Inlägg
av Varulv » 22 september 2007, 18:04
Har sett pdf-rapportene. Meget interessant fordi det så ut som størrelsen av vraket betyr et mindre krigsskip fremfor et transportskip. 14 meter langt og 1,5 meter bredt ( opprinnelige 2-4 meter bredt?) ment åpenbar hva nordmennene i 1200-tallet kalt en "skute".
Skutene var raske seilfartøyer som kan roes i trange farvann med kun en mann for hver åre, men også var benyttet for frakt på mindre strekninger langs kysten og innaskjærs som på grunne farvann, kanskje fordi de hadde ikke faste benker som på vanlige krigsskip. En skute fra Norges 1200-tallet hadde fra 4 til 15 sesser med 8 til 30 roere.
Det er ikke vanlig å finne vrak etter krigsskip fra middelalderen, men det er foreløpige funnet minst et par mindre i Danmark og flere i Sverige. Et dansk leidangskip gjerne tilhørte de største skuter eller de minste landskip ned til bare 16 sesser. En slik skute kan også brukes på innlandssjøene.
Et vrak på 18 meter lengde og 6,5 meter bredde er funnet i Falun fra 1700-tallet som en elvepram som var benyttet i den såkalte "lilla sjöfarten" på de svenske sjøene og vassdragene mellom sjøene gjennom landet. Det er lite kjent at det var et stort antall innenlandsfarkoster i Norge og Sverige i hundrer av år. Et slikt skip er funnet på ei lita elv som het Lillälven under Gillberga kyrka fra 1200-tallet. Vraket var etter et fraktfartøy på 15 meter lengde som kom opp fra Vänern til Gillberga kyrka som var under bygging. Lillälven er dessuten meget nær grensen mot Norge.
Det er mange hundrer av skips- og båtvrak i Norge, Sverige og Danmark, de fleste er glemt fordi de var ikke formidlet for offentligheten, andre hadde forsvunnet ved bevisste ødeleggelse ikke minst av lokalmyndighetene. Oftest var bare rester tilbake som med Bølevraket i Telemark, den var funnet og ødelagt, deretter kastet tilbake i vannet. Først nå er restene tatt opp, heldigvis gav disse verdifulle informasjon om skipet fra middelalderen.