Skarpskyttar i den karolinska armén
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Skarpskyttar i den karolinska armén
I sin bok Poltava nämner Englund vid ett par tillfällen att svenskarna använd sig av "skarpskyttar", bland annat som motmedel mot ryska diton under belägringen samt i slagets inledningsskede. Det jag undrar är om dessa skarpskyttar tillhörde speciella förband och om de hade annorlunda beväpning (räfflade gevär). Rörde det sig om kosacker? Deras musköter var väl ofta långa och räfflade?
- Panzerschreck
- Medlem
hej, jag har aldrig hört talas om skarpskytt förband, så antaligen fick väl vanliga förband (eller delar av det) stå för uppgiften. Dom hade garanterat inga gevär eller räflade musköter, dels för att geväret än inte var uppfunnet och det senare aldrig existerad.. för då skulle det bli ett gevär 
Kan inte ge dig ett bättre svar med det finns många proffs här
Mvh John
Mvh John
Gevär är om jag har förstått saken rätt enbart bössor med räfflade pipor. Som engelskans rifle.Aphid skrev:Nu vet jag inte var jag egentligen pratar om, men är inte ett gevär ett "samlingsnamn" för olika bössor. Allstå karbin, musköt, studsare m.m = underkaterogier i Gevär? bara en gissning eller nåt.
- Panzerschreck
- Medlem
Det stämmer utmärkt Björn.Björn E skrev:Gevär är om jag har förstått saken rätt enbart bössor med räfflade pipor. Som engelskans rifle.Aphid skrev:Nu vet jag inte var jag egentligen pratar om, men är inte ett gevär ett "samlingsnamn" för olika bössor. Allstå karbin, musköt, studsare m.m = underkaterogier i Gevär? bara en gissning eller nåt.
Nja man kan ju räffla en redan slätborrad musköt, då blir det ju en musköt med räfflad pipa som kan kallas gevär..eller whatever..Panzerschreck skrev:hej, jag har aldrig hört talas om skarpskytt förband, så antaligen fick väl vanliga förband (eller delar av det) stå för uppgiften. Dom hade garanterat inga gevär eller räflade musköter, dels för att geväret än inte var uppfunnet och det senare aldrig existerad.. för då skulle det bli ett gevär
Mvh John
-
Master Marx
- Ny medlem
Washington
Jag ar absolut ingen expert, men jag laste en bok om skarpskyttarnas historia och dar talades det om att de forsta egentliga skarpskyttarna var jagare som latit sig varvas i den nordamerikanska armen under revolutionskrigen dar. Nar britterna sag det skapade de sina egna skarpskytteplutoner. Jag vill minnas att de nordamerikanska jagarna var snappet vassare. Britterna drogs med ett antikt hederskodex: de skot ogarna "forsvarslosa" man pa langt avstand. Bland annat sa hade en grupp engleska skarpskyttar Washington i sikte men fick order om att inte skjuta eftersom det vore "nesligt stridande". Nordamerikanerna hade dock inga sadana skrupler.
Sa att det skulle funnits skarpskyttar vid Poltava staller jag mig fragande till, varken tekniken eller taktiken torde ha varit utvecklad nog vid den tiden.
Mvh, Master Marx i Hednland.
Sa att det skulle funnits skarpskyttar vid Poltava staller jag mig fragande till, varken tekniken eller taktiken torde ha varit utvecklad nog vid den tiden.
Mvh, Master Marx i Hednland.
Så vitt jag förstått uppstod räfflade eldvapen tidigt, men de förblev länge dyra och var långsamma att ladda om och användes därför mest av rika personer vid jakt.
I Osprey Men-at-arms 262 "The army o f Gustavus Adolphus 2 Cavalry" Står Angående illustration B3: Mounted jäger, Nils Krak's "gameshooters"
"Krak's gameshooters were a small elite body of mounted Swedish marksmen that followed Gustavus in Germany. They were issued by the state with small-bore hunting muscets, wich may have been rifled and were clearly ideal sniping weapons." S38.
I Osprey Men-at-arms 262 "The army o f Gustavus Adolphus 2 Cavalry" Står Angående illustration B3: Mounted jäger, Nils Krak's "gameshooters"
"Krak's gameshooters were a small elite body of mounted Swedish marksmen that followed Gustavus in Germany. They were issued by the state with small-bore hunting muscets, wich may have been rifled and were clearly ideal sniping weapons." S38.
- Panzerschreck
- Medlem
Själva principen med att stabilisera en projektil med rotation är ju flera tusen år gammal, kastpilar/spjut(sk. Atl-atls) och bågpilar försågs tidigt med fjädrar i detta syfte, så det var knappast en revolutionerande upptäckt för en vapensmed. Nämner inte Englund nått i samma bok om att kossackerna hade just räflade flintlåsgevär? Undrar om jag inte hört nått om att Otomanska janischarer skall ha haft tillgång till räflade luntlåsvapem?
- Panzerschreck
- Medlem
Nu är det förstås en definitionsfråga vad man menar med "skarpskytt", men visst fäste man avseende vid skjutskicklighet även i den karolinska armén. Så nämns på mer än ett ställe hur det i samband med regementsövningar anställdes skjutövningar mot tavla och de som sköt bäst belönades. Fänriken Petre berättar i samband med slaget vid Lesna hur han alltid hade fyra man i beredskap med laddade musköter och att dessa så småningom lyckades skjuta ned prinsen av Hessen-Darmstadt som vågat sig för långt fram.
En annan uppgift som pekar i samma riktning är att furirskyttarnas tråddragna musköter m/1716 enligt beställningsskrivelsen skulle vara så välgjorda att det var möjligt att träffa ett mål av en hatts storlek på 200 stegs avstånd.
En annan uppgift som pekar i samma riktning är att furirskyttarnas tråddragna musköter m/1716 enligt beställningsskrivelsen skulle vara så välgjorda att det var möjligt att träffa ett mål av en hatts storlek på 200 stegs avstånd.
Jeg vet ikke hva en trådragen muskett er/var, men med det forbehold så har jeg inntrykk av at den type skarpskyting er noe nær umulig med tidligere tiders musketter og datidens svartkrutt. Det er i så fall meget imponerende.Ben skrev:Nu är det förstås en definitionsfråga vad man menar med "skarpskytt", men visst fäste man avseende vid skjutskicklighet även i den karolinska armén. Så nämns på mer än ett ställe hur det i samband med regementsövningar anställdes skjutövningar mot tavla och de som sköt bäst belönades. Fänriken Petre berättar i samband med slaget vid Lesna hur han alltid hade fyra man i beredskap med laddade musköter och att dessa så småningom lyckades skjuta ned prinsen av Hessen-Darmstadt som vågat sig för långt fram.
Et rundprosjektil med MODERNE svartkrutt har såvidt jeg husker et fall på 2-4 meter på 200 yards, som jeg skulle tro tilsvarte omtrent 200 steg. Da har vi ikke tatt i betraktning følsomhet for sidevind, som Gibbon i ”Artillerist’s Manual” anslår til 40 cm sideveis avdrift på 100 yards ved vindforhold. Siktemidlene antar jeg også var svært beskjedne på denne tiden.
I tillegg kommer tiden det tok for et flintlåsgevær fra man dro i avtrekkeren til man hadde gnist, deretter tid til forladningen detonerer.
Andre ting som jeg erindrer har dårlig effekt på nøyaktigheten er spinn på prosjektilet ("bend it like Beckham"-effekt) for ikke å snakke om unøyaktigheter i løpet som fører til lateral bevegelse på prosjektilet før det forlater løpet. Kruttladningens størrelse har også stor effekt, og i stridsforhold varierte den nok svært mye.
Gibbon antyder i sin 600 siders manual fra midten av 1800-tallet og som finnes her, at en naturlig spredning på en muskett ved 200 yards er halvannen meter ved ellers like forhold.
Forskjellen i nøyaktighet på musketter vs rifler var så stor at det ikke var uvanlig at skarpskyttere med rifler på denne tiden kunne ta ut fiendens artillerister.
Og så har vi som alltid kronargumentet om at Karl XII ikke kunne bli skutt av en norsk muskett på den avstanden han var fra festningsverket.. (225 meter) ::-) http://www.dagbladet.no/kultur/1998/07/02/121048.html
Frode[/list]
-
Magnus Lindström
- Medlem