Quiz: Militär utrustning
Sommar skrev:
2. Gissar att du menar Handalan (Spica-M) som såldes till Malaysia
Dock så finns faktiskt ytterligare ett par halvsystrar byggda av Karlskronavarvet 1978-80. Det är Trinidad & Tobago's två kustbevakningsfartyg av CG 40 typ eller Barracuda-klass. De är bantad kustbevakningsversion av Spica II med större överbyggnad, 1 st 40 mm Bofors m/48 med optronisk FC och 2 st Paxman Valenta dieslar för en toppfart av 32 knop.
Till Psilander:
Är du säker på att Norrköping och Ystad tas ur tjänst redan i sommar? I så fall kommer det bara att finnas fyra ytstridsfartyg i gång under resten av året - två Stockholmskorvetter (i Karlskrona) och två Göteborgskorvetter (i Berga; två Gbgkorvetter ligger ju i depå under hela året). Snacka om att svenska flottan börjar bli en skugga av den finska t.o.m. De har ju i alla fall tio robotbåtar i gång - alla med robot 15.
5. Hittade t.o.m. ett sjökort som visar var Gålö ligger: http://www.dinskargard.se/sjokort.php?zoom=1)
/Per
Men det berodde väl mer på att man inte satte in sälen på rätt ställe? Hittade en artikel i Vår Bostad från juni -99 där man anger flera orsaker till att projekt Palmen lades ner. Dels att man trodde ubåtsjakt endast skulle bedrivas på öppet hav, men även att sälstationen ansågs för dyr att driva, och sälarna som togs fram var få och vissa av dem insjuknade och dog.Sommar skrev:
Rätt!
Anläggningens bästa säl misslyckades med att hitta Ulven.
http://www.varbostad.se/vab/1999/Report ... 61417.html
Ok. Då får jag försöka komma på något att fråga. Ska vi ta en kombinerad marin/flygfråga så kanske lite fler blir nöjda i alla fall?
1. Vad har vårt enda ubåtsjaktflygplan för svensk beteckning?
2. Det svenska ubåtsjaktflygplanet kan ju knappast sänka ner en hydrofon som helikoptrarna. Hur gör det för att hitta en ubåt?
3. Detta flygplan har två huvuduppgifter. Utöver ubåtsjakt- vilken?
4. Hur många plan var planerade för marinen från början?
5. Vilken organisation kommer piloterna från?
6. Vilket förband hör flygplanet till i fredstid?
7. Hur många flygplan av den här typen finns totalt idag i FM med stödorganisationer?
/Per
1 SH 89
2 Sonarbojar och spaning med flir och radar efter misstänkta föremål på ytan
3 Havsövervakning
4 6 (osäker)
5 flygvapnet
6 Helikopterflottiljen
7 1 i FM, jag sänker mig inte till att räkna i KBV som stöd org
Jag slänger in en fråga om jag skulle ha rätt
Vem var förste FC på HMS Hallánd respektive Småland?
3 Havsövervakning
4 6 (osäker)
5 flygvapnet
6 Helikopterflottiljen
Jag slänger in en fråga om jag skulle ha rätt
Vem var förste FC på HMS Hallánd respektive Småland?
Självklart spelade många orsaker in. Det var en artikel i Officerstidningen som angav Ulven som den utlösande faktorn. Men vem vet...Perman skrev: Men det berodde väl mer på att man inte satte in sälen på rätt ställe? Hittade en artikel i Vår Bostad från juni -99 där man anger flera orsaker till att projekt Palmen lades ner. Dels att man trodde ubåtsjakt endast skulle bedrivas på öppet hav, men även att sälstationen ansågs för dyr att driva, och sälarna som togs fram var få och vissa av dem insjuknade och dog.
http://www.varbostad.se/vab/1999/Report ... 61417.html
Ok 5,5 rätt av 7 möjliga. Tre flygplan planerades för marinens räkning, men i sluttampen så fick kustbevakningen två av dessa och marinen fick nöja sig med ett beg exemplar. Senare så fick KV ytterligare ett. Jag vill nog räkna KV som en stödorganisation till FM. I krig ska dom stödja. SH 89 har ytmålsspaning också som huvuduppgift, men det är väl ungefär samma sak som havsövervakning. Din boll som sagt Psilander.Psilander skrev:
1 SH 89
3 Havsövervakning
4 6 (osäker)
5 flygvapnet
6 Helikopterflottiljen
/Per
MD klagar på att det är för mycket flygplan men är det bara jag som tycker att tråden har blivit kapad av en massa suspekta typer i kalleankamössor
MVH
Hans
Som fortfarande anser att Krigsmakten består av Armén och diverse paramilitära organisationer såsom lottakåren, hemvärnet, flygvapnet, scoutkåren, brukshundsklubben samt marinen.
MVH
Hans
Som fortfarande anser att Krigsmakten består av Armén och diverse paramilitära organisationer såsom lottakåren, hemvärnet, flygvapnet, scoutkåren, brukshundsklubben samt marinen.