Spetsnaz
Uj, det är svårt att gissa...Ja77 skrev:Hur farliga var Spetsnaz? Naturligtvis är de hårda killar men hur stor inverkan har de på ett krig. Tanken slog mig efter att ha läst Opration Garbo, Spetsnaz verkar sänka halva svenska försvaret själva, och endå är sverige skit paranodia för spetsnaz och har flygbasjägare etc
Sedan tänker jag på Röd storm och då verkar Spetsnaz vara riktigt inkompetenta....nu vet jag att Röd storm inte är den mest objektiva bokenHur skulle NATO klara av alla Spetsnaz om kriget började....
Hur realistiska är spetnaz i Garbo/Röd storm?
Men intrycket man får i "Röd Storm" är ju att dels är NATO varnade att "något kommer", dels är mycket av tanken med dessa anfall mest att skapa förvirring och försena mobilisering, slå ut fasta anläggningar os v. Just i den boken räknar ju inte de ryska generalerna i ledningen med att anfallen ska lyckas, faktiskt.
Operation Garbo vet jag inte, det beror ju på. Mitt personliga intryck är att det är lite överdrivet mycket Spetsnaz som springer omkring, man undrar ju om det blir några över för Finland eller för ev. insats mot NATO. Men författarna är väl aningen kritiska mot en hel del saker i det svenska försvaret och politiken, det spegalr ju minst sagt resten av boken.
- J.K Nilsson
- Medlem
Eftersom Operation Garbo gavs ut av Timbro behöver man inte tänka efter länge varför författaren skriver som han gjorde - förutom rena sakfel. Nog med politik!!tryggve skrev:Uj, det är svårt att gissa...Ja77 skrev:Hur farliga var Spetsnaz? Naturligtvis är de hårda killar men hur stor inverkan har de på ett krig. Tanken slog mig efter att ha läst Opration Garbo, Spetsnaz verkar sänka halva svenska försvaret själva, och endå är sverige skit paranodia för spetsnaz och har flygbasjägare etc
Sedan tänker jag på Röd storm och då verkar Spetsnaz vara riktigt inkompetenta....nu vet jag att Röd storm inte är den mest objektiva bokenHur skulle NATO klara av alla Spetsnaz om kriget började....
Hur realistiska är spetnaz i Garbo/Röd storm?
Men intrycket man får i "Röd Storm" är ju att dels är NATO varnade att "något kommer", dels är mycket av tanken med dessa anfall mest att skapa förvirring och försena mobilisering, slå ut fasta anläggningar os v. Just i den boken räknar ju inte de ryska generalerna i ledningen med att anfallen ska lyckas, faktiskt.
Operation Garbo vet jag inte, det beror ju på. Mitt personliga intryck är att det är lite överdrivet mycket Spetsnaz som springer omkring, man undrar ju om det blir några över för Finland eller för ev. insats mot NATO. Men författarna är väl aningen kritiska mot en hel del saker i det svenska försvaret och politiken, det spegalr ju minst sagt resten av boken.
J.K Nilsson