. Det kan kanhända därigenom finnas någon krånglig väg tillbaka till Vasaätten. Samma gäller möjligen i nästa generation, via drottning Sofia.

Däremot blir saken fullständigt klar efter Gustav V:s giftermål med Victoria av Baden, som ju härstammade från den Holstein-Gottorpska ätten. Den Holstein-Gottorpska ätten kunde via krångliga vägar räkna sin härstamning från Vasaätten, vilket ju också Gustav III anspelade på vid lämpliga tillfällen. Så oavsett hur det förhöll sig med de tidigare generationerna Bernadotte så härstammar alla ättlingar till Gustav V och Victoria från Vasaätten.

Den direkta länken mellan Vasaätten och Adolf Fredrik går f.ö. via Karl IX:s dotter Katarina, Karl X Gustavs mor...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 augusti 2004, 13:33

Förstod att du skulle nämna henne, men som du själv säger. Så är det krångliga vägar, det hollstein-gottorpska sambandet med vasa har jag också hört om, genom Gustav III prat. Huruvida det stämmer vet jag inte, för jag har inte forskat i det hela. Men det är knappast någon lika spikrak väg som för de tre karolinska kungarna vilket man genast ser bara genom att titta på ett enkelt släktträd, eller hur! :)

Skriv svar