Birkarlar var inte en etnisk grupp men "affarsmän" från forn Häme (Tavastia) och Satakunda område i Finland. En berömd birkarl var Matti Kurki.Razor skrev:Läste under julhelgen något om detta. Jag tror det var i Henrikssons "Jarlens sekel" men jag kan förståss ha fel. Detta skulle innebära att Birkarlar egentligen inte var någon etnisk grupp utan handelsmän helt enkelt.Jotuni skrev:Birke var antagligen en frisisk namn för handelsplatser som Birka i Sverige och Pirkkala i Finland. Birkarlar var handelsmän som hade rätt att beskatta lapparna.Stefan skrev:Intressant att läsa att Birkarlar var egentligen en "finsk" folkgrupp, där det svenskklingande namnet egentligen är en ljudhärmning av deras folknamn.
Begreppet birkarlar förekommer ju ofta när man läser om norrlands medeltida historia. Jag har alltid trott att det var något sorts svenska skatteuppbördsmän som även sysslade lite med handel.
Är det ljudlikheten med Birka som har lurat mig, eller brukade man städsla dem som svenska kronans fältrepresentanter??
Tavaster, Kareler, Kvener, Vender och Birkarlar?
Re: Birke var antagligen en frisisk
De kan inte vara så rysligt gamla, kartorna Harkett kollat ... Pirkanmaa / Birkaland är ett helt officiellt namn idag, det är beteckningen på ett landskap (finska maakunta) med Tammerfors som huvudstad. Området ingår i Västra Finlands län (Länsi-Suomen lääni) och består av delar av de historiska landskapen Satakunda och Tavastland (Häme).Jotuni skrev:Det betyder Pirkkala på finska på nya kartor, och är bara några 10 kilometer från Tammerforss.Harkett skrev:Har tittat på gamla kartor där det stått Birkaland runtomkring Tammerfors-området.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Birkaland
http://www.pirkanmaa.fi/
Själva namnet Pirkanmaa är av ganska ungt datum, jag tror det kom i allmänt bruk först på 1970-talet som benämning på Tammerforsregionen. Namnet är bildat av sockennamnet Pirkkala / Birkala. Idag är Birkala en kommun (finska kunta) söder om Tammerfors med en yta på futtiga 104 kvadratkilometer. Området har varit bebott sedan järnåldern, och mängder av fornlämningar, gravfält, fornborgar etc. tyder på ett välordnat samhälle redan under förkristen tid. Den gamla kyrksocknen Stor-Birkala (Suur-Pirkkala) är känd åtminstone sedan 1200-talet. Då omfattade den största delen av dagens Birkaland och också delar av grannlandskapen Södra Österbotten och Mellersta Finland.
Redan på 1300-talet började nya kyrksocknar brytas ut ut ur Birkala, och socknens område krympte allt mer under de följande seklerna. 1919 delades socknen i Nordbirkala (Pohjois-Pirkkala) på norra sidan av sjön Pyhäjärvi och Sydbirkala (Etelä-Pirkkala) på sydsidan. 1938 blev Nordbirkala köping under namnet Nokia, och Sydbirkala återtog det gamla namnet Birkala.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Birkala
http://en.wikipedia.org/wiki/Pirkkala
http://www.pirkkala.fi
(Suomeksi asiasta löytyisi vielä enemmän hyödyllisiä linkkejä / På finska finns det ännu fler nyttiga länkar.)
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Mongolfinne
- Provmedlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Dina inlägg bryter mot flera regler på forumet och har därför tagits bort, vilket du också har blivit informerad om via PM. Förutom att innehållet i inläggen är regelbrott är som nämnt spammande också regelbrott. Att lägga in ett regelvidrigt inlägg igen är alltså fullkomligt onödigt. Att hålla en hård ton hjälper inte heller.
Rasbiologi förklädd till vetenskap får du diskutera på forum där sådant tolereras. Detta forum är inte ett sådant.
/Petter
Rasbiologi förklädd till vetenskap får du diskutera på forum där sådant tolereras. Detta forum är inte ett sådant.
/Petter
Kväner eller kainuulaiset
Kainuulaiset är vad de finsktalande i Tornedalen kallar de som bor i Överkalix och trakten däromkring. De är svensktalande, tidigare talade de flesta bondska som var väldigt svår att förstå för utomstående. Så om de är kvänerna, så var kvänerna svenskar boende i norra Norrbotten. Birkarlar kommer av det fornnordiska ordet bir som ungefär betyder plats eller person som har handelsrättigheter När tätorterna efter Norrbottenskusten fick handelsrättigheter (fick stadsrättigheter) så koncentrerades mycket av handeln till städerna istället.
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Kvänerna är inte samer. I Norge finns det sâvitt jag förstâtt saken tre inhemska "folk": norrmân, finner och just kväner.
"Finnmark" analogt med svensk/finska "Lappland".
Sâvitt jag uppfattat kunskapslâget vandrade samefolken in i en bâge längs ishavskusten, frân öst mot väst. Här finns f.ö. i Finland och pâ Kolahalvön ocksâ den med samerna besläktade folkgruppen skolter. Samerna har funnits i omrâdet mycket lânge men inte desto mindre migrerat in. De finska folken har väl kommit pâ liknande sâtt men i sydligare banor.
"Finnmark" analogt med svensk/finska "Lappland".
Sâvitt jag uppfattat kunskapslâget vandrade samefolken in i en bâge längs ishavskusten, frân öst mot väst. Här finns f.ö. i Finland och pâ Kolahalvön ocksâ den med samerna besläktade folkgruppen skolter. Samerna har funnits i omrâdet mycket lânge men inte desto mindre migrerat in. De finska folken har väl kommit pâ liknande sâtt men i sydligare banor.
En intressant sida på nätet som utgår från professor Matti Klinges bok Östersjövälden är:
http://finnpro2000.tripod.com/itameri.htm
Den tar upp havets betydelse, centrum-periferi och olika benämningar som kvener, vender osv. En intressant och nytolkande (?) och möjligen inspirerande (?) syn på den medeltida Östersjövärlden? Man behöver inte kasta ut barnet med badvattnet.
http://finnpro2000.tripod.com/itameri.htm
Den tar upp havets betydelse, centrum-periferi och olika benämningar som kvener, vender osv. En intressant och nytolkande (?) och möjligen inspirerande (?) syn på den medeltida Östersjövärlden? Man behöver inte kasta ut barnet med badvattnet.
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Kalixborna är/var helt svenska. Gamla sägner i omrâdet gôr gâllande att âtminstone Överkalixborna invandrade norrifrân, d.v.s. först upp längs kusten av det som idag är Norge och sedan ner i en avslutande krok sydöstöver. (Nederkalixborna kom kanske i stället upp längs Bottenvikskusten. Jag uppfattar att det finns/funnits en gammal folk-gräns mellan de tvâ. Alla dock "germaner")
Kvänerna har sâvitt jag vet aldrig haft kontakt med det som idag är svenskt territorium. Kvänerna är ett finskugriskt folk. De som fortf. finns kvar bor alltsâ i Norge, enkelt uttryckt samlade längst uppe i nordöst, längs den ryska gränsen.
Även jag har uppfattat "birkarlarna" som en yrkesgrupp snarare än som en folkgrupp. Detta med rätt eller orätt.
I mânga frâgor av det hâr slaget kan det vara ytterst givande att konsultera (ocksâ) äldre litteratur. Själv brukar jag vid tvivelsmâl redan pâ ett tidigt stadium försöka konsultera Nordisk familjeboks andra upplaga, den s.k. ugglan.
Kvänerna har sâvitt jag vet aldrig haft kontakt med det som idag är svenskt territorium. Kvänerna är ett finskugriskt folk. De som fortf. finns kvar bor alltsâ i Norge, enkelt uttryckt samlade längst uppe i nordöst, längs den ryska gränsen.
Även jag har uppfattat "birkarlarna" som en yrkesgrupp snarare än som en folkgrupp. Detta med rätt eller orätt.
I mânga frâgor av det hâr slaget kan det vara ytterst givande att konsultera (ocksâ) äldre litteratur. Själv brukar jag vid tvivelsmâl redan pâ ett tidigt stadium försöka konsultera Nordisk familjeboks andra upplaga, den s.k. ugglan.
Nja, det råder väl ingen enighet om de forntida kvänerna, varken om var de bodde, deras härstamning, eller vilket språk de talade. Därmed kan man nog inte med någon säkerhet påstå, att de aldrig skulle ha haft kontakt med nuvarande svenskt territorium. Men kvänerna i Norge är helt enkelt ättlingar till finnar som utvandrade från Tornedalen och Lappland på 1700- och 1800-talen, en del av dem härstammar alldeles säkert från släkter som bor i nuvarande Sverige. De talar finska, visserligen en ålderdomlig variant, men inte särskilt svår att förstå, om man behärskar nutida finska.
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Jag kunde sjâlv inte lâta bli att läsa om bâde kvâner och bir-karlar i NF.
Här fick jag intrycket att kvänerna ocksâ bott i det som nu är Sverige.
(Detta alltsâ i motsats till min tidigare förmodan.)
Vidare att den grupp som idag kallas kvâner (i Norge) inte nödvändigtvis har gener ihop med de medeltida kvânerna. De i Norge beskrivs i NF som "ströv-finnar" som rotat sig.
Birk betyder handel pâ det vi kan kalla fornnordiska.
(Vi kan jämföra med stadsnamnet Birka.)
Sâ det heter egentligen birk-karlar, allstâ helt simpelt "handelsmân".
Det stâr en hel del intressant i NF om bâde kvânerna och birkarlarna.
Här fick jag intrycket att kvänerna ocksâ bott i det som nu är Sverige.
(Detta alltsâ i motsats till min tidigare förmodan.)
Vidare att den grupp som idag kallas kvâner (i Norge) inte nödvändigtvis har gener ihop med de medeltida kvânerna. De i Norge beskrivs i NF som "ströv-finnar" som rotat sig.
Birk betyder handel pâ det vi kan kalla fornnordiska.
(Vi kan jämföra med stadsnamnet Birka.)
Sâ det heter egentligen birk-karlar, allstâ helt simpelt "handelsmân".
Det stâr en hel del intressant i NF om bâde kvânerna och birkarlarna.
Uttrycket "ströv-finnar" uppfattar jag som något nedsättande. Vilket år är NF boken som du konsulterat? Det finns en norsk avhandling som behandlar just kvänerna delvis ur den aspekten: Den finske fare (även om den också riktar in sig på en politisk aspekt). De finnar som drogs till Ruija (som det heter på finska) kom dit först som fiskare, och rotade sig sedan alltmer i området. Slutligen hade där uppstått en finsktalande befolkning som norrmännen kallade kvener. Många av dem härstammade från norra Österbotten och givetvis finska Lappland. En stor utvandring till Nordnorge ägde rum även från Tornedalen. Finner är de samer som bor där, varav benämningen Finnmarken (alltså Lappland). (Därifrån ägde också den första finsktalande emigrationen rum till Amerika, The Laestadian Migration).De i Norge beskrivs i NF som "ströv-finnar" som rotat sig.
Dagens norska benämning på finnar från Finland är inte kvener, utan det förbehållet minoriteten i Norge. Sådana här benämningar tenderar att vandra fråjn det ena folket till det andra folket under historiens gång. (Innan hette ju suomalaiset inte finnar utan finnar var samer).Vidare att den grupp som idag kallas kvâner (i Norge) inte nödvändigtvis har gener ihop med de medeltida kvânerna.
Namnen på de gamla landskapen är lite kluriga, då nations- och länsgränser kommit till senare. "Norra Österbotten" betyder i det här sammanhanget väl närmast "Peräpohjola", ett landskap som består i stort sett av södra delen av Lapplands län i Finland. Jämför med Norrbotten på andra sidan Torne älv.Harkett skrev: Många av dem härstammade från norra Österbotten och givetvis finska Lappland. En stor utvandring till Nordnorge ägde rum även från Tornedalen.
Ordet "kvän" torde ha samma etymologi som det finska Kainuu, ett landskap vid den ryska gränsen, bekant från vinterkriget, strax söder om Lappland. Kainuu heter Kajanaland på svenska, centralorten heter Kajana på svenska, Kajaani på finska. Enligt finska wikipedia är dessutom Kainuu det gamla finska namnet på Kalix.
Jag noterar också, att det finns grupper i både Sverige och Finland, som påstår sig vara kvänättlingar. Förmodligen finns det även politiska motiv bakom detta, man anar motsättningar både med makthavarna i Stockholm och Helsingfors, samt konflikter om nyttjanderätten till markerna med samerna. Wikipedia-artikeln om just kväner tycker jag att verkar lida av samma tendenser.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4ner