Quiz: Medeltid

Låst
Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 16 september 2003, 13:47

Rubber Duck skrev:Jag har för mig att det på det här forumet framförts att de första kristna i Sverige skall ha varit arianer eller andra kättarkristna. Kan det vara så att de första kristna i Sverige missförstod treenigheten och trodde att fadern, sonen och den helige anden var tre olika gudomligheter?
Rätt, fast tvärtom - det skulle enligt dessa forskare vara fråga om ett försök att beskriva Treenigheten. Det finns tydligen ett par stenar där uttrycket "Kristus hjälpe" är skrivet med verbet i pluralform, vilket kan tolkas som att man entydigt identifierade den kristne guden med Sonen/Kristus (vilket ger bäst betydelse åt följdfrasen "och Guds moder"), och sedan har försökt tillskriva denne gud Kristus en egen treenig natur fast han "egentligen" är en av personerna i gudomen.

Sådan "hyperkorrekt" kristen teologi skulle också kunna vara orsaken till de här markerade formuleringarna i Södermannalagens kyrkobalk: "Var kristen man, som vill bära Kristi namn, skall tro på Krist allena, ty han är enarådande i gudom och trefaldig i namn, Fader, Son och den Helge Ande." Då skulle alltså "gudarna" också kunna vara en logisk beteckning för den kristne guden.

Din tur igen, Rubber Duck! :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 14:50

OK, jag har nog någon sorts rekord i att ha nästan rätt, men ändå få äran att ställa frågor :)

Tyvärr börjar även jag få slut på bra frågor, åtminstone för tillfället. Jag måste därför hemfalla åt ännu en kungafråga:

Med Karl X Gustaf kom ätten Pfalz-Zweibrücken på Sveriges tron. Den pfalziska ätten var en (obetydlig) sidogren till den tyska huset Wittelsbach. Men en medeltida svensk kung tillhörde också ätten Wittelsbach. Vem?

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem

Inlägg av hangthedj » 16 september 2003, 14:55

Albrecht av Mecklenburg?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 14:57

Nej, tyvärr :|

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 september 2003, 15:00

Erik av Pommern?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 15:13

Nej, det är tyvärr också fel :|

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem

Inlägg av hangthedj » 16 september 2003, 15:38

Kristoffer av Bayern?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 15:49

Kristoffer av Bayern är rätt :)

Unionskungen Kristofer av Bayern valdes till kung efter att morbrodern Erik av Pommern avsatts. Han är nog mest känd för att ha stadfäst en reviderad upplaga av Magnus Erikssons landslag, Kristofers landslag.

Huset Wittelsbach regerade i Bayern och två medlemmar blev tyskromerska kejsare.

Din tur hang...

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem

Inlägg av hangthedj » 16 september 2003, 20:29

Okej, vad var skillnaden mellan skattebönder och landbor?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 16 september 2003, 23:40

Skatte bönder äger sin mark och skattar för den medan landbor arbetar och brukar jord de inte äger själva?

/B

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem

Inlägg av hangthedj » 17 september 2003, 13:43

Yes, din tur Björn (antar jag att du heter med tanke på ditt nick).

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 17 september 2003, 17:02

Jepp Björn var namnet. :)

Fråga;
Nordens Apostel; Ansgar

när levde han?

Vem var kung i Birka då han 829-831 förkunnade kristendomen där?

vad hette missionsstiftet han vid sin hemkomst utnämndes till ärkebiskop över?

Detta stift hade sitt huvudsäte i Hamburg men varför förlades ärkebiskopssätet till Bremen 845?

Vem var kung i Birka då han 851-52 återvände till Birka?

/B

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 september 2003, 17:31

UrsusRex skrev:när levde han?
Tja, han borde väl ha varit i 30-årsåldern vid sitt första besök, och levde väl ett tag efter det andra. Ska vi gissa på runt 800-870
UrsusRex skrev:Vem var kung i Birka då han 829-831 förkunnade kristendomen där?
Björn
UrsusRex skrev:vad hette missionsstiftet han vid sin hemkomst utnämndes till ärkebiskop över?
Hamburg-Bremen
UrsusRex skrev:Detta stift hade sitt huvudsäte i Hamburg men varför förlades ärkebiskopssätet till Bremen 845?
Ingen aning
UrsusRex skrev:Vem var kung i Birka då han 851-52 återvände till Birka?
Det kräver nog litet mer tankeverksamhet först ...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 17 september 2003, 23:43

fråga1. Levde 801-865 så det får ju betraktas som högst godkänt

fråga 2. Kungen var mycket riktigt Björn

fråga 3. Hamburg-Bremen....ja fast nej. Kanske har jag fel så jag reserverar mig för detta. Men dessa är huvudsätena för detta stift jag söker så det är ju rätt på sätt och vis men vad är namnet på stiftet? Eller kanske ska man säga missionsstiftet? Vad är namnet på missionsstiftet som Ansgar vid sin återkomst utnämndes som ärkebiskop över?

/B

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 september 2003, 00:59

UrsusRex skrev:fråga 3. Hamburg-Bremen....ja fast nej. Kanske har jag fel så jag reserverar mig för detta. Men dessa är huvudsätena för detta stift jag söker så det är ju rätt på sätt och vis men vad är namnet på stiftet? Eller kanske ska man säga missionsstiftet? Vad är namnet på missionsstiftet som Ansgar vid sin återkomst utnämndes som ärkebiskop över?
Det normala var väl att stiftet uppkallades efter stiftsstaden ("biskopen av Strängnäs", inte "biskopen av Södermanland"). Så vitt jag minns blev han först biskop av Hamburg och sedan ärkebiskop av Hamburg-Bremen (i Bremen). Eller blev han månne ärkebiskop redan i Hamburg? Alltså: vilket av stiften vill du ha ett annat namn på - Hamburg eller Hamburg-Bremen?

Och så vitt jag förstått var det inte fråga om något egentligt missionsstift, utan han var biskop i just dessa städer, men fick i specialuppdrag av påven att också (tillsammans med ärkebiskopen av Reims, vad han nu hette) ansvara för missionen i Skandinavien.

Låst