Quiz: Militär utrustning
Det var väl försvarsministern Röde Börje som inte tyckte att marinofficerarna skulle stå och glänsa på bryggan på sina plåtschabrak när man diskuterade en eventuell tilläggsbeställning av Göteborgsklassen i slutet av 80-talet om jag minns rätt. Snacka om att vara insatt i ämbetet...
Vad är det här för en underlig farkost då? Land och namn på fartyget behövs för rätt svar. För att inte göra er alltför frustrerade så har jag denna gång valt att INTE sudda ut idnumret
/Per
Vad är det här för en underlig farkost då? Land och namn på fartyget behövs för rätt svar. För att inte göra er alltför frustrerade så har jag denna gång valt att INTE sudda ut idnumret
/Per
- Bilagor
-
- okänd robotbåt.jpg (29.24 KiB) Visad 600 gånger
Nej, och inte rätt världsdel heller. Det är väl lika bra att säga det också att det är varken en israelisk eller en taiwanesisk robotbåt (detta då med tanke på sjörobotsystemet på fördäck förstås). Om det är någon tröst så kan jag väl säga att hade inte jag av en händelse hittat uppgifter om denna fartygsklass så hade jag inte haft en susning om vad det hade varit för något. Det är i alla fall ett land vars marin de senaste decennierna levt ett ganska tillbakadraget liv om man får säga så, men som de senaste åren har köpt ett antal av Bofors/United Defence' allra senaste produkter.MD650 skrev:
Nån fransk båt???
/Per
Jag kanske ska tillägga för tydlighetens skull att dessa köp av Bofors' materiel inte gäller den aktuella fartygsklassen som frågan gäller (detta kanske också framgår av bilden).Jag skrev själv:
Det är i alla fall ett land vars marin de senaste decennierna levt ett ganska tillbakadraget liv om man får säga så, men som de senaste åren har köpt ett antal av Bofors/United Defence' allra senaste produkter.
/Per
- Belisarius
- Medlem
Sommar skrev:
Tormenta
En av två Huracan klass robotbåtar i Mexikanska flottan.
Helt rätt! Är det ingen mer än jag som är förvånad över att Mexiko har nybyggda robotbåtar? De köp jag pratade om gäller Bofors 57 mm Mk3 pjässystem som sitter på en del av de nyare patrullfartygen i mexikanska flottan. Här är en bild på ett av dessa. Pjäsen är i grunden exakt samma pjäs som sitter på Visby, men har här försetts med en mer konventionell kupol liknande den på Mk2 pjäsen.
Sommar har bollen.
/Per
- Bilagor
-
- PO-141 Sierra.jpg (179.09 KiB) Visad 553 gånger