Forskar om Djingis Khan
Forskar om Djingis Khan
Hemsk tacksam om det finsn någon som har läst om honom
1. Varför ville mongolierna erövra asien? ( enligt vad jag ahr läst så verkar de vara för att det saknas betesmark i mongoliet)
2. HUR kunde dem erövra och kriga så bra när dem var så få?
3. Varför var alla rädda för honom, vad var de som gjorde att alla blev rädda för honom?
4. Vad hade dem för krigsresurser? Ryttare+pilbågsskyttar?
5. När föddes Djnigis Khan? OCh sonen Kubhai
6. När gav Kina igen mongolierna? Jag menar Mongolierna hade ju ervörat norra kina.
Sen har jag lite övriga frågor om Kina
1. vad är Jurchet och khaolister( osäker på stavning) iaf dom har småkrigat med varandra i norra kina för att khaolisterna ville ah tribut av jurchet.
2.Jin vad är de? Song vet att det har något med kejsaredömet att göra
3. Vem var kejsare då Djingis Khan plundrade?
4. Var Kubhai Khan kejsare i Kina när Marco Polo hälsade på eller är jag ute och cyklar?.
1. Varför ville mongolierna erövra asien? ( enligt vad jag ahr läst så verkar de vara för att det saknas betesmark i mongoliet)
2. HUR kunde dem erövra och kriga så bra när dem var så få?
3. Varför var alla rädda för honom, vad var de som gjorde att alla blev rädda för honom?
4. Vad hade dem för krigsresurser? Ryttare+pilbågsskyttar?
5. När föddes Djnigis Khan? OCh sonen Kubhai
6. När gav Kina igen mongolierna? Jag menar Mongolierna hade ju ervörat norra kina.
Sen har jag lite övriga frågor om Kina
1. vad är Jurchet och khaolister( osäker på stavning) iaf dom har småkrigat med varandra i norra kina för att khaolisterna ville ah tribut av jurchet.
2.Jin vad är de? Song vet att det har något med kejsaredömet att göra
3. Vem var kejsare då Djingis Khan plundrade?
4. Var Kubhai Khan kejsare i Kina när Marco Polo hälsade på eller är jag ute och cyklar?.
Senast redigerad av 1 Djingo, redigerad totalt 15 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Forskar om Djingis Khan
Mycket av det du frågar om är fullt möjligt att hitta i till exempel NE, det går dessutom betydligt fortare än att vänta på att folk här ska slå i sina böcker (man har inte allt i huvudet utan har fått kunskapen från böcker, med andra ord det skojigaste sättet) och så vidare.
Det finns en utmärkt sökfunktion här på forumet. Skriv in "djingis" och du finner massor av relevant information.
Lycka till!
Mvh Petter
Det finns en utmärkt sökfunktion här på forumet. Skriv in "djingis" och du finner massor av relevant information.
Lycka till!
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Med lite arbete så klarar du det på egen hand, det är inte övermåttan svåra frågor och på närmaste bibliotek finns antagligen allt i en eller två böcker om mongolerna/Djingis Khan. Komplettera med uppslagsverk så har du allt du behöver.Djingo skrev:Att du eller någon annan kan svara på nån av mian frågor, bara någon så är jag nöjd. Som sagt jag för väl fixa det här själv.
Ok då, en gratis: Kublai var inte kejsare i Kina, ens när Marco Polo var där. Han var storkhan och behärskade Kina som sådan. Han var sonson till Djingis, inte son.
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vad betyder det? Förklara...Djingo skrev:Nå vet jag att jag skall gå till biblioteket osv, men varför jag frågar är att så jag kan smöra in allt .
Menar du att tio (10) sidor är mycket?Djingo skrev: Känns lite jobigt att hitta ett svar som man måste läsa 10 sidor för att få svar. Jag som trodde kublai khan var son,men då vet ja.
Mvh Petter
- Djinghis Khan
- Medlem
Qubilai var faktiskt kejsare av Kina f.o.m. 1277, då han lät utropa Yüan-dynastin (han hade då varit storkhan sedan 1260)Gutekrigaren skrev: Ok då, en gratis: Kublai var inte kejsare i Kina, ens när Marco Polo var där. Han var storkhan och behärskade Kina som sådan. Han var sonson till Djingis, inte son.
Mvh Petter
Mikael
Djinghis Khan skrev:Qubilai var faktiskt kejsare av Kina f.o.m. 1277, då han lät utropa Yüan-dynastin (han hade då varit storkhan sedan 1260)Gutekrigaren skrev: Ok då, en gratis: Kublai var inte kejsare i Kina, ens när Marco Polo var där. Han var storkhan och behärskade Kina som sådan. Han var sonson till Djingis, inte son.
Mvh Petter
Mikael
Det var de jag förstog att Qubilai var en kejsare, jag menar då Marco Polo kom till Kina så träffade han ju honom.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag gissade i och för sig att han var kejsare "också", precis som att Carl Philip också är hertig av Halland eller Värmland eller vad det nu är. Men att huvudtiteln var storkhan. Ursäkta otydligheten.Djinghis Khan skrev:Qubilai var faktiskt kejsare av Kina f.o.m. 1277, då han lät utropa Yüan-dynastin (han hade då varit storkhan sedan 1260)Gutekrigaren skrev: Ok då, en gratis: Kublai var inte kejsare i Kina, ens när Marco Polo var där. Han var storkhan och behärskade Kina som sådan. Han var sonson till Djingis, inte son.
Mvh Petter
Mikael
Mvh Petter
- Djinghis Khan
- Medlem
Jepp, det är förståeligt, men i själva verket var det snarare tvärtom. Qubilai var mer av en klassisk kinesisk kejsare än storkhan, vilket är ganska ironiskt. Större delen av hans undersåtar var kineser, medan förmodligen en majoritet av de etniska mongolerna betraktade honom som en usurpator och erkände honom faktiskt inte som storkhan - i själva verket hade Qubilais bror Arigh Böke utropats som storkhan i huvudstaden Karakorum 1260, samtidigt som den rivaliserande brodern Qubilai lär utropa sig till storkhan medan han var i Kina. Eftersom mongolernas lag tydligt underströk att den nye storkhanen måste väljas av ett stormannaråd i Mongoliet blev altså Arigh Böke den rent juridiskt riktiga storkhanen! Detta ledde till ett inbördeskrig, där Arigh Böke Khan ansågs representera den traditionalistiska "falangen". Som vi vet segrade Qubilai - och ja, segraren skriver ju historian... Men det är värt att påpeka att många mongoler ändå vägrade att erkänna Qubilai som storkhan efter segern över Arigh Böke, vilket ledde till ständiga krig som pågick långt efter Qubilais död.Gutekrigaren skrev:
Jag gissade i och för sig att han var kejsare "också", precis som att Carl Philip också är hertig av Halland eller Värmland eller vad det nu är. Men att huvudtiteln var storkhan. Ursäkta otydligheten.
Mvh Petter
/Mikael
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hur lyckades mongolerna i stöten mot väster?
Tillåt mig blygsammast - försöka denna tråd. Jag har nyligen haft nöjet besöka Mongoliet och gripits av ett intresse för hur denna - relativt lilla - folkstam, under några årtionden kunde utsprida sitt välde från Kinesiska Sjön till Medelhavet och Budapest. HÄSTEN var uppenbarligen deras förnämsta vapen. Landet har betesmarker som får varje rancher att sucka av lust - 'här kan man driva 10 millioner 'heads' i bete'. Men hur många var dom egentligen? Hur klarade dom vintrarna på sin ofattligt långa ritt/marsch - till Budapest, Bagdad? Var fann dom bete för sina hästar - mat för sina kavallerister? Detta är en rent otrolig prestation och om ngn kan ge mig litteratur/site-referenser till h u r denna enorma erövring lyckades - vore jag tacksam! M.v.h., Varjag
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Hur lyckades mongolerna i stöten mot väster?
Det måste ha varit en intressant resa! Planerar givetvis att själv åka dit inom några årvarjag skrev:Tillåt mig blygsammast - försöka denna tråd. Jag har nyligen haft nöjet besöka Mongoliet och gripits av ett intresse för hur denna - relativt lilla - folkstam, under några årtionden kunde utsprida sitt välde från Kinesiska Sjön till Medelhavet och Budapest. HÄSTEN var uppenbarligen deras förnämsta vapen. Landet har betesmarker som får varje rancher att sucka av lust - 'här kan man driva 10 millioner 'heads' i bete'. Men hur många var dom egentligen? Hur klarade dom vintrarna på sin ofattligt långa ritt/marsch - till Budapest, Bagdad? Var fann dom bete för sina hästar - mat för sina kavallerister? Detta är en rent otrolig prestation och om ngn kan ge mig litteratur/site-referenser till h u r denna enorma erövring lyckades - vore jag tacksam! M.v.h., Varjag
Antalet mongoler vid tiden för Djingis Khans erövringar har debatterats flitigt av de lärde, den vanligaste uppgiften som förekommer i litteraturen anger en befolkning av ca 1-1,5 miljoner år 1206. Denna höga siffra har dock ifrågasatts, och själv lutar jag mer åt professor Leo de Hartogs uppskattning på runt en halv miljon mongoler (inkl. turkiska folk såsom naimaner, merkiter och keraiter), plus ytterligare kanske en miljoner nomader som levde utanför mongolernas traditionella område men som succesivt inlemmades i deras välde, t.ex. kirgizer, önggüter kangliser, kipchaqer m.fl.
Den mongoliska ponnyn kan gräva fram vegetarisk föda under snön, däri ligger hemligheten med mongolernas effektiva logistik även under bistra vinterkampanjer. Manskapet förde med sig stora personliga förråd av bl.a. torkat kött och ost, och under sommaren kunde man nästan uteslutande leva på den feta stomjölken. Sedan är det känt att en viss del av den mongoliska arméns enorma hästhjordar (ibland mer än 10 hästar/man) faktiskt jämte får och getter användes som ett levande matförråd som man kunde slakta vid behov. En annan näringskälla som var viktig för mongolerna på march var jakten: mitt i sina fälttåg kunde man i viltrika områden annordna en Nerge - en gigantisk drevjakt där hela armén deltog
/Mikael