Men jag vill ha ett lite mer specifikt svar. Vad heter typen (och den är inte tysk)?
Den är dessutom udda på ett annat sätt än de du räknar upp. Denna typ av stridsvagn har något som inte andra typer har.
Henrik
Rätt svar på b)Hans skrev:Beväpningen är en eldkastare och vagnen är ångdriven.
Det fanns gott om andra stridsvagnstyper med såväl ksp som kanon, så oavsett om det var det ena eller andra så skiljde det inte ut denna typ.MD650 skrev:Om påtagligt räknas ifall det är ksp eller kanon som skiljer kan ju diskuteras.
Nej, inte vad jag vet.Det är den där vagnen som dom förlängde "kroppen" på för tyskarna grävde sina skytte gravar bredare än vad dom ursprugliga vagnarna var långa för att förhindra dom från att åka över dom ???
Built by the Army Corps of Engineers in conjuncton with Stanley Steamer, this tank was intended to attack enemy strong points with an attached flamethrower and act as a battering ram if needed. Fueled by kerosene, powerful twin 500hp two cylinder steam engines powered a track apiece. James Merrick of the Stanley Museum advised TANKS! that the engines allegedly came from "two Unit Railway Car engines and boilers, manufactured by the Stanley Motor Carriage Company in Watertown, Massachusetts, the makers of the Stanley Steamer automobile." Further he informed me that "there is a legend that this tank was driven about the streets of Boston as a demonstration during a Liberty Bond Drive, only to break down in front of the Boston Public Library in Copley Square." Eventually a 35hp gasoline engine was added which gave 1600psi to the flamethrower because the steam engines could only provide 700psi. A two-speed forward and two-speed reverse transmission was provided. No suspension was used, but the tracks were 24" wide. Accounts state that this tank arrived in France in 1918, however, the war ended before any meaningful tests could be carried out.Henke skrev: Ångdriften var det jag tänkte på. Tror inte att det byggts någon annan ångdriven stridsvagn än denna. Är beväpningen en eldkastare, hade för mig att det var vanliga ksp?