Korrekt.tryggve skrev:FN:s 5,7 mm vapen säljs väl inte heller till privatpersoner, om jag har förstått det rätt?
9mm versus 40S&W versus 45acp versus 357sig
Re: 9mm versus 40S&W versus 45acp versus 357sig
"För Polisen skulle jag rekommendera 10mm Colt ...
Till pistoler skulle jag rekommendera en underladdad men lite tung subsonisk expansionskula, inte nåt så elakt som SXT (för vävnadsdestruktiv), kanske en Hydrashock eller Silvertip."
Av de rapporter jag läst ang. 10mm Auto så används den inte av någon myndighet i USA, förutom ett visst antal pistoler inom FBI. 10mm Auto startade i "Bren-Ten" projektet som var ett inte allt för lyckat experiment utfört av Jeff Cooper med ett knippe ombyggda Hi-powers.
Det visade sig att ammunitionen var på tok för hårt laddad och den knäckte ett stort antal pistoler + att skytten tog stryk av rekylen. Man tog då fram något man kallade "medium velocity", dvs en patron som mer eller mindre är som en 40S&W.
Alltså så har man inte vunnit någonting. 10:an används idag mest som jaktpatron i USA, upp till hjort och rådjur. Det finns till och med de som vill och använder den till björn och vildsvin.
10mm Auto tycker jag nog är i det häftigaste laget som polispatron. Alla poliser skall ju kunna handskas med sin pistol. Ska det vara något i kaliber 10mm så är nog 40S&W ett bättre val. Men ställt mot nia:an så vinner den inte, med samma typ av kula är de mer eller mindre lika resultatmässigt sätt men pga mindre kulor i magget och kraftigare rekyl slår vågen över till nia:n, detta ur polishänseende.
Jag själv skjuter 9mm, 40S&W och 45acp och gillar 45:an absolut mest men som polis och definitivt som militärpatron är det klart underlägsen 9:an.
FBI valde en extremt olämplig patron. En lättviktskula med hög hastighet. Dom sökte efter en vid den tiden populär effect som kallas hydrostatisk shock, alltså maximerad temporär sårkanal.urb skrev: Av de rapporter jag läst ang. 10mm Auto så används den inte av någon myndighet i USA, förutom ett visst antal pistoler inom FBI. 10mm Auto startade i "Bren-Ten" projektet som var ett inte allt för lyckat experiment utfört av Jeff Cooper med ett knippe ombyggda Hi-powers.
Det visade sig att ammunitionen var på tok för hårt laddad och den knäckte ett stort antal pistoler + att skytten tog stryk av rekylen. Man tog då fram något man kallade "medium velocity", dvs en patron som mer eller mindre är som en 40S&W.
Alltså så har man inte vunnit någonting. 10:an används idag mest som jaktpatron i USA, upp till hjort och rådjur. Det finns till och med de som vill och använder den till björn och vildsvin.
Det man vill uppnå när man bekämpar en individ med dödligt våld är ju så snabbt oskadliggörande av denne som möjligt (annars använder man naturligtvis inte dödligt våld), detta kan man uppnå mestadels på ett av två sätt;
1) Kritisk organskada.
2) Medvetandeförlust pga snabbt blodtrycksfall.
Fall ett kan man uppnå med i stort sett vilket skjutvapen som helst. Att kunna prestera så god träffsäkerhet pålitligt under stressförhållanden är dock svårt och kräver lång och intensiv träning.
Fall två uppstår till viss del vid varje genomskjutning av bålen. Blodtrycksfallet beror på att blod strömmar till och fyller den permanenta sårkanal som bildas av projektilen. På åttiotalet lanserades en teori om att det var den temporära sårkanalen som var främsta orsaken till blodtrycksfall och medvetslöshet, men jag nämner den bara i förbifarten med att säga att praktisk erfarenhet visat den felaktig, det är volymen på den permanenta sårkanalen som avgör effekten av blodtrycksfallet (ju större volym på permanenta sårkanalen, desto större blodförlust, desto kraftigare blodtrycksfall). Att 9mm Luger (helmantlad) anses vara svag beror helt enkelt på att den relativt lilla kulan zippar igenom kroppen och lämnar en relativt till volymen liten sårkanal. .45ACP lämar en större kanal efter sig TROTS att den normalladdad har lägre energi än 9mm Luger.
För att maximera verkan i målet har man experimenterat med deformerande och fragmenterande projektiler, först med dom berömda men primitiva "Dum-Dum kulorna" under kolonialväldet i Indien, tills nu senast med Winchester Ranger eller Black Talon, båda produktnamn på en projektiltyp först kallad SXT(Super eXpansion Technology), en projektil som bokstavligen utvecklar klor som river sönder vävnad den passerar genom för att maximera sårkanal och blödning.
Så då borde vi ha en så stor diameter på projektilen som möjligt? Nej, så enkelt är det inte. En projektil som är konstruerad för maximal expansion kan faktiskt mycket väl förlora sin kraft FÖR snabbt. Många lätta och snabba expansionskulor har fårtt seriösa problem vid autentiska ingripanden då de träffat t ex armar eller t om revben på målet, och då stoppats upp helt eller tillräckligt mycket för att målet ska oskadliggöras. Och som diverse poliser i USA fått lära sig den tragiska vägen, en person med en bruten arm eller revben kan fortfarande skjuta tillbaks...
Det är DÄRFÖR jag är ovillig till att vi ska ha våra poliser att förlita sig på en relativt lätt projektil som är beroende på expansionsteknologi på bekostnad av penetration.
Jag vill se en projektil som inte stoppas upp av en arm, inte har nån chans att rikoschettera mot ett revben och en kula som kan penetrera ett bilfönster utan att totaldeformeras.
Detta kanske kan uppnås med 9mm Luger, men jag tror att en "större metallklump" i det här fallet är att föredra.
Precis därför föreslog jag just en nerladdad patron i 10mm Auto för sidovapnen. "Det du benämner "medium velocity" är en underladdad patron, precis som jag föreslog.
Samtidigt finns kapaciteten för dom som tränar mycket skytte (t ex insatstyrkor) att använda kraftfullare ammunition utan att för detta behöva använda andra vapen. FBI's egna rapporter säger att problemet med precision försvinner vid högre träningsgrad.
Det är därför jag föredrar 10mm Colt Auto framför .40S&W
Förresten, människor och rådjur är liknande i storlek, och har använts som liknelse för vad som behövs för att jaga tvåbent förut. Det som fungerar bra på det ena...
Det finns statistik på det där från USA (FBI). Den håller inte med om att 9mm Luger och .40S&W är likvärdiga. Skillnaden är ju inte sådär jättestor, men den finns där. Effektivast i det material jag har (ända från '88urb skrev: 10mm Auto tycker jag nog är i det häftigaste laget som polispatron. Alla poliser skall ju kunna handskas med sin pistol. Ska det vara något i kaliber 10mm så är nog 40S&W ett bättre val. Men ställt mot nia:an så vinner den inte, med samma typ av kula är de mer eller mindre lika resultatmässigt sätt men pga mindre kulor i magget och kraftigare rekyl slår vågen över till nia:n, detta ur polishänseende.
Inte för att jag föreslår revolvrar åt "pojkarna" i blått.
Förresten, har inte våra polisers P225 bara 8 plugg i magasinet, det finns många tior som har mer.
Jag är inte helt säker på om att jag håller med i polisavseende, men i militären har ju penetration en mer överordnad betydelse. I det civila brukar folk inte släpa runt på hjälm, splitterväst, stridsele och ammunitionsväskor m m...Jag själv skjuter 9mm, 40S&W och 45acp och gillar 45:an absolut mest men som polis och definitivt som militärpatron är det klart underlägsen 9:an.
Du nämde statistik, jänkarna gillar som bekant det. Jag blev nyfiken på det du nämde ovan och hittade info från "the strasbourg tests". 611 st. bergsgetter fick sätta livet till för att de skulle komma fram till vilken kaliber/kultyp som är bäst när det kommer till "ärenden" som du kallade det.Backis skrev: Det är DÄRFÖR jag är ovillig till att vi ska ha våra poliser att förlita sig på en relativt lätt projektil som är beroende på expansionsteknologi på bekostnad av penetration.
Jag vill se en projektil som inte stoppas upp av en arm, inte har nån chans att rikoschettera mot ett revben och en kula som kan penetrera ett bilfönster utan att totaldeformeras.
Detta kanske kan uppnås med 9mm Luger, men jag tror att en "större metallklump" i det här fallet är att föredra.
Precis därför föreslog jag just en nerladdad patron i 10mm Auto för sidovapnen. "Det du benämner "medium velocity" är en underladdad patron, precis som jag föreslog.
Det är därför jag föredrar 10mm Colt Auto framför .40S&W
Förresten, människor och rådjur är liknande i storlek, och har använts som liknelse för vad som behövs för att jaga tvåbent förut. Det som fungerar bra på det ena...
Det finns statistik på det där från USA (FBI). Den håller inte med om att 9mm Luger och .40S&W är likvärdiga. Skillnaden är ju inte sådär jättestor, men den finns där. Effektivast i det material jag har (ända från '88) säger att effektivast är en .357 Magnum 125gr +P Hydrashock. Statistiken i fråga räknar in antalet skott avfyrade under hela förloppet, och i det här fallet avslutades 85% av "ärendena" med första skottet.
Ja, se jänkare... Ganska elak läsning. Det skulle alltså skilja ca 0,7 sekunder mellan en tufft laddad nia och en medium tia, 1,2 sekunder mellan en het. Vad det nu skulle tjäna till att ta kål på över 600 getter för att komma fram till det?"The goat was shot into the side aiming the lung area at a distance of 10 feet. AIT (Average incapacitation Time) expressed in seconds. A goat was incapacitated if it collapsed and was unable to stand up.
9mm:
Federal (9BP-LE) 116gr. 1300 fps AIT = 8,9 sec.
CorBon 1350fps 116gr. AIT = 8,92 sec.
Winchester Ranger SXT 147gr. 990fps AIT = 9,68 sec.
10mm Auto:
CorBon 150gr. 1300fps AIT = 7,7 sec.
Federal HydraShok (MV) 180gr. 1080fps AIT = 8,22 sec.
Winchester SXT (MV) 200gr. 990fps AIT = 8,76 sec.
Frangible ammo (MagSafe, Glasier) had AIT's of around 4-5 seconds with the calibres over .380 auto. With the .38 spl FMJ bullets, the goat seems to notice something inhabitual but wasn't incapacitated and had to be terminated."
Dessa värden jämfördes sedan med värden några killar med namnen Marshall/Sanow kommit fram till. Dom har katalogiserat alla polisiära "one shot stop´s" i USA som det visst kallades.
91% one shot stops (federal 1300fps 116gr. hp) för nia:n och 90% one shot stops (corbon 1300fps 150gr. hp) för tia:n.
Det är väl antagligen dessa undersökningar som kommer att ligga som grund för vad de kommer att välja. Men vad jag kan se så står sig nia:n mycket väl, om man nu kan säga något sådant......
Sverige har säkert genomfört liknande test, fast vi brukar ju använda grisar.urb skrev:Ja, se jänkare... Ganska elak läsning. Det skulle alltså skilja ca 0,7 sekunder mellan en tufft laddad nia och en medium tia, 1,2 sekunder mellan en het. Vad det nu skulle tjäna till att ta kål på över 600 getter för att komma fram till det?
Dessa värden jämfördes sedan med värden några killar med namnen Marshall/Sanow kommit fram till. Dom har katalogiserat alla polisiära "one shot stop´s" i USA som det visst kallades.
91% one shot stops (federal 1300fps 116gr. hp) för nia:n och 90% one shot stops (corbon 1300fps 150gr. hp) för tia:n.
Det är väl antagligen dessa undersökningar som kommer att ligga som grund för vad de kommer att välja. Men vad jag kan se så står sig nia:n mycket väl, om man nu kan säga något sådant......
Och apropå "ärenden", vad ska man kalla det sorgliga ämnet annars...
0,7-1,2 sekunder kan ju förvisso vara skillnaden mellan returmnerad eld och inte...
Dessutom, glaser är direkt olämplig utanför sitt specialområde (t ex skjutning i flygplanskabiner där väggpenetration absolut INTE får ske) då kulan är extremt opålitlig under stridskjutning (klockor, pennor eller mynt och nycklar i fickor, plånböcker, armar, revben o dyl kan begränsa penetrationen av skottet till ett fåtal centimeter eller mindre...
Om jag läst upp rätt på projektiltyper och inte missförstått nåt är jag ute efter nåt som liknar XTP-HP, en hollowpoint som inte deformeras extremt vid en träff mot t ex ett revben eller buren attiralj och klarar av att penetrera genom t ex en arm och vidare.