Anti ubåtsvapen

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 november 2003, 09:36

SUBROC är väl avvecklad sedan en tid? Eftersom USA o Ryssland har kommit överens om att avveckla de marina taktiska kärnvapnen? Då borde väl SS-N-15 också vara borta ur tjänst.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 november 2003, 12:39

tryggve skrev:SUBROC är väl avvecklad sedan en tid? Eftersom USA o Ryssland har kommit överens om att avveckla de marina taktiska kärnvapnen? Då borde väl SS-N-15 också vara borta ur tjänst.
Sedan 1999 ja. En viktig skillnad mellan ASROC och SUBROC
är ju att SUBROC bara fanns med en atomsjunkbomb,
medans ASROC fanns med atomsjunkbomb eller torped.
Men idag så finns som sagt bara ASROC med torped kvar,
så ubåtarna får förlita sig på sina 533mm-torpeder,
vilket nog är lika bra.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 november 2003, 13:56

Larsson skrev:
tryggve skrev:SUBROC är väl avvecklad sedan en tid? Eftersom USA o Ryssland har kommit överens om att avveckla de marina taktiska kärnvapnen? Då borde väl SS-N-15 också vara borta ur tjänst.
Sedan 1999 ja. En viktig skillnad mellan ASROC och SUBROC
är ju att SUBROC bara fanns med en atomsjunkbomb,
medans ASROC fanns med atomsjunkbomb eller torped.
Men idag så finns som sagt bara ASROC med torped kvar,
så ubåtarna får förlita sig på sina 533mm-torpeder,
vilket nog är lika bra.
Kan tänka mig att man kunde ha tagit till SUBROC för att på långt avstånd döda sovjetiska SSBN:s, men nu är de väl lite överspelade.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 19 november 2003, 14:07

tryggve skrev:Kan tänka mig att man kunde ha tagit till SUBROC för att på långt avstånd döda sovjetiska SSBN:s, men nu är de väl lite överspelade.
Jag tror förvisso att SUBROC skulle fått lite svårt med polarisen, under vilken Ryssarna gillade att gömma sina Boomers. ;)

Jag tycker egentligen att vapnet var lite onödigt överhuvud taget, då en helikopter har betydligt bättre räckvidd. ASROC är ju egentligen helt överspelat med sin räckvidd på vad, under en mil? Systemet är väl inte i tjänst längre? Det sitter väl Tomahawk-robotar där ASROC'en satt på Spruance-klassen iallafall, som i sin tur ska ersättas med en VLS.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 november 2003, 14:18

Backis skrev:
tryggve skrev:Kan tänka mig att man kunde ha tagit till SUBROC för att på långt avstånd döda sovjetiska SSBN:s, men nu är de väl lite överspelade.
Jag tror förvisso att SUBROC skulle fått lite svårt med polarisen, under vilken Ryssarna gillade att gömma sina Boomers. ;)

Jag tycker egentligen att vapnet var lite onödigt överhuvud taget, då en helikopter har betydligt bättre räckvidd. ASROC är ju egentligen helt överspelat med sin räckvidd på vad, under en mil? Systemet är väl inte i tjänst längre? Det sitter väl Tomahawk-robotar där ASROC'en satt på Spruance-klassen iallafall, som i sin tur ska ersättas med en VLS.
SUBROC togs väl i o f s fram på den tiden som Sovjetiska Yankeeubåtar patrullerade i Atlanten, innan de hade fått fram SLBM:s med sådan räckvidd att de kunde ligga under polarisen, gå upp och avfyra?.
Har ryssarna gjort så i stor utsträckning innan de tog Typhoon med i tjänst? Kanske en del av Delta-klasserna, jag vet inte...

USA pratade om en "evolved" ASROC, med en räckvidd på runt 20 nm, men jag vet inte om den togs i tjänst efter slutet på kalla kriget.
Förmodligen räcker det med helikotrar...

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 19 november 2003, 14:28

tryggve skrev:SUBROC togs väl i o f s fram på den tiden som Sovjetiska Yankeeubåtar patrullerade i Atlanten, innan de hade fått fram SLBM:s med sådan räckvidd att de kunde ligga under polarisen, gå upp och avfyra?.
Har ryssarna gjort så i stor utsträckning innan de tog Typhoon med i tjänst? Kanske en del av Delta-klasserna, jag vet inte...

USA pratade om en "evolved" ASROC, med en räckvidd på runt 20 nm, men jag vet inte om den togs i tjänst efter slutet på kalla kriget.
Förmodligen räcker det med helikotrar...
Har Ryssarnas SLBM verkligen haft så dålig räckvidd så de inte kunnat avfyra därifrån ända in på sjutti-åttiotalet?

Jag är väl knappast nån expert på SUBROC, hur gammalt är systemet?

Projektet "Evolved ASROC" kom väl att kallas "Sea Lance", och skulle avfyras även från VLS, och inte bara ubåtar (frågar, misstänker att jag blandat ihop olika system)?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 november 2003, 14:47

Backis skrev: Har Ryssarnas SLBM verkligen haft så dålig räckvidd så de inte kunnat avfyra därifrån ända in på sjutti-åttiotalet?

Jag är väl knappast nån expert på SUBROC, hur gammalt är systemet?

Projektet "Evolved ASROC" kom väl att kallas "Sea Lance", och skulle avfyras även från VLS, och inte bara ubåtar (frågar, misstänker att jag blandat ihop olika system)?
Nej, jag är långt ifrån säker på detta själv, men jag tror att SUBROC togs fram i slutet av 1960-talet? Och Yankee-patrullerna fortsatte ju åtminstone fram till 1986, för det var väl då en sjönk utanför Bermuda?
Ska kolla lite.

Har för mig att nya ASROC var "VLS-ASROC", medan Sea-Lance var något som enbart skulle användas av ubåtar, men det kan jag ha fått helt om bakfoten.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 19 november 2003, 14:56

Sea-Lance och VLS-ASROC var/är 2 helt skilda vapen. Man planerade så smått om att införa en VLS-Sea-Lance för fartyg.

Anledningen att man skrotade Sea-Lance var kostnad och att de ryska ubåtarna hadde blivit så tysta, att man inte kunde få "mål-låsning" på dem på det avståndet Sea-Lance var tänkt att användas för.

De moderna Delta klasserna kunde i prinsip skjuta sina misiler så fort de lämnade hamnen och endå träffa USA. Yankee båtarna hadde kortare räkvid och var tvungna att ligga "nära" USA.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 november 2003, 16:26

Ja77 skrev:Sea-Lance och VLS-ASROC var/är 2 helt skilda vapen. Man planerade så smått om att införa en VLS-Sea-Lance för fartyg.

Anledningen att man skrotade Sea-Lance var kostnad och att de ryska ubåtarna hadde blivit så tysta, att man inte kunde få "mål-låsning" på dem på det avståndet Sea-Lance var tänkt att användas för.

De moderna Delta klasserna kunde i prinsip skjuta sina misiler så fort de lämnade hamnen och endå träffa USA. Yankee båtarna hadde kortare räkvid och var tvungna att ligga "nära" USA.
Ok, tack! :)
De tidigare deltaklasserna, vad hade de för missiler? För vi är väl uppe på Delta V nu...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 november 2003, 16:50

tryggve skrev:Ok, tack! :)
De tidigare deltaklasserna, vad hade de för missiler? För vi är väl uppe på Delta V nu...
Murena (Delta I) har/hade 12st R-29/RSM-40/SS-N-8
Murena-M (Delta II) har/hade 16st R-29/RSM-40/SS-N-8
Kalmar (Delta III) har/hade 16st R-29R/RSM-50/SS-N-18
Delfin (Delta IV) har/hade 16st R-29RM/RSM-54/SS-N-23

R-29/RSM-40/SS-N-8 hade en räckvidd av c:a 7800km.
Stridsspetsen hade en sprängkraft i häradet av 1MT
och ett CEP (medelfel) runt 1km.

Skriv svar