Jag behöver hjälp med litteratur som kan anknyta till denna händelse, alt litteratur som kan berätta om territorialgränser till havs 1704 osv, eller bra böcker om den engelska flottan, dess doktriner och dess aktiviteter åren kring 1700.
Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på...
Tack på förhand
Gustaf Psilander och slaget vid Orford Ness 1704
Re: Gustaf Psilander och slaget vid Orford Ness 1704
Munthe, Arnold, Gustaf von Psilander. - Stockholm 1899 (2. uppl., 1922)Ratatosk skrev:Jag behöver hjälp med litteratur som kan anknyta till denna händelse, alt litteratur som kan berätta om territorialgränser till havs 1704 osv, eller bra böcker om den engelska flottan, dess doktriner och dess aktiviteter åren kring 1700.
Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på...
Tack på förhand
Rosen, Carl von, Bidrag till kännedom om de händelser som närmast föregingo svenska stormaktsväldets fall. Del 2. - Stockholm, 1936 (s. 50-56)
Owen, J. H., War at sea under Queen Anne : 1702-1708. - Cambridge, 1938
Fulton, Thomas W., The sovereignty of the sea. - Edinburgh, 1911
Verzijl, Jan Henrik Willem, International law in historical perspective. - 1968- (Särskilt volymerna 3-4 och 9A-9C)
Gihl, T., Gränsen för Sveriges territorialvatten. - Stockholm, 1930 (För den historiska översikten)
Oakley, Stewart., William III and the Northern Crowns during the Nine Years War, 1688-1697. - New York, 1987 (För historisk bakgrund)
Bergersen, O., Fra Henrik Bielke til Iver Huitfeldt. - Trondhiem, 1953-56 (Del III och IV, av samma anledning)
Jörgensen, Dagny, Danmark-Norge mellom stormakterne 1688-1697. - Oslo, 1976 (samma anledning)
För att ge några exempel.
Sedan ska man förstås komma ihåg att svenska verk har en viss tendens att överdriva det som hände, även om Munthe och v. Rosen är helt O.K. Ur engelskt marint perspektiv var Orford Ness en ren bagatell.