Dracula, en historisk person.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 november 2002, 20:37

Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om "En vampyrs bekännelse", tycker den var seg och Cruise (som vanligt) förstör filmen.

Någon som sett Queen of the damned???

Vampyrernas natt är en klassiker... :)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 7 november 2002, 11:06

Eh from dusk to dawn

när du säger att vampyr myten kommer från bibeln
förstår man varför dom är rädda för kors vigvatten osv
:D

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 9 november 2002, 13:08

finns tydligen en rumänsk spelfilm som behandlar Vlad Tepes liv.
Tepes är nationalidol i Rumänien eftersom han stred mot de turkiska ockupanterna, tillsammans med Tyska orden om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 november 2002, 14:35

CJBackfire skrev:när du säger att vampyr myten kommer från bibeln
förstår man varför dom är rädda för kors vigvatten osv
:D
Vampyrmyten är troligen mycket äldre än kristendomen, den återfinns även i andra kulturer som inte är kristna t.ex. i Asien och Afrika.
Troligen härstammar den europeiska vampyrmyten från kelterna.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 11 november 2002, 13:45

Jo men myten med att dom är rädda för kors kommer därifrån

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 november 2002, 22:23

CJBackfire skrev:Jo men myten med att dom är rädda för kors kommer därifrån
Tror jag inte, det är snarare så att korset har övertagit någon annan form av helig symbol i t.ex. den keltiska folkloren som där hade samma syfte som korset.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 12 november 2002, 08:12

Patrik skrev:En annan intressant aspekt med vampyrmyten är ju att den faktiskt är spridd över hela världen.
Det finns vampyrliknande varelser i Afrika, Sydamerika och framförallt Asien...
Iofs skiljer sig de lite i tillvägagångssätt o.s.v., men det är ganska intressant hur denna myt återfinns i en lång rad vitt skilda kulturer.
Det behöver inte vara någon myt. Ofta reagerar kroppen så att om det uppstår brist på en vitamin eller mineral så blir man sugen på 'mat' som innehålle de ämnena. Vissa personer kan inte ta upp B12 i tarmen och dessa behöver extra tillskott av B12. Kanske var det dessa som gick runt och sög blod ur djur och kanske även människor?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 november 2002, 21:21

Galadriel skrev:Det behöver inte vara någon myt. Ofta reagerar kroppen så att om det uppstår brist på en vitamin eller mineral så blir man sugen på 'mat' som innehålle de ämnena. Vissa personer kan inte ta upp B12 i tarmen och dessa behöver extra tillskott av B12. Kanske var det dessa som gick runt och sög blod ur djur och kanske även människor?
Givetvis är detta en av förklaringarna till hur myten om vampyrer kommit till.
Tilläggas ska att dessa människor dessutom inte tål soljus etc.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 11 januari 2003, 10:59

Patrik skrev:En annan intressant aspekt med vampyrmyten är ju att den faktiskt är spridd över hela världen.
Det finns vampyrliknande varelser i Afrika, Sydamerika och framförallt Asien...
Kan det inte ha nåt att göra med vampyren, alltså den äkta blodsugande fladdermusen. Osäker på om det är en eller flera arter, men den/de finns i många länder... ?

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 11 januari 2003, 15:33

Ska det inte finnas någon sjukdom som gör att man blir ljusskugg och smått missbildad (vampytlik)? Blod ska fungera som en väldigt bra näring till dessa sjuka.

Sjukdomen heter visst Lykantropi och gäller både vampyr och varulvsmyten

(Igen har jag som Fantomentidningen som källa :lol: lol)

/Rally

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 januari 2003, 23:27

Koehl skrev:Kan det inte ha nåt att göra med vampyren, alltså den äkta blodsugande fladdermusen. Osäker på om det är en eller flera arter, men den/de finns i många länder... ?
Troligen inte eftersom vampyrfladdermöss endast återfinns i Latinamerika och myten om vampyrer troligen härstammar från kelterna.
Rally skrev:Sjukdomen heter visst Lykantropi och gäller både vampyr och varulvsmyten
Nej, nu har du blandat ihop legenderna.
Visserligen återfinns legenderna om att vampyrer kan förvandla sig till olika djur - t.ex. vargar och fladdermöss, men det är inte samma sjukdom.
Nationalencyklopedin skrev:lykantropi´ (grek. lykanthrapi´a, av lyka´nthrapos 'vargmänniska', av ly´kos 'varg' och a´nthrapos 'människa'), vanföreställning att man är eller kan bli förvandlad till en varg eller annat djur. Lykantropi, som var känd i antikens medicin men numera är mycket ovanlig, anses vara en av orsakerna till tron på varulvar.
2003-01-11 Källa Nationalencyklopedin

Troligen beror som sagt legenderna om vampyrer just på en speciell sjukdom, vilken jag tyvärr glömt namnet på.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 11 januari 2003, 23:42

hehe...jo det har jag visst. Ska nog sluta använda Fantomen som källa :lol: :lol: :lol:

I alla fall eftersom jag blandar ihop serier/historier och historia och myter

/Rally

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 januari 2003, 23:51

Rally skrev:hehe...jo det har jag visst. Ska nog sluta använda Fantomen som källa :lol: :lol: :lol:
Kanske är ett bra tips...även om givetvis Fantomen trots allt - precis som många andra serier - ofta nyttjar verkliga händelser eller legender som inspirationskälla. :)
Rally skrev:I alla fall eftersom jag blandar ihop serier/historier och historia och myter
Ordet för idag att lära dig blir nog källkritik. :D

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 januari 2003, 09:03

Patrik skrev: Troligen beror som sagt legenderna om vampyrer just på en speciell sjukdom, vilken jag tyvärr glömt namnet på.
Kan det vara denna: Porfyri är en (medfödd) blodsjukdom som innebär en kemisk förändring i huden vilket gör att den reagerar med solljus, huden blir snabbt sönderbränd och den drabbade lider svårt. Följden av detta är givetvis att man drar sig för att gå ut när det är ljust ute. Den sjuke lider även av anemi, vilket medför att huden blir spöklikt blek, ögonen rödkantade och tandköttet drar sig uppåt. Samtliga symtom är desamma som flera säger är tecken på vampyrism. En del har till och med gått så långt i sin teori att man hävdar att de drabbade även drack blod för att lindra besvären. I dag finns det dock behandling, men inte bot, för sjukdomen som tack och lov är mycket sällsynt.

Hittade dessa fakta och annat på: http://paranormal.se/topic/vampyr.html

Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem

Inlägg av Orenburg » 12 januari 2003, 09:10

Vlad Tepes (Dracula) led antagligen av en blodbritssjukdom. Dessutom så har han ju mörka ringar under ögonen.

Bild
Han verkar iof allmänt hålögd.

Bild
Här sitter han och äter. (OBS: Bilden är inte lik honom, den är gjort av någon som aldrig såg honom)

Skriv svar