Någon mer som såg James C´s Bismarck igår?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 november 2005, 17:10

Ja

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 november 2005, 17:42

Det var nog inget alternativ, av kanske tre olika orsaker i stil med 1) Söderut är ännu mer fritt jaktområde för de allierade 2) Komplicerad logistik 3) Inga skyddande naturhamnar (norska fjordarna gav gott skydd)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 november 2005, 17:46

Oki tack för svaret

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 november 2005, 11:42

Efter en lyckad raid på en av frankrikes största? docka (man körde in en Jagare med sjunkbomber) så fanns det ingen docka stor nog i frankrike att ta emot Bismark på västkusten.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 november 2005, 15:09

VA körde in en jagare . Körde dom in den i docka då eler va då? De kan blir lite svårt att inte ha en docka kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 november 2005, 15:52

leo2 skrev:VA körde in en jagare . Körde dom in den i docka då eler va då?
Precis som Ja77 skrev så gjorde man så. Det var den gamla jagaren HMS Campbeltown, en före detta amerikansk jagare som var en av de 50 brittiska jagare som britterna bytte till sig, som 1942 gjorde sin sista färd. Operationen var framgångsrik, dockan blev inte lagad under hela kriget. Personalförlusterna var ungefär lika stora på båda sidor.
De kan blir lite svårt att inte ha en docka kan jag tänka mig.
Det beror på om man är i behov av en docka eller inte. :)

/Martin

Skriv svar