Strv 103

Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 oktober 2002, 16:37

Sören Norby skrev: Jo hela strf90 systemet har infiltrerats av infanterister till ondo. Infanteriet har ingen tradition eller erfarenhet av stridsfordonssystem. Pansarförbanden har 60 års erfarenhet av stridsfordon. Dessförinnan var det Kavalleriet som utvecklade pansarvapnet. Jag har sett hur vangar behandlas och vårdas på I1 och hade vagnarna sett ut så på mitt förband hade någon dött en smärtsam död.
Blir lätt så när det är wannabies som vill vara med de stora grababrna.

Men glöm inte att från början (dvs före 1991 och Nordanvind) var strf 90 tänkt att ingå i NB 19 med två bataljoner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 oktober 2002, 16:46

Sören Norby skrev: Mmm, NB19. Ska inte I19 lämna in sina baskrar nu när dom är infanterister allihopa? ;)
Det konstiga att det finns inga infanterister där. Bara lv,art,ing,sign och Sveriges enda Pansarbataljon (Åtminstone än ett tag).

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 oktober 2002, 16:48

Sören Norby skrev:
Jag har sett hur vangnar behandlas och vårdas på I1 och hade vagnarna sett ut så på mitt förband hade någon dött en smärtsam död.
Våra vagnar hade vändan innan varit på Gardet, vilket knappast gjorde min inställning till Gardet bättre.
Fullt med fel utan felanmälan, undermålig vård m.m.

Å andra sidan så verkar mina ärade kollegor i pansartrupperna tro att hela Sverige ser ut som Revingehed,
att Leoparderna är immuna mot alla vapen som finns
och att fienden inte kan uppträda vid sidan om vägen i betäckt terräng.

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 19 oktober 2002, 16:52

Börja inte djävlas med I 19 nu! Har ni glömt bort att I 19 förut hette I 19/P 5 och sedan Mek B 19...?

"De hava aldrig vikit, eller för egen del tappath"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 oktober 2002, 16:56

Å andra sidan så verkar mina ärade kollegor i pansartrupperna tro att hela Sverige ser ut som Revingehed,
Det har tyvärr varit pansartruppernas lilla dilemma. Stridstekniken har byggt på "kriget i höger och vänstervarv runt Krankesjön". Nu har det dock blivit bättre. Det går inte att utnyttja samma stridsteknik på Kvarn som på Revingehed. Gör man det får man pisk.
att Leoparderna är immuna mot alla vapen som finns

Gäller nog bara stridsvagnsbefälen. "Det gör ont att få en pil i röven" :wink:
att fienden inte kan uppträda vid sidan om vägen i betäckt .terräng.

Det har ju varit pansartruppernas styrka att just veta att det går. Infanteriet har tyvärr förlitat sig många gånger på gammal och förlegad erfarenhet.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 oktober 2002, 17:51

Det hade ju varit väldigt enkelt om Sverige sett ut som på Revingehed men nu gör det ju inte det.
Revinghed är bra att öva vissa moment men är kass på mycket annat.
Kvarn är bra att öva på i betäckt och småbruten terräng vilket även strv måste kunna strida i.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 oktober 2002, 18:07

Sören Norby skrev:
Vi får väl se vad GIA kommer fram till... :wink:
Ja det får vi väl se. Men så länge Fi:son kan framrycka i betäckt och småbruten tg måste även vi ha den förmågan.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 20 oktober 2002, 00:19

Först vill jag säga att det har varit populärt att kasta skit på 103'an de senaste åren. Delvis beroende på att man inte fick prata om försvarets svagheter utan måste hålla god min, när vagnen sedan går i graven kan man börja prata.. Den var ju inte perfekt.
Bland andra Hans Nillsson har skrivit av sig
http://www.forsvarsframjandet.org/FMF-98-4/Strv-103.htm
, en del av kritiken var befogad men bland annat jämförelserna med Leopard 1 känns lite obalanserad.
Strv 103 kom till på sextiotalet, resten av världen pensionerar sina stridsvagnar från första linjen efter 20 år men i Sverige fick man hålla tillgodo med 50 åriga 102'or och 30 åriga 103'or. Det är inte Bofors fel att S-vagnen inte uppgraderades.
Nåväl till saken:
Sören Norby skrev: Främsta hotbilden frontalt på strv 103 liksom på alla andra stridsvagnar var underkalibriga projektiler, även för 30 år sedan. Det var därför skyddet kom till. T62 var dåtidens hotstrv och just dess unika fenstabiliserade uk pilprojektiler var dimensionerande på den tiden.
Jag är ingen expert på pansarpenetration men med de källor jag har hittat så blir historien om S-vagnen så här:
S-vagnen projekteras under femtiotalet och med den tidens förväntade motståndare, ledorden är Eld, Rörelse och låg profil.

Eld-
Automatkanon, tekniskt oprövat på ett landfordon, men inget nytt för Bofors. Visade sig funka riktigt bra.

Rörelse-
Gasturbin, tekniskt oprövat på land, massor med strul före 103C.
Hälften av vagnarna stod efter 10 mils marsch.

Låg profil-
Tornlöst, vilket på den tiden var en förutsättning för automatkanonen.

När man började tänka okonventionelt kunde man också tänka i nya banor när det gäller skydd.
Motorn fram blev en extra "deformationszon".
Och genom att vinkla frontpansaret bortåt 70% så utnyttjade man det
faktum att pansarprojektiler krävde en minsta anslagsvinkel för att kunna "bita fast" i pansaret annars glider den bara av.

Summa summarum så hade Sverige ett totalt outstanding koncept under tidigt sjuttiotal.

Det som förändrade ekvationen (rent fysiskt) var som du säger pilprojektilen.
Det visade sig att om förhållandet längd / diameter på projektilen gick över ca. 10:1 så slutade vinkeln att spela någon större roll för genomslaget.

Så "över en natt" tappade S-vagnen en av sina största fördelar.

Nu är det så att pansarpenetration består av så många parametrar och de som sysslar med det profesionellt är vetenskapsmän och därtillhörande krav på exakthet så du skulle aldrig få höra det på följande sätt från ett proffs men jag vill förenkal det till att

S-vagn beskjuten av en Centurion med slpprj m/62 (L/D 4:1)
Effekt - granaten studsar på halvvolley över fronpansaret.

S-vagn beskjuten av en Centurion med Slpprj m/90 (L/D 20:1)

Effekt - granaten går rakt igenom vagnen och tar med sig allt den träffar på vägen genom vagnen; motor, besättning och laddautomat.

OK, en förenkling men visar på utvecklingen.

Ett sätt att gjuta mod i besättningarna blev ju att börja prata om gallrets förmåga att få projektiler att tumla.

Jag har inte sett några fakta på hur gallret skulle påverkat ekvationen
men jag vill sluta med några frågor:

hur stor skulle chansen vara att gallret fick projektilen att tumla?
Vad sas om att gallret skulle tåla mer än en träff?
Hur många galler fanns det per vagn?

Go kväll!
/John T.

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 20 oktober 2002, 03:52

Pil 90 - är det den pilen som vi köpte av Israel? Har ni några mer precisa prestanda på denna pil?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 oktober 2002, 18:56

Svempa skrev:Pil 90 - är det den pilen som vi köpte av Israel? Har ni några mer precisa prestanda på denna pil?
Grunden är en israelisk pil som inköptes i början av 90-talet då man konstaterade att pil 80 var alldeles för dålig.

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 20 oktober 2002, 19:19

Vad kallas pilprojjen till strv 121/122?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 oktober 2002, 19:43

Svempa skrev:Vad kallas pilprojjen till strv 121/122?
120 slpprj 95....

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 20 oktober 2002, 20:19

Misstänker att mer specifika data om den är hemliga?
8)

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 22 oktober 2002, 00:20

Har du flera fina bilder från strv 103? Kan du förklara siktet lite mer ingående...förutom baljan, vad skulle man använda resten av siffrorna till? Jag ser inga fartmärken (typ rikinstrument för grg)...hur löstes det? Laser? Eller kan det vara strecken med punkt på? Har du något märke så att kan kan rikta fasta KSP:n i det där siktet?
/S

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 oktober 2002, 01:21

Eller kan det vara strecken med punkt på?
Inte för att jag är utbildad på 103 men det borde det vara. Några ut av dom är till för skjutning med pilproj och några är till för skjutning med sgr/rökgr. I siktet till strf 90 är det en tydlig skillnad på sträckplattan avseende skjutning med spräng kontra pil
Har du något märke så att kan kan rikta fasta KSP:n i det där siktet?
Ett av parenteserna är det. Vet tyvärr inte vilket avstånd den representerar.

Skriv svar