Alldeles rätt, förstås! Plutarchos förtäljer härom:
Plutarchos skrev:Han vände sig alltså mot Hannibal, icke för att kämpa med honom på liv och död, utan besluten att genom en avvaktande taktik nöta ut hans slagkraft och genom sina större hjälpkällor uttömma hans tillgångar, genom sina reserver av folk försvaga hans fåtaliga trupper. /.../ Genom att så förnöta tiden blev han emellertid allmänt ringaktad; i hans eget läger smädade man honom, och fienderna ansågo honom rent av för en stackare och för en nolla, dock icke så Hannibal själv. Denne var den ende som genomskådade, efter vilken utstuderad plan Fabius hade bestämt sig för att föra kriget, och som begrep, att man med alla medel måste tvinga honom till strid, annars vore det ute med karthagerna, som ej kunde begagna det, som utgjorde deras styrka, sina vapen, medan de däremot alltmera försvagades i fråga om det, varpå de redan nu voro underlägsna, manskap och förnödenheter, vilka bortslösades till ingen nytta.
Och vidare:
Plutarchos skrev:När Fabius' vänner omtalade detta för honom och uppmanade honom att göra slut på det skymfliga talet genom en djärv handling, svarade han: "På det sättet skulle jag sannerligen visa mig fegare än jag gör nu, om jag av rädsla för hån och smädelser skulle ändra mina planer. Att vara rädd för något som hotar fäderneslandet är ingenting att skämmas för, men att låta skrämma sig av människornas åsikter, förtal och klander tillkommer icke en man, som vill vara värdig ett så högt ämbete; det passar endast för den, som degraderar sig själv till slav under dem, vilkas ledare och herre han i stället borde vara, när de äro dåraktiga."
En riktig liten moralitet i långa perioder!
Varsågod Henke! (Hemsk avatar förresten.)