Miljötänk och bränslekris inom det militära?

Skriv svar
Björn Wegner
Medlem

Miljötänk och bränslekris inom det militära?

Inlägg av Björn Wegner » 13 juni 2008, 19:18

Jag har länge funderat över hur länder tänker ur ett militärstrategiskt perspektiv när det gäller utrustning och drivmedel inom de närmsta 20-30 åren. Med tanke på "klimatförändringarna" och diskussionerna om vilket bränsle som är mest lämpligt ur miljö (och därmed ekonomisk) synpunkt är min fundering om man idag utvecklar stridsfordon som går alternativa bränslen och hur man överhuvudtaget hanterar dessa frågor? Jag vill poängtera att frågan inte handlar om hur försvaret ska bli mer miljövänligt utan snarare hur man utifrån priser och tillgång till bränsle planerar för framtiden.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Miljötänk och bränslekris inom det militära?

Inlägg av tryggve » 13 juni 2008, 19:25

I USA så har man väl testat flygbränsle där en stor del är syntetiskt bränsle, som framställts ut stenkol. Det kan ju knappast anses vara miljövänligt på något sätt, men det är ju ett sätt att planera för sin strategia försörjning. På kort sikt då.

Terje
Medlem

Re: Miljötänk och bränslekris inom det militära?

Inlägg av Terje » 15 juni 2008, 09:21

Vill minnas att Amerikanerna beslutat att använda kärnreaktor istället för konventionell drift på nästa generatons robotkryssare. Detta till stor del med tanke på stigande oljepriser, då dom räknar med att totalkostnaden trotts dyrare produktion och drift i dagsläget kommer att bli lägre än med olja.

Skriv svar