Spetsnaz
- Panzerschreck
- Medlem
Spetsnaz
Hur i "#!#% stavas det egentligen? Spetznaz, Spetsnaz, Spetznas, Specnas???
Jag blir riktigt förbryllad!
kan någon person ge mig lite information i form av kvaliteten på dessa förband (om någon utanför vet dvs) och har ni nån bra sida om deras utbildning och dylikt.
Mvh John
Jag blir riktigt förbryllad!
kan någon person ge mig lite information i form av kvaliteten på dessa förband (om någon utanför vet dvs) och har ni nån bra sida om deras utbildning och dylikt.
Mvh John
- Olof Larsson
- Medlem
Enligt Lindirs inlägg i tråden Spetsnaz...
så stavas det just Spetsnaz eller bara SN.
så stavas det just Spetsnaz eller bara SN.
- Johan Elisson
- Medlem
Jodå, däremot finns det olika transkriberingssystem, t ex det engelska eller det svenska, vilket gör att vissa ord ibland inte "översätts" likadant. Gäller t ex ljuden zj-zh, sj-sh och ij-iy. De flesta kyrilliska bokstäverna har dock en motsvarighet i det latinska alfabetet, t ex a, b, v, g, d, r, s, t, o s v.Gugge skrev:Rätta mig gladeligen om jag har fel.
Det går inte riktigt översätta krylliska till de bokstäver vi använder
/Johan
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det finns till och med två translittereringssystem (Johan Elisson skrev:Jodå, däremot finns det olika transkriberingssystem, t ex det engelska eller det svenska, vilket gör att vissa ord ibland inte "översätts" likadant. Gäller t ex ljuden zj-zh, sj-sh och ij-iy. De flesta kyrilliska bokstäverna har dock en motsvarighet i det latinska alfabetet, t ex a, b, v, g, d, r, s, t, o s v.Gugge skrev:Rätta mig gladeligen om jag har fel.
Det går inte riktigt översätta krylliska till de bokstäver vi använder
/Johan
Men varför translitterera när det ryska alfabetet är så praktiskt och vackert?
Mvh Petter
- Johan Elisson
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Konjetjno! No nje chorosjo...Johan Elisson skrev:Precis! Månne det vara för att de vanliga dödliga inte förstår det så bra och tror att Я bara är ett bakvänt R och inte något annat?Gutekrigaren skrev:Men varför translitterera när det ryska alfabetet är så praktiskt och vackert?![]()
/Johan
Mvh Petter
PS. Notera nu hur jag använde den "normalsvenska" metoden.
- Johan Elisson
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hehe, jag kan knappt nåt jag heller. Läste en halvfartskurs i höstas på kul, har en niopoängstenta efter mig.
Jag kan väldigt många ord, men jag vet inte vad de betyder.
Men när jag får mer tid ska jag hålla igång det, den yrkesbana jag funderar på underlättas av fler språk i bagaget. Först måste jag dock varva upp tyskan efter några års vila... 
Ta dig en kvällskurs i ryska om du är i Gbg i höst Johan, det förlorar du inte på i alla fall. Det brukar inte vara fullsatt så att du inte sökt är inget jätteproblem, kolla med http://www.slav.gu.se framåt augusti så kommer du säkert in.
Mvh Petter
Ta dig en kvällskurs i ryska om du är i Gbg i höst Johan, det förlorar du inte på i alla fall. Det brukar inte vara fullsatt så att du inte sökt är inget jätteproblem, kolla med http://www.slav.gu.se framåt augusti så kommer du säkert in.
Mvh Petter
- Johan Elisson
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ujuj, sånt där ska du inte hålla på med Johan lelle...
Jaja, bara du lovar att inte larva dig med cortege, overaller och sånt. 
Skämt åsido, man kan aldrig förkovra sig för mycket men räcker inte tiden så gör den inte. Ryska + TF är rätt snävt också!
Mvh Petter
PS. Som jag skulle sagt till den lille chalmeristen om han vågat sig fram med sina cortegeprogram för försäljning: "Ser jag ut som en sexist med taskig humor?"
DS.
Skämt åsido, man kan aldrig förkovra sig för mycket men räcker inte tiden så gör den inte. Ryska + TF är rätt snävt också!
Mvh Petter
PS. Som jag skulle sagt till den lille chalmeristen om han vågat sig fram med sina cortegeprogram för försäljning: "Ser jag ut som en sexist med taskig humor?"
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hur farliga var Spetsnaz? Naturligtvis är de hårda killar men hur stor inverkan har de på ett krig. Tanken slog mig efter att ha läst Opration Garbo, Spetsnaz verkar sänka halva svenska försvaret själva, och endå är sverige skit paranodia för spetsnaz och har flygbasjägare etc
Sedan tänker jag på Röd storm och då verkar Spetsnaz vara riktigt inkompetenta....nu vet jag att Röd storm inte är den mest objektiva boken
Hur skulle NATO klara av alla Spetsnaz om kriget började....
Hur realistiska är spetnaz i Garbo/Röd storm?
Sedan tänker jag på Röd storm och då verkar Spetsnaz vara riktigt inkompetenta....nu vet jag att Röd storm inte är den mest objektiva boken
Hur realistiska är spetnaz i Garbo/Röd storm?