Quiz: Militär utrustning
- Belisarius
- Medlem
KaMeWa-propeller dvs en propeller med hydraliskt styrda blad där man reglerar farten med dess stigning, tidigare kallat Kaplan-navvarjag skrev:Är det jag som får fråga nu? Bra - då dyker vi ned i vattnet igen;
Det finns en styranordning för propellerdrivna båtar - som medger att maskinen går med full fart framåt hela tiden. Trots detta, kan båten sakta, stoppa och backa - alltefter önskan.
Vad kallas den?
KaMeWa står för Karlstads Mekansiska Verkstad
Voith Schneider är en propeller med vertikala blad som arbetar med övertryck, den gör fartygen extremt lätt manövrerbara, men rätt långsamma, populra på bla minjakte som tex Landsort-klassen.
Mysteriet tätnar! Nix Hans - här behövs inget backslag - propellern driver båten framåt hela tiden tills styranordningen anbefaller stopp eller back. Och - ja, Gunship - det var ingen tillfällighet att jag använde ordet 'köksamiral' - om du 'ggrrrrummblar' vidare på det börjar det brännas!
Låt mig tillägga - att de som sett en båt med 'anordningen' manövrera - men inte känner till 'anordningen', skakar på huvudet och mumlar - 'hur fan kunde han göra en sån sväng....'
Låt mig tillägga - att de som sett en båt med 'anordningen' manövrera - men inte känner till 'anordningen', skakar på huvudet och mumlar - 'hur fan kunde han göra en sån sväng....'
Har kollat genom mina gamla propulsionsläroböcker och måste säga att jag inte har en aning om vad det är för en pryl...varjag skrev:Mysteriet tätnar! Nix Hans - här behövs inget backslag - propellern driver båten framåt hela tiden tills styranordningen anbefaller stopp eller back. Och - ja, Gunship - det var ingen tillfällighet att jag använde ordet 'köksamiral' - om du 'ggrrrrummblar' vidare på det börjar det brännas!
Fungerar den bara på små fartyg/båtar eller på stora??
- Belisarius
- Medlem
Om det inte är kamewa propeller du menar... måste det var DYSA dvs att propellern är inkappslad i ett kort rör som även tvänsthör som roder.
Alternativt propulsoer som QM2 har, dvs ett turboelektriskst maskineri med elmotorer till varje propeller
VSD-Vattenstråle drift reglerar du också med en DYSA, dvs vinklar vattenstråelen enligt samma princip som som ovan för att styra fartygey.
Ge ett exempel på fartyg som är utrustade med ditt framdrivningssystem
Alternativt propulsoer som QM2 har, dvs ett turboelektriskst maskineri med elmotorer till varje propeller
VSD-Vattenstråle drift reglerar du också med en DYSA, dvs vinklar vattenstråelen enligt samma princip som som ovan för att styra fartygey.
Ge ett exempel på fartyg som är utrustade med ditt framdrivningssystem
- J.K Nilsson
- Medlem