Så MG 151/20 (20mm) var en kanon, men inte MG 151 (15mm)?Bjernevik skrev:finkalibriga vapen, skjutvapen med kaliber (inre eldrörsdiameter) mindre än 20 mm. Eldhandvapen, kulsprutegevär och kulsprutor är finkalibriga vapen. Skjutvapen med större kaliber kallas militärt för pjäser, i allmänt språkbruk för kanoner.
Akan eller ksp
- Belisarius
- Medlem
Tror det stämmer, också enligt den tyska klassificeringen.Figaro skrev:Så MG 151/20 (20mm) var en kanon, men inte MG 151 (15mm)?Bjernevik skrev:finkalibriga vapen, skjutvapen med kaliber (inre eldrörsdiameter) mindre än 20 mm. Eldhandvapen, kulsprutegevär och kulsprutor är finkalibriga vapen. Skjutvapen med större kaliber kallas militärt för pjäser, i allmänt språkbruk för kanoner.
Eftersom den hette MG och inte MK så ansåg uppenbarligen tyskarna så.Figaro skrev:Så MG 151/20 (20mm) var en kanon, men inte MG 151 (15mm)?Bjernevik skrev:finkalibriga vapen, skjutvapen med kaliber (inre eldrörsdiameter) mindre än 20 mm. Eldhandvapen, kulsprutegevär och kulsprutor är finkalibriga vapen. Skjutvapen med större kaliber kallas militärt för pjäser, i allmänt språkbruk för kanoner.
- Hans Engström
- Medlem
Till min post 1/12/04 of ammunitionen till våra italienska 12,7mm 'akan' och dess eventuella tillverkning i Sverige, versus import - har jag nu erfarit att dessa patroner INTE tillverkades i Finland så därifrån kom inga. Tydligen tillverkades dessa 12,7 x 81SR - patroner bara i Italien och Ungern förutom Japan och sparsamt i England. Som egentligen var 'uppfinnaren' då den där började sitt liv som .50 Vickers. Flygvapnet hade totalt minst 420 vapen i denna kaliber vilket omsatt till 3-4 år av användning resulterar i små berg av tomhylsor. Varifrån kom all ammunitionen?
Det har satt my...,nej förresten, skalbaggar i huvet på mig oxsåJ.K Nilsson skrev:Då skall vi höra en till åsikt till om vart gränsen mellan pipa och eldrör går. Vad säger du borris?borris skrev:Ps
Som pansarkille hävdar jag med bestämdhet att gränsen mellan kanon och kulspruta går vid 20 mm.
Ds
Detta sätter myror i huvudet på de flesta, skillnaden mellan ksp och akan, eldrör och pipa.
J.K Nilsson
men enligt en bok(stridsflygets historia skrivet av en RAF pilot)
så går gränsen för aoutomatkanon vid 20mm.Enligt en mindre proffitionell bok för barn så kallar dom b17 flying fortress 12,7mm aotomatvapen for akan medan den förstnämde kallar det ksp och hävdar att gränsen går vid 20mm vilket barnboken inte säger ett dugg om.
kort saggt vem verkar mest rätt?
-
Lord_of_all
- Ny medlem
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem