Viktigaste befattningen i ett stridsfordon?

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 13:42

I samma tema kan man säga att gruppchefen är viktigare än plutonchefen, sett till kompaninivå vill säga. Om du har en pluton med bra gruppchefer så går allting "av sig självt". En dålig plutonchef kan "rida på vågen" av bra gruppchefer, men det är svårt åt det andra hållet, så att säga.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 november 2002, 13:56

WeeMan skrev:Jag har visserligen inte varit med som besättning i en stridsvagn, men att döma av mina andra erfarenheter från lumpen & livet i övrigt är att chefen är ganska oviktig, hans enda uppgift är ju att säga till folk vad de ska göra och är personalen kompetent så är han skapligt överflödig.

Men om man frågar en yrkesofficer så bli svaret garanterat att personen med högst grad dvs. vc är viktigast.
Med risk för att bli tjatig så hävdar jag fortfatande att ingen är viktigare än någon annan i en bra besättning.
Alla är lika viktiga.

Det som gäller i strid är att komma först till skott och visa minst målyta för att vinna duellen.
Och för att komma först till skott måste man upptäcka fienden och där är alla i besättningen lika viktiga.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 november 2002, 18:10

Sören Norby skrev:

Så länge inte bataljonschefen åker tanks så är det ingen på VC-plats strv som har den taktiska överblicken. Bataljonschefen är den taktiske chefen. Kompanicheferna och lägre sysslar med stridsteknik.
Det resonemanget stämmer när man kör Krankesjön runt i höger och vänstervarv.
Däremot funkar det inte när man strider i betäckt tg typ Kvarn eller Skövde skjutfält.
Då måste även den enskilde gruppchefen kunna förstå taktik och kompanichefen tillämpa taktik.

Det kan mycket väl vara en grpch som ser tillfället som fäller det taktiska avgörandet.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 16:07

Här kan man givetvis bli akademisk i sina kommentarer, men visst är det så att taktik och stridsteknik kan hänga ihop. Stridstekniken är annars det faktiska utövandet av taktik på exempelvis kompaninivå. Minnesregeln är annars SOT:

Strategi
Operation
Taktik

--

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 3 januari 2003, 19:26

Ett sätt som jag gillar att se det på (trots att jag inte är skytt) är att alla andra i vagnen är till för att skytten ska kunna utföra sin uppgift.

Klart är dock att alla utom vc är nödvändiga även om vc är viktig (kommunikation, överblick, beslutfattande osv).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 januari 2003, 20:07

Wildthing skrev:Ett sätt som jag gillar att se det på (trots att jag inte är skytt) är att alla andra i vagnen är till för att skytten ska kunna utföra sin uppgift.

Klart är dock att alla utom vc är nödvändiga även om vc är viktig (kommunikation, överblick, beslutfattande osv).
Klokt inlägg!

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 7 januari 2003, 20:58

daniel l skrev:Vagnchefen, eftersom det är han som söker fi mål. Den som först upptäcker fienden brukar höra till det viktigaste på slagfältet.
På sikt kommer strvbesättningarna att reduceras till 2 man/vagn
I så fall önskar jag dem lycka till med fordonsvården... :D

/daniel
Har hört betydligt värre än så. Jenkarna skulle tydligen ha en stridsvagn på g som ska va som en UAV fast på marken då. Beväpning och liknande vet ja inget om men det stog en notis i nån teknisk tidsskrift som ja läste på biblioteket för ett tag sedan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 januari 2003, 08:32

Ilúvatar skrev:
daniel l skrev:Vagnchefen, eftersom det är han som söker fi mål. Den som först upptäcker fienden brukar höra till det viktigaste på slagfältet.
På sikt kommer strvbesättningarna att reduceras till 2 man/vagn
I så fall önskar jag dem lycka till med fordonsvården... :D

/daniel
Har hört betydligt värre än så. Jenkarna skulle tydligen ha en stridsvagn på g som ska va som en UAV fast på marken då. Beväpning och liknande vet ja inget om men det stog en notis i nån teknisk tidsskrift som ja läste på biblioteket för ett tag sedan.
Motsvarande forskning pågår även i Sverige med obemannade farkoster som ska kunna utnyttjas t.ex. vid strid i bebyggelse.

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 22 januari 2003, 15:26

vill ju bara nämna det att sjvm är viktig också, utan honom så är räddning en bra bit bort. sjvm är ju en trygghet för hela vagnens besättning!

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 22 januari 2003, 22:43

Culpepper: För det känns ju inte så farligt att riskera att sprängas i småbitar. Bara man har en kille med gasbinda, sax, två extra första förband och plåster?:)

Vem är sjukvårdsman i en stridsvagnsbesättning, är det skytten som i pbv:erna?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 23 januari 2003, 00:16

Enligt http://www.soldf.com så är det laddaren (i strv 122) alt. skytten (strf 9040), men från 2004 så ska tydligen hela besättningen vara sjukvårdsutbildad.

/Johan

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 23 januari 2003, 09:50

Även i 102 & 104 var det laddaren som var sjukvårdsman. Tror de fick 1 veckas extra sjukvärdsträning eller något.

Däremot anser jag inte sjukvårdsmannen vara särskilt viktig i ett stridsfordon. Självklart är han bra att ha men jag undviker heller att bli träffad än att få "bra" vård efteråt...

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 23 januari 2003, 11:32

ponera att det inte fanns några sjukvårdsmän då... tror inte det skulle kännas särskilt bra om man inte hade någon som tog hand om en vid händelse av skada, blir du skadad så får du sköta dig själv...

hos 9040 besättningen är skytten sjukvårdsutbildad, dock inte lika utbildad som sjukvårdsmannen i skyttegruppen.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 24 januari 2003, 09:52

Varför har man laddare? Borde väl inte vara så svårt att konstruera en automatisk laddnings mekanism.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 24 januari 2003, 15:01

Skytten på strf 9040 har formellt ingen sjukkvårdsutbildning. Utbtiden räcker inte till för att utbilda både till skytt och få sjvutb utöver den sjvutb alla får.
Nu är som sagt tanken att alla ska få minst 40 h sjvutb.

Skriv svar