Hejsan
Jag har fått tag på en grön fältflaska i glas, efter att ha sökt på tradera hittade jag både blå och orange/bruna fältflaskor. Något som får mig att tro att det används oika färger vid olika tidsepoker, är det någon som vet något om detta och runt vilken tid dom varit gröna?
Gamla fältflaskor
Re: Gamla fältflaskor
Fältflaska m/1904 och m/1906 är i glas - och båda modellerna fanns i grönt, brunt samt genomskinligt. Blått har jag aldrig sett! Finns en teori om att officerare hade gröna, underofficerare genomskinliga och manskap bruna - men jag har inte hittat något som stöder det.
Simon_HBG skrev:Fältflaska m/1904 och m/1906 är i glas - och båda modellerna fanns i grönt, brunt samt genomskinligt. Blått har jag aldrig sett! Finns en teori om att officerare hade gröna, underofficerare genomskinliga och manskap bruna - men jag har inte hittat något som stöder det.
Här finns den blå varianten
http://www.tradera.com/forsvarets-faltf ... _161714320
Jag trodde innan jag läste ditt inlägg att det var en fråga om vart i landet man befann sig, södra delen hade blå, stockholm genomskinliga, göteborg bruna och norrland gröna, men din teori angeånde officerar m.m låter mer trovärdig
Skulle gissa på att det är ljuset som får flaskan att se blå ut, men att den egentligen är grön. Flaskan på bilden är för övrigt m/1906.Targenor skrev: Här finns den blå varianten
När det gäller färgerna så tillverkades ju flaskan ju i några olika - men jag tror det sedan var upp till varje enskilt regemente att beställa vad man ville ha. Därför kan färgernas eventuella betydelse ha skilt sig från regemente till regemente.