Hej
Var och kollade på ett mycket gammalt torp och då hittade jag en tavla föreställande ett krigsskepp.
Det var svart tryck på vitt tyg/duk. Skeppet var lite snett bakifrån och till vänster stod det något som jag verkligen försökte lägga på minnet men som ja ändå har glömt bort..
Men det stod ett årtal som var tidigt 1600 tal. möjligtvis 1632.
Och sen Regalskepp Sceptisc eller liknande... är säker på att de började med scepti.. men inte slutet av namnet.
Jag är väldigt intresserad av skepp från just den här tiden och undrar om någon kan berätta mer om just det här skeppet.
Vore kul med länkar till sidor om den här tiden till sjöss och dylikt.
1600 tals skepp.
Re: 1600 tals skepp.
Scepter är ett väldigt intressant skepp i och med att det är det femte och sista i den serie av dubbeldäckare som Gustav II Adolf började beställa i mitten av 1620-talet. Vasan var det första (och misslyckade experimentet) i serien.
Just Scepter har mått som liknar Vasan väldigt mycket, men har lättare bestyckning och med största sannolikhet en undervattenskropp bättre anpassad för två batteridäck jämfört med Vasan.
Just Scepter har mått som liknar Vasan väldigt mycket, men har lättare bestyckning och med största sannolikhet en undervattenskropp bättre anpassad för två batteridäck jämfört med Vasan.
Re: 1600 tals skepp.
Tack för svaren!
Nu kan jag sova gott
Kort men Intressant och mättande fakta.
Nu kan jag sova gott
Kort men Intressant och mättande fakta.