Största slagskeppen,kryssarna,slagkyssarna under 2vk?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 januari 2004, 18:29

Darius: om du kollar på http://www.combinedfleet.com/furashita/furamain.htm#ijn

Så ser du att det är Naval Fiction, d v s det är inte på riktigt. Tyckte att det inte riktigt stämde när det stod att Stukas från Graf Zeppelin hade varit i strid... 8O

Så jag tror att det aldrig existerade en "HMS Incomparable", men jag är inte 100 % säker. Jag tror att det är ett "what if" ifall de hade byggts om till hangarfartyg. Men som du ser på första länken jag postade så beställdes aldrig fartyget.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 12 januari 2004, 18:51

tryggve skrev:Darius: om du kollar på http://www.combinedfleet.com/furashita/furamain.htm#ijn

Så ser du att det är Naval Fiction, d v s det är inte på riktigt. Tyckte att det inte riktigt stämde när det stod att Stukas från Graf Zeppelin hade varit i strid... 8O

Så jag tror att det aldrig existerade en "HMS Incomparable", men jag är inte 100 % säker. Jag tror att det är ett "what if" ifall de hade byggts om till hangarfartyg. Men som du ser på första länken jag postade så beställdes aldrig fartyget.
Du har så rätt så , Får skylla på dålig sömn och skumläsning :oops:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 januari 2004, 18:57

Darius: Ingen fara, det tog ju mig ett bra tag att reagera. Jag instämde ju faktiskt med dig först. :)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 januari 2004, 22:59

RK skrev:Hade Frankrike några större slagskepp eller Italien de ligger ju ändå vid Atlanten/Medelhavet ?
Italien byggde Vittorio Veneto-klassen (Vittorio Veneto, Littorio, Roma och Impero) Impero byggdes ej klar.

Data Vittorio Veneto
Kölsträckt 28 okt 1934
Sjösatt 25 juli 1937
Deplacement 41.377 ton standard, 45.752 ton fullt rustad
Längd överallt 237.8 m
Bredd 32.9 m
Djupgående 9.6 m
Maskineri 4 turbiner 134.600 ahk, 4 propellrar, fart 30 knop
Beväpning:
Nio 381 mm
Tolv 152 mm
Fyra 119 mm
Tolv 89 mm
Tjugo 37 mm
Sexton 20 mm
Pansar:
Sida, upp till 351 mm
Däck, upp till 206 mm
Huvudtorn, upp till 351 mm
Sekundärtorn, upp till 147 mm
Barbetter, 351 mm
Besättning, 1861 man

Bild
http://www.chuckhawks.com/index3.naval_ ... istory.htm
Bild
Bild
http://www.navalships.org/images/RMItalLittorio.jpg

MVH

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 januari 2004, 23:13

Hur stod sig Vittorio Veneto-klassen sig jämfört med övriga länders fartyg? 9 st 15" kanoner är ju en relativt imponerande eldkraft.
Luftvärnet och pansaret? Luftvärnet är väl klent jämfört med andra länders? Även om det var i Stilla Havet som fartygen fick riktigt mycket luftvärn. Hur är det med pansaret?

Och vad hände med Vittorio Veneto och Littorio? Roma sänktes väl av tyskt bombflyg på väg till kapitualtionen på Malta.
Skrotades de två övriga enheterna snabbt? Italien hade väl ett par slagskepp i tjänst in på 1950-talet, men det var väl äldre enheter?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 13 januari 2004, 10:49

På pappret var Vittorio Veneto klassen mycket bra. Pansarskyddets plasering anses i vissa fall som värdsbäst men hon var "normalt" pepansrad för sin storlek. Luftvärnet var klent gemfört med andra länders. Skeppet ansågs som mycket välbalanserat och dugligt för den storleken hon hadde.

Men oljebrist, rädsla att förlora ett stort skepp, avsaknaden av luftskydd och radar gjorde att de aldrig fick visa vad de gick för.

Vittorio Veneto togs över av de "nya" italien och döptes om till "Italien"
Antar att slagskeppen skrotades ganska snabbt efter 50-talet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 13 januari 2004, 11:26

Jag har för mig att man brukar anse att Vittorio Veneto-klassen var oerhört sårbara för undervattensskador. Jag antar att det beror på vad som hände vid Taranto. Men om det skiljer sig så mycket åt från andra slagskepp vet jag inte. Prince of Wales sjönk ju ganska snabbt, men det var väl efter mutipla torped- och bombträffar.

RK
Medlem

Inlägg av RK » 13 januari 2004, 12:28

Jag har inte riktigt förståt det här med klasser på fartygen.
Italien byggde Vittorio Veneto-klassen (Vittorio Veneto, Littorio, Roma och Impero)
Betyder detta att Italien kom fram med den klassen och om man säger att man skulle bygga ett skepp i Vittorio Veneto-klassen skulle man behöva bygga en lika tung båt? eller är det bepansringen och slagkraften man ska härma för att båten ska bli Vittorio Veneto-klassen?
Och slutligen, måste skeppet vara Italienskt för att vara i Vittorio Veneto-klassen eller byggdes det ett skepp i något annat land i Vittorio Veneto-klassen ?

MvH Erik

Användarvisningsbild
Threviel
Medlem

Inlägg av Threviel » 13 januari 2004, 13:04

RK skrev:Jag har inte riktigt förståt det här med klasser på fartygen.
Italien byggde Vittorio Veneto-klassen (Vittorio Veneto, Littorio, Roma och Impero)
Betyder detta att Italien kom fram med den klassen och om man säger att man skulle bygga ett skepp i Vittorio Veneto-klassen skulle man behöva bygga en lika tung båt? eller är det bepansringen och slagkraften man ska härma för att båten ska bli Vittorio Veneto-klassen?
Och slutligen, måste skeppet vara Italienskt för att vara i Vittorio Veneto-klassen eller byggdes det ett skepp i något annat land i Vittorio Veneto-klassen ?

MvH Erik
De utvecklade ritningar osv för hur ett visst skepp skulle se ut, pansarskydd, beväpning, ja allt, och sedan byggdes skepp av den modellen. Jämför med bilar, det finns många personvagnar, men Volvo S80 är en modell, eller om man så vill en klass bilar.

Precis som Volvo utvecklades skeppen efterhand som de byggdes, se på den amerikanska hangarfartygsklassen Nimitz, den första byggdes nån gång på 60-talet och de byggs fortfarande, mycket saker skiljer första skeppet och senaste skeppet, men de är fortfarande samma grundutförande, samma klass.

Vanligtvis hade varje land sina egna klasser, Vittorio Veneto byggdes i Italien för den italienska flottan, men det kunde hända att skepp såldes till andra länder. Varje land hade sina egna behov och doktriner och sålunda var det svårt att importera "rätt" skepp, bättre att bygga själv.

Som exempel på varje nations egna behov. Den tyska högsjöflottan i första världskriget förväntades operera i Östersjön och Nordsjön, sålunda behövde man inte lika mycket bränsle eller plats för besättningen som de engelska skeppen som opererade över hela världen. Alltså byggde kunde tyskarna bygga skepp där mer tonnage lades på pansarskydd och beväpning än de engelska skeppen.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 13 januari 2004, 15:18

MartinE skrev:Borde det inte vara effektivare att bygga mindre fartyg med hög maxspeed och hög slagkraft än stora klumpiga jättar som flyget lätt kan spåra upp och sänka? typ som vid midway ?
Jo, det är en slutsats man kan dra av andra världskriget. Innan dess fanns inga hangarfartyg.

Nyligen besökte delar av 'deutche Kriegsmarine' Malmö. De hade kom med tio robotbestyckade 'Schnellboote', dvs snabba båtar som gör över 40 knop. Endast 50 meter långa. Alltså inga Bismarck eller Blücher längre!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 13 januari 2004, 16:17

Sune skrev:
MartinE skrev:Borde det inte vara effektivare att bygga mindre fartyg med hög maxspeed och hög slagkraft än stora klumpiga jättar som flyget lätt kan spåra upp och sänka? typ som vid midway ?
Jo, det är en slutsats man kan dra av andra världskriget. Innan dess fanns inga hangarfartyg.

Nyligen besökte delar av 'deutche Kriegsmarine' Malmö. De hade kom med tio robotbestyckade 'Schnellboote', dvs snabba båtar som gör över 40 knop. Endast 50 meter långa. Alltså inga Bismarck eller Blücher längre!
Nja, det första "riktiga" hangarfaryget trädde väl i tjänst 1919? Brittiska "HMS Argus", om jag minns rätt? DEt är taget ur minnet, så det är säkert fel :P
Så visst fanns det ju hangarfartyg innan WWII, Storbritannien hade väl t ex 7 st hangarfatyg vid krigsutbrottet, det var väl bara det att slagskepp fortfarande betraktades som de viktigaste skeppen för att de hade spelat en viktig roll i WWI.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 januari 2004, 16:41

tryggve skrev:Och vad hände med Vittorio Veneto och Littorio? Roma sänktes väl av tyskt bombflyg på väg till kapitualtionen på Malta.
Skrotades de två övriga enheterna snabbt? Italien hade väl ett par slagskepp i tjänst in på 1950-talet, men det var väl äldre enheter?
Vittorio Veneto och Italia (ex-Littorio) internerades i Great Bitter lake, Egypten med reducerad besättning från okt 1943 till feb 1947. Enligt fredsfördrag skulle flottan delas upp, Vittorio Veneto skulle gå till UK och Italia till USA. Italienarna satte sig på tvären och fartygen lades upp i La Spezia. Efter diverse turer så skrotades fartygen i slutet av 1955. De två äldre skeppen Doria och Duilio var i aktiv tjänst till 1953, varefter de lades upp. Duilio skrotades 1957-58 och Doria 1961-62.

MVH

Användarvisningsbild
Threviel
Medlem

Inlägg av Threviel » 13 januari 2004, 17:29

tryggve skrev:
Sune skrev:

Nja, det första "riktiga" hangarfaryget trädde väl i tjänst 1919? Brittiska "HMS Argus", om jag minns rätt? DEt är taget ur minnet, så det är säkert fel :P
Så visst fanns det ju hangarfartyg innan WWII, Storbritannien hade väl t ex 7 st hangarfatyg vid krigsutbrottet, det var väl bara det att slagskepp fortfarande betraktades som de viktigaste skeppen för att de hade spelat en viktig roll i WWI.
Om jag inte minns helt fel använde britterna något fartyg under kriget till att bomba tyska marinbaser i Belgien, det var inget riktigt hangarfartyg, men det hade en startbana. Har även för mig att det användes under Skagerackslaget för spaning el. dyl.

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 13 januari 2004, 17:40

mielo skrev:
Jan-Erik Karlsson skrev:Britterna började bygga 4 st nya slagskepp 1939, den s.k. Lion-klassen på 46,400 ton vid fullt deplacement och 9st 16" kanoner.
(Lion, Temeraire, Thunderer, Conqueror)
Hur gick det med dessa? Hann de tas i bruk innan krigsslutet?
Ingen som vet svaret på denna fråga?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 januari 2004, 17:55

En större variant av King Georg V, Lion och Temeraire påbörjades sommaren 1939 men byggnation stoppades redan under hösten.

MVH

Skriv svar