Före AK4?

ZIM
Medlem

Inlägg av ZIM » 20 november 2004, 17:34

Sarvi skrev:Skulle kunna vara både ett egennamn och en akronym - bland svenska vapentillverkare har exempelvis Bofors en förkärlek för namn i den stilen: pvrb Bantam, t.ex. som ju dels har betydelsen lättviktare och dels är en (något krystad) akronym för Bofors antitank missile.
Bofors är inte dom enda. Raytheons HAWK (Rb77/87 i Sverige) är en akronym för 'Homing All the Way Killer'.
PATRIOT är också en akronym som jag itne minns.
HELLFIRE är en förkortning för 'HElicopter Launched, FIRE and forget missile', tro det den som vill.
Sarvi skrev: Hade för mig att Sigurd Fafnersbanes svärd hette Balmung, förstås, men det visade sig att det var ju Siegfrieds dito i Niebelungleid. D'oh!
Det beror lite på källor. Det verkar var lite skillnad på germansk och nordisk mytologi. I nordisk mytologi heter svärdet Gram och inte Balmung. Annars verkar det vara samma svärd men Balmungversionen verkar vara mer elaborat. Sigfried och Sigurd är dessutom samma person.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 november 2004, 15:44

ZIM skrev:
.
Nu fick du mig att förlora en bra stund med att googla :lol: Jag kände inte allts till att Patriot skulle stå för något.

PATRIOT is not an acronym, though it is at times incorrectly expanded to mean Phased Array Tracking to Intercept Of Target.
http://www.globalsecurity.org/space/systems/patriot.htm

MVH

Hans

ZIM
Medlem

Inlägg av ZIM » 22 november 2004, 16:19

Hans skrev:
ZIM skrev:
.
Nu fick du mig att förlora en bra stund med att googla :lol: Jag kände inte allts till att Patriot skulle stå för något.

PATRIOT is not an acronym, though it is at times incorrectly expanded to mean Phased Array Tracking to Intercept Of Target.
http://www.globalsecurity.org/space/systems/patriot.htm

MVH

Hans
Där ser man. Det var inte alls vad jag fick veta när jag blev briefad på systemet. Och googla är bra för dig!

MrMasse
Medlem

Inlägg av MrMasse » 22 november 2004, 20:38

Nu fattar jag... Innan fatte jag fel. Jag trodde att eftersom AK5 ersatte
AK4, så hade AK4 ersatt AK3 osv, men så visade sig inte vara fallet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 november 2004, 20:49

MrMasse skrev:Nu fattar jag... Innan fatte jag fel. Jag trodde att eftersom AK5 ersatte
Helt rätt: Om FN Fal hade varit bättre så hade det blivit Ak3 istället.
:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 22 november 2004, 23:43

MD650 skrev:
MrMasse skrev:Nu fattar jag... Innan fatte jag fel. Jag trodde att eftersom AK5 ersatte
Helt rätt: Om FN Fal hade varit bättre så hade det blivit Ak3 istället.
Såsom jag förstått det så var det snarare så att
om FN FAL varit billigare (än HK G3) så hade det blivit AK3.

Om mitt minne (som visserligen kan vara fel) stämmer så var det nämligen
så gått som oavgjort mellan AK3 och AK4, bortsett från den
allt annat än oviktiga aspekten produktionskostnad.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 23 november 2004, 16:50

Instämmer till 110% med Larsson, mig verterligt ansågs Fal (Ak3) vara det överlägsna vapnet. Anledningen att det blev Ak4 (dvs HK G3) är att detta vapen är billigare att framställa eftersom det i gammal god tysk tradition huvudsakligen består av pressade plåtdetaljer (jämför mg 42 med mg 36).

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 november 2004, 16:59

borris skrev:mg 36.
Petvarning :lol:

Du menar väl Maschinengewehr 34.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 november 2004, 17:07

Larsson skrev:
Såsom jag förstått det så var det snarare så att
om FN FAL varit billigare (än HK G3) så hade det blivit AK3.

Om mitt minne (som visserligen kan vara fel) stämmer så var det nämligen
så gått som oavgjort mellan AK3 och AK4, bortsett från den
allt annat än oviktiga aspekten produktionskostnad.
Ja det var ju det jag skrev...bättre avseende kostnad... ;)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 november 2004, 17:13

Intressant nog lär till och med tyskarna egentligen ha haft FN FAL som förstahandsval när de skulle skaffa en automatkarbin efter kriget. Vapnet fick till och med den officiella beteckningen G1. Belgarna var dock ovilliga att låta tyskarna tillverka vapnet på licens (dumsnålt, någon?), så istället blev det H&K G3 som blev det nya vapnet. G3 är i sig en konstruktion som i mycket bygger på den spanska CETME A, vilket är konstruerat av tyskar som efter kriget hamnade i Francos Spanien.

G3 blev sedan FALs värsta konkurrent om platsen som västvärldens mest spridda automatkarbin. Undrar om FN ångrade sitt beslut att inte låta FAL licenstillverkas i Tyskland? Senare licenstillverkades det iallafall i ett flertal länder. :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 november 2004, 17:24

Vidare läsning om Sarvis CETME http://world.guns.ru/assault/as60-e.htm
Ett litet utdrag:
The Spanish state company CETME (Centro de Estudios Tecnicos de Materiales Especiales - Special Materials Technical Studies Center, now known as Empresa National Santa Barbara) was founded in 1949 to develop various small arms for Spanish army. At about the same time it employed the German arms designer Ludwig Vorgrimler, who worked for the famous Mauser Werke in Germany before and during the World War 2. The Vorgrimler was the designer of the experimental German assault rifle, known as "Gerat 06" or Stg.45(M). This rifle was not manufactured in any quantities, but its design served as a basis for further development at the CETME, and more important, at the another German company, Heckler & Koch, which obtained a license for the Vorgrimler / CETME rifle design circa 1957. This deal later resulted in the famous family of the H&K weapons, like the G3 and HK33 assault rifles, HK21 and HK23 machine guns, MP5 submachine guns and numerous other small arms that achieved a worldwide popularity. All those weapons are built using the delayed blowback system of operation, designed by Vorgrimler and his men at the Mauser in 1945 and refined by CETME.

MVH

Hans

xprsmn
Medlem

Inlägg av xprsmn » 11 december 2004, 23:14

Jag hade mina tvivel om AK 4:an i lumpen. Men jag tog skyttemedalj på den, trots ett missat skott. Och när jag fick bajonetten på den på nationaldagen. Den är underbar i excersis.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 13 december 2004, 08:43

Sarvi skrev att FAL döptes till G1 i de tyska försöken och den tyska motsvarigheten till Ak4 kallas G3. Jag kan inte låta bli att undra över vilket vapen som G2:an skulle motsvara.

Vidare begriper jag inte hur man kan kombinera orden underbar och excersis i en och samma mening. :)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 13 december 2004, 09:08

Exercis heter det väl? Och det är underbart. Som jagnoterade en gång under min GU, "I varje KB elev bor det något av en sadistisk fanjunkare."

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 13 december 2004, 09:21

Vidare begriper jag inte hur man kan kombinera orden underbar och "excersis" i en och samma mening.

Jag glömde att skriva citationstecken, tack för påminnelsen.

Skriv svar