Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 15 oktober 2003, 16:28

Dilbert skrev:Ställer en fråga innan själva quizen som sådan blir äldre historia: varför fick den romerske generalen Quintus Fabius Maximus tillnamnet "Sölaren"?
Jo,

Quintus Fabius Maximus fick öknamnet "Cunctator" (=sölaren) p g a sin strategi i det 2:a puniska kriget. Hans armé höll kontakt med kartagerna men undvek hela tiden en avgörande drabbning. Istället satsade han på att nöta ut motståndaren med nålstick och gerillaanfall.

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 15 oktober 2003, 20:02

Alldeles rätt, förstås! Plutarchos förtäljer härom:
Plutarchos skrev:Han vände sig alltså mot Hannibal, icke för att kämpa med honom på liv och död, utan besluten att genom en avvaktande taktik nöta ut hans slagkraft och genom sina större hjälpkällor uttömma hans tillgångar, genom sina reserver av folk försvaga hans fåtaliga trupper. /.../ Genom att så förnöta tiden blev han emellertid allmänt ringaktad; i hans eget läger smädade man honom, och fienderna ansågo honom rent av för en stackare och för en nolla, dock icke så Hannibal själv. Denne var den ende som genomskådade, efter vilken utstuderad plan Fabius hade bestämt sig för att föra kriget, och som begrep, att man med alla medel måste tvinga honom till strid, annars vore det ute med karthagerna, som ej kunde begagna det, som utgjorde deras styrka, sina vapen, medan de däremot alltmera försvagades i fråga om det, varpå de redan nu voro underlägsna, manskap och förnödenheter, vilka bortslösades till ingen nytta.
Och vidare:
Plutarchos skrev:När Fabius' vänner omtalade detta för honom och uppmanade honom att göra slut på det skymfliga talet genom en djärv handling, svarade han: "På det sättet skulle jag sannerligen visa mig fegare än jag gör nu, om jag av rädsla för hån och smädelser skulle ändra mina planer. Att vara rädd för något som hotar fäderneslandet är ingenting att skämmas för, men att låta skrämma sig av människornas åsikter, förtal och klander tillkommer icke en man, som vill vara värdig ett så högt ämbete; det passar endast för den, som degraderar sig själv till slav under dem, vilkas ledare och herre han i stället borde vara, när de äro dåraktiga."
En riktig liten moralitet i långa perioder! :)

Varsågod Henke! (Hemsk avatar förresten.) :P

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 16 oktober 2003, 13:36

Dilbert skrev: (Hemsk avatar förresten.) :P
Ja, jag vet vad du menar men det finns ju ingen större samma motiv! :P :)

Och en fråga:
Sångerskan Dido har sitt namn efter en historisk figur. Vilken?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 16 oktober 2003, 14:26

Hm, historisk vet jag inte, det kanske det också finns någon, men den jag kom att tänka på är väl snarare legendarisk än historisk..

I alla fall, när Aeneas (enligt Aeniden) är på väg från Troja efter Trojanska kriget besöker han drottning Dido av Kartago och de blir förälskade. När sen Jupiter "påminner" Aeneas om att han har ett öde att uppfylla (att grunda en stad i blivande Italien) flyr Aeneas. Dido tar då livet av sig i förtvivlan.

Allt enligt Virgilius. Vet inte om det finns någon oberoende bekräftelse av att det någonsin funnits en drottning Dido av Kartago?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 16 oktober 2003, 17:46

Rätt! Trots att min formulering kanske egentligen borde ha varit "mytologisk/historisk" eller något sån't.

Enligt myten var hon en fenicisk prinsessa, syster till härskaren i Tyrus, och grundade Kartago efter att ha tvingats på flykt dit via Cypern. Hon kallas också Elissa. Även om hon förekommer i Eneiden är myten äldre än så.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dido

http://latin204.tripod.com/essays/dido_ ... ergil.html

Varsågod, Engan!

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 17 oktober 2003, 10:31

Ok, en (kanske) enkel en.. vem sägs ha grundat biblioteket i Alexandria, och varfrån kom han ursprungligen?

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 17 oktober 2003, 13:10

Alexander den store från Makedonien om jag inte minns fel? typ 300 f Kr?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 17 oktober 2003, 17:34

Njae, inte riktigt.. han kan kanske tillskrivits idén, men vad jag vet var det en annan som verkligen kom igång med att bygga det.. försök igen eller överbevisa mig :-)

Du ligger helt rätt i tiden, i alla fall.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 oktober 2003, 21:10

Ptolemaios Soter planerade det, med Demetrios av Faleron, men Ptolemaios II byggde det. Ptolemaios var makedonier, Demetrios athenare, Ptolemaios II var väl helenistisk egyptier... på 200-talet f.Kr.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 17 oktober 2003, 23:00

Helt riktigt, Durion. Med reservation för att byggnationen nog kan ha startat redan under Ptolemaios I, men det är väl lite omtvistat.

http://en2.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria

Din tur.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 oktober 2003, 09:40

Nja, det tvistas väl om hur stor del Demetrios hade i det hela?
Nu till nästa fråga! :)

Den attiske talaren Demosthenes finns som berömd staty i marmor på ett berömt museum.

1. Vem gjorde orginalstatyn i brons?
2. Vad heter museumet där den står idag?
3. Vilken detalj på statyn är det som forskarna tvistar om huruvida det är en korrekt restaurering (vilket gör att bilder på statyn skiljer sig mellan olika böcker...)?
4. Vem var det Demosthenes skrev sina huvudsakliga tal emot?

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 18 oktober 2003, 12:43

Durion Annundil skrev:1. Vem gjorde orginalstatyn i brons?
2. Vad heter museumet där den står idag?
3. Vilken detalj på statyn är det som forskarna tvistar om huruvida det är en korrekt restaurering (vilket gör att bilder på statyn skiljer sig mellan olika böcker...)?
4. Vem var det Demosthenes skrev sina huvudsakliga tal emot?
1. Polyeuktos
2. Tror att det finns marmorkopior på många ställen, på Glyptoteket i Köpenhamn, på Antikenmuseum i Basel och i Vatikanmuseet?
3. Händerna, som enligt vad Plutarchos berättar skall ha varit hopknäppta:
Plutarchos skrev:En soldat, som av sin befälhavare blivit ställd inför krigsrätt för någon förseelse, gömde det lilla han hade av pengar i statyns händer. Demosthenes står nämligen med händerna hopknäppta, och alldeles invid växer en liten platan. En del löv från trädet, som antingen blåst ner tillfälligtvis eller blivit ditlagda av soldaten, lågo i en tät hop över skatten och dolde den rätt länge. Mannen kom emellertid tillbaka och fann mycket riktigt sina pengar; ryktet om det skedda spred sig och gav ett välkommet ämne åt många kvickhuvuden, som en tid bortåt kappades att skriva epigrammer om Demosthenes' obesticklighet.
4. Filip II av Makedonien

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 oktober 2003, 14:27

Mycket riktigt. Själv har jag bara sett orginalet (romerska marmororginalet då då...) på Glyptoteket. Händerna var knäppta, men tidigare hade han haft ett pergament i händerna, vilket skulle symbolisera filippertalen. Detta syns i en del konstböcker av lite äldre modell.

Din tur Dilbert.

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 19 oktober 2003, 20:56

Tack för det! Vi tar en till konstfråga då. Vad kallas denna skulptur, och vad är den konsthistoriska termen för detta särskilda ansiktsuttryck?

Bild

(Ändrat till en förhoppningsvis hållbarare bildkällelänk.)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 21 oktober 2003, 14:28

Sardoniskt leende, kanske?

Låst