Spetsnaz

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Spetsnaz

Inlägg av Panzerschreck » 29 april 2004, 16:03

Hur i "#!#% stavas det egentligen? Spetznaz, Spetsnaz, Spetznas, Specnas???

Jag blir riktigt förbryllad!
kan någon person ge mig lite information i form av kvaliteten på dessa förband (om någon utanför vet dvs) och har ni nån bra sida om deras utbildning och dylikt.

Mvh John

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem

Inlägg av Gugge » 29 april 2004, 17:59

Rätta mig gladeligen om jag har fel.
Det går inte riktigt översätta krylliska till de bokstäver vi använder

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 29 april 2004, 18:05

Enligt Lindirs inlägg i tråden Spetsnaz...
så stavas det just Spetsnaz eller bara SN.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 april 2004, 18:34

Gugge skrev:Rätta mig gladeligen om jag har fel.
Jodå, däremot finns det olika transkriberingssystem, t ex det engelska eller det svenska, vilket gör att vissa ord ibland inte "översätts" likadant. Gäller t ex ljuden zj-zh, sj-sh och ij-iy. De flesta kyrilliska bokstäverna har dock en motsvarighet i det latinska alfabetet, t ex a, b, v, g, d, r, s, t, o s v.

/Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 maj 2004, 21:38

Johan Elisson skrev:
Gugge skrev:Rätta mig gladeligen om jag har fel.
Jodå, däremot finns det olika transkriberingssystem, t ex det engelska eller det svenska, vilket gör att vissa ord ibland inte "översätts" likadant. Gäller t ex ljuden zj-zh, sj-sh och ij-iy. De flesta kyrilliska bokstäverna har dock en motsvarighet i det latinska alfabetet, t ex a, b, v, g, d, r, s, t, o s v.

/Johan
Det finns till och med två translittereringssystem ( :P ) mellan det kyrilliska och det svenska alfabetet, det vetenskapliga och det "vanliga". Skillnaderna är inte så stora och ligger mest i att exempelvis "zj"-ljudet ("vanlig") vetenskapligt är ett z med ett upp- och nedvänt tak över, och liknande.

Men varför translitterera när det ryska alfabetet är så praktiskt och vackert? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 1 maj 2004, 21:48

Gutekrigaren skrev:Men varför translitterera när det ryska alfabetet är så praktiskt och vackert? :)
Precis! Månne det vara för att de vanliga dödliga inte förstår det så bra och tror att Я bara är ett bakvänt R och inte något annat? ;)

/Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 maj 2004, 21:54

Johan Elisson skrev:
Gutekrigaren skrev:Men varför translitterera när det ryska alfabetet är så praktiskt och vackert? :)
Precis! Månne det vara för att de vanliga dödliga inte förstår det så bra och tror att Я bara är ett bakvänt R och inte något annat? ;)

/Johan
Konjetjno! No nje chorosjo... :)

Mvh Petter

PS. Notera nu hur jag använde den "normalsvenska" metoden. :P DS.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 1 maj 2004, 22:14

Nej, det är knappast bra. :) Fortsätt inte prata ryska nu bara, för jag kan det inte, däremot så kan jag transkribera och använda babelfish. :D Önskar dock att jag kunde ryska. Tyvärr är jag urkass på språk i allmänhet (utom möjligtvis svenska och engelska).

/Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 maj 2004, 23:59

Hehe, jag kan knappt nåt jag heller. Läste en halvfartskurs i höstas på kul, har en niopoängstenta efter mig. :) Jag kan väldigt många ord, men jag vet inte vad de betyder. :lol: Men när jag får mer tid ska jag hålla igång det, den yrkesbana jag funderar på underlättas av fler språk i bagaget. Först måste jag dock varva upp tyskan efter några års vila... :oops:

Ta dig en kvällskurs i ryska om du är i Gbg i höst Johan, det förlorar du inte på i alla fall. Det brukar inte vara fullsatt så att du inte sökt är inget jätteproblem, kolla med http://www.slav.gu.se framåt augusti så kommer du säkert in. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 2 maj 2004, 01:26

Det skulle ju vara roligt, men med tanke på att jag ska läsa teknisk fysik på Chalmers till hösten så vete fasen om jag orkar med att plugga ett språk vid sidan av, bara för "skoj". ;) Men man vet ju aldrig!

/Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2004, 14:02

Ujuj, sånt där ska du inte hålla på med Johan lelle... :lol: Jaja, bara du lovar att inte larva dig med cortege, overaller och sånt. :)

Skämt åsido, man kan aldrig förkovra sig för mycket men räcker inte tiden så gör den inte. Ryska + TF är rätt snävt också!

Mvh Petter

PS. Som jag skulle sagt till den lille chalmeristen om han vågat sig fram med sina cortegeprogram för försäljning: "Ser jag ut som en sexist med taskig humor?" ;) DS.

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 10 maj 2004, 14:48

Bokstäverna som bildar ordet "KEMTOA" både ser ut och låter likadant i båda alfabeten :)

Edit: men bara dessa sex alltså

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2004, 01:02

"O" uttalas ju mer som "å" på ryska...och "e" sägs ju oftast "je". "K" är likadant stort som litet i tryckstil på ryska, förutom storleken då. Alltså ingen lång pinne på det gemena k:et.

Fler bokstäver du vill jämföra? :)

Mvh Petter

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 11 maj 2004, 09:54

Hur farliga var Spetsnaz? Naturligtvis är de hårda killar men hur stor inverkan har de på ett krig. Tanken slog mig efter att ha läst Opration Garbo, Spetsnaz verkar sänka halva svenska försvaret själva, och endå är sverige skit paranodia för spetsnaz och har flygbasjägare etc

Sedan tänker jag på Röd storm och då verkar Spetsnaz vara riktigt inkompetenta....nu vet jag att Röd storm inte är den mest objektiva boken :) Hur skulle NATO klara av alla Spetsnaz om kriget började....

Hur realistiska är spetnaz i Garbo/Röd storm?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 11 maj 2004, 22:11

Vad jag vet så får/(fick?) inte spetnatz´s inte ta med sig skadade team-kamrater.
Så om någon i deras grupp så fick inte resten av gruppen dra med sig denna, utan han/hon blev lämnad till sitt öde.

Skriv svar