Tavaster, Kareler, Kvener, Vender och Birkarlar?

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Tavaster, Kareler, Kvener, Vender och Birkarlar?

Inlägg av Razor » 24 oktober 2006, 17:04

I Sveriges tidiga historia stöter jag ofta på dessa namn på folk eller stammar. Ofta i samband med de korståg som utgick från Sverige mot Finland. Vilka folk syftar dessa namn på och vart i Finland levde dom? Varifrån härstammar dessa folk och går det att särskillja dom idag?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 oktober 2006, 18:32

I Sveriges tidiga historia stöter jag ofta på dessa namn på folk eller stammar. Ofta i samband med de korståg som utgick från Sverige mot Finland. Vilka folk syftar dessa namn på och vart i Finland levde dom? Varifrån härstammar dessa folk och går det att särskillja dom idag?
Tavaster (Hämäläiset), Kareler (Karjalaiset), Kväner (Kainuulaiset) och Birkarlarna (Pirkkalaiset) var alla finsk-ugriska folk som omnämns i skriftliga källor från och med tidig medeltid. De var bosatta i det område som nuförtiden till stor del utgör Finland. Tavaster främst i Tavastland, Kareler i Karelen, Kväner runt Bottenviken och Birkarlarna också kring Bottenviken. Venderna däremot var slaviskt folk som ungefär samtidigt bodde i vendernas land i dagens norra Tyskland.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 25 oktober 2006, 09:19

Ralf Palmgren skrev:Tavaster (Hämäläiset), Kareler (Karjalaiset), Kväner (Kainuulaiset) och Birkarlarna (Pirkkalaiset) var alla finsk-ugriska folk som omnämns i skriftliga källor från och med tidig medeltid. De var bosatta i det område som nuförtiden till stor del utgör Finland. Tavaster främst i Tavastland, Kareler i Karelen, Kväner runt Bottenviken och Birkarlarna också kring Bottenviken. Venderna däremot var slaviskt folk som ungefär samtidigt bodde i vendernas land i dagens norra Tyskland.
Är det främst genom de korståg som genomfördes som vi känner dessa folk eller finns det tidigare källor: Tacitus, Snorre Sturlason?

I skenet av den senaste forskningen, speciellt de genetiska studier som gjorts på senare tid; finns det teorier om dessa folks härstammning?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 25 oktober 2006, 17:14

Kvener är i dag en erkänd minoritetsgrupp i NordNorge. Det är tal om en folkgrupp som kom till Norska kusten för ett par hundra år sedan. Och som tog med sig sitt språk som i princip är samma som Tornedalsfinska. Kvenerna har genom åren vattnats ut som folkgrupp men på senare tid har det blivit en renässans både för kultur och språk.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 25 oktober 2006, 17:46

Donkeyman skrev:Kvener är i dag en erkänd minoritetsgrupp i NordNorge. Det är tal om en folkgrupp som kom till Norska kusten för ett par hundra år sedan. Och som tog med sig sitt språk som i princip är samma som Tornedalsfinska. Kvenerna har genom åren vattnats ut som folkgrupp men på senare tid har det blivit en renässans både för kultur och språk.
Förlåt en okunnig: Är detta samma folk som vi, i Sverige, ibland kallar Lappar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 oktober 2006, 18:44

Kvänerna invandrade enlig Dick Harrison under vendel-eller vikingatid, kommer inte exakt ihåg nu. och skiljer sig således från såväl samerna, vilka kallades lappar och kom betydlight tidigare och förmodligen inte från öster, och finnskogs-finnarna som väl kom på 1600-talet?

Sedan hade vu ju ytterligare en betydande finskspråkig invandring på 1900-talet. Det är rätt intressant att se hur det "klumpvis" kommer massiva invandringar österifrån, och alltid med sådant mellanrum i tid att det inte automatiskt etableras kontakt mellan grupperna.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 oktober 2006, 19:28

Kvänerna invandrade enlig Dick Harrison under vendel-eller vikingatid, kommer inte exakt ihåg nu. och skiljer sig således från såväl samerna, vilka kallades lappar och kom betydlight tidigare och förmodligen inte från öster, och finnskogs-finnarna som väl kom på 1600-talet?
Var berättar Dick detta?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 oktober 2006, 20:22

Som jag mindes det är det i "Krigarnas och helgonens tid", men när jag nu försöker leta efter just detta i den digra boken, hittar jag inget om det. Jag vill därför ta tillbaka mitt utlåtande och ändra det till att jag någonstans har läst ovanstående utan att just nu minnas vem som skrev det.

TILLÄGG: Nu har jag letat vidare och hittat att Dick H skriver om kvänerna i "Jarlens sekel", sida 561ff

Jag citerar: "Kväner var utomstående betraktares benämning på de finsk-ugriska nybyggare som hann före svenskarna till Bottenviken med ett eller två seklers marginal."

Således gissade jag lite väl vilt ovan.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 26 oktober 2006, 09:30

Vad känner man till om Tavaster (Hämäläiset) och Karelers (Karjalaiset) härkomst och har man kunnat spåra dessa folk i nutida genetiska studier?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 oktober 2006, 16:20

Intressant att läsa att Birkarlar var egentligen en "finsk" folkgrupp, där det svenskklingande namnet egentligen är en ljudhärmning av deras folknamn.

Begreppet birkarlar förekommer ju ofta när man läser om norrlands medeltida historia. Jag har alltid trott att det var något sorts svenska skatteuppbördsmän som även sysslade lite med handel.

Är det ljudlikheten med Birka som har lurat mig, eller brukade man städsla dem som svenska kronans fältrepresentanter??

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 oktober 2006, 16:23

I Vara kommun (gamla Skaraborg) finns en ort som heter Kvänum. Kan det ha nåt med kväner att göra? Långsökt iom att Vara är så pass långt bort - men vem vet...

KP-31
Medlem

mer om finnar, kvener och birkarlar

Inlägg av KP-31 » 5 november 2006, 20:58

tintin4you
Ny medlem

Inlägg av tintin4you » 8 november 2006, 23:42

Mer finns att läsa i Dick H bok "Gud vill det" (tror jag den hete. Som handlar om de danska korstågen mot venderna och i slutet om korstågen mot finnarna , karelerna och ryssarna
mvh tintin

Jotuni
Medlem

Birke var antagligen en frisisk

Inlägg av Jotuni » 2 januari 2007, 23:38

Stefan skrev:Intressant att läsa att Birkarlar var egentligen en "finsk" folkgrupp, där det svenskklingande namnet egentligen är en ljudhärmning av deras folknamn.

Begreppet birkarlar förekommer ju ofta när man läser om norrlands medeltida historia. Jag har alltid trott att det var något sorts svenska skatteuppbördsmän som även sysslade lite med handel.

Är det ljudlikheten med Birka som har lurat mig, eller brukade man städsla dem som svenska kronans fältrepresentanter??
Birke var antagligen en frisisk namn för handelsplatser som Birka i Sverige och Pirkkala i Finland. Birkarlar var handelsmän som hade rätt att beskatta lapparna.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Re: Birke var antagligen en frisisk

Inlägg av Razor » 3 januari 2007, 10:16

Jotuni skrev:
Stefan skrev:Intressant att läsa att Birkarlar var egentligen en "finsk" folkgrupp, där det svenskklingande namnet egentligen är en ljudhärmning av deras folknamn.

Birke var antagligen en frisisk namn för handelsplatser som Birka i Sverige och Pirkkala i Finland. Birkarlar var handelsmän som hade rätt att beskatta lapparna.
Läste under julhelgen något om detta. Jag tror det var i Henrikssons "Jarlens sekel" men jag kan förståss ha fel. Detta skulle innebära att Birkarlar egentligen inte var någon etnisk grupp utan handelsmän helt enkelt.

Skriv svar