I princip all nutida litteratur om "tidig modern tid" behandlas Finland som ett "land" som hör till Sverige. Jag förstår inte riktigt varför? Var så fallet även på denna tid?
"Finland" hade väl varit "svenskt" under väldigt lång tid. Som jag förstår det under så lång tid att man knappast kunde prata om att Finland var ett eget "land" innan det blev svenskt. Varför sågs inte exempelvis Österbotten som en naturlig del av Sverige?
Naturligtvis bodde det -- hur man nu ska säga -- ett eget "folk" i Finland. Och språket var olika.
Men vad jag specifikt undrar är om denna särskillning mellan de olika "länderna" Sverige och Finland förstärkts efter 1809? Som ett resultat av en vilja att "glömma" Finland. Idag pratar vi exempelvis om vårt "brodersfolk" Norge emedan väldigt stor distans läggs till en landsdel (finland) som historiskt sett under mycket stor tid hört till oss. Detta trots att Norge knappast kan sägas ha varit oss en trogen bundsförvant historiskt sätt. Tvärtom. Jag har svårt att få ihop detta.
En annan fråga är, om Finland nu var ett eget "land" som "hörde" till Sverige -- hur fungerade detta? Märktes det alls? Hade en svensk och en finne samma rättigheter? Jag tycker att det är lite svårt att hitta saker skrivet om detta.