Terrorbomber från 1:a Vk
Terrorbomber från 1:a Vk
Köpte 3 st "terrorbomber" på militäria mässan i solna, och försökte hitta lite mer info om dem på internet men har inte hittat ett jota. Tänkte att någon här kanske kunde hjälpa mig med mer info.
Vad jag vet är att de producerades i enorma mängder å släpptes från flygplan på människor o djur... eller "kvinnor och barn" som säljaren på mässan sa. Skulle vara intressant att veta vilket land/länder som använde sig av dessa samt när de togs i bruk osv.
Mvh Martin
Vad jag vet är att de producerades i enorma mängder å släpptes från flygplan på människor o djur... eller "kvinnor och barn" som säljaren på mässan sa. Skulle vara intressant att veta vilket land/länder som använde sig av dessa samt när de togs i bruk osv.
Mvh Martin
Nah det där verkar väldigt långsökt. Ett ww1 plan kunde knappast bära med sig många sådana i solit järn och det är nog väldigt liten chans att man får en direkt träff i med en sån.Backis skrev:De där verkar nog genom gravitation. Släpp en sån i huvet på nån från 500m...MarcuS Schober skrev:Är det fortfarande sprängmedel i de du köpte?
Solitt järn skulle jag tro, sen släppte man en j-arns massa samtidigt.
Hade de velat ha ett sånt vapen hade de väl bara öst ut en massa små skrot från planet istället.
Det är inte spekulation att metoden användes, för det gjorde den.MarcuS Schober skrev:Nah det där verkar väldigt långsökt. Ett ww1 plan kunde knappast bära med sig många sådana i solit järn och det är nog väldigt liten chans att man får en direkt träff i med en sån.Backis skrev:De där verkar nog genom gravitation. Släpp en sån i huvet på nån från 500m...MarcuS Schober skrev:Är det fortfarande sprängmedel i de du köpte?
Solitt järn skulle jag tro, sen släppte man en j-arns massa samtidigt.
Hade de velat ha ett sånt vapen hade de väl bara öst ut en massa små skrot från planet istället.
Som du ser på patronen som ger skala så är projektilerna väldigt små.
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 29 gånger.
- Olof Larsson
- Medlem
Varför tror du man slutade använda dom?MarcuS Schober skrev:Iförsig nu när jag kollade nogare på skalan så var de ganska små, men det känns fortfarande som en väldigt dum idee, de kan inte ha varit så användbara.
Ryssarna använde förvisso fortfarande tekniken i början av andra världskriget om jag minns rätt...
Vad kan projektilen väga? 25-50 gram? Nog kunde man få med sig ett par lådor upp i luften och hälla ur obervatörens/bombfällarens sittbrunn...
Britterna har förvisso alldeles nyligen börjat göra nåt liknande, dom sätter en kit för laserstyrning på en "övningsbomb" i betong och använder den mot stridsvagnar, bunkrar o dyl, i områden där dom är oroliga för skada på civila...
De väger ju lite mer, övningsbomberna, 250 till 500 kg eller så!Backis skrev:Britterna har förvisso alldeles nyligen börjat göra nåt liknande, dom sätter en kit för laserstyrning på en "övningsbomb" i betong och använder den mot stridsvagnar, bunkrar o dyl, i områden där dom är oroliga för skada på civila...
Jo, och dom används ju en och en, samt är styrda.Gerle skrev:De väger ju lite mer, övningsbomberna, 250 till 500 kg eller så!
Båda teknikerna använder gravitation och massa för effekt dock, alltså att lägesenerg (höjd) oversätts till kinetisk energi (fart) och vapnet överför energin till målet vid direktträff.
Men e det nån som vet om dom var effektiva, fans ju inte direkt laser styrning på dom där. Det har ju kommit o gått en jäv... massa olika vapen genom tiden o många var ju bara skräp, men iof om man flyger längsmed en skyttegrav så e ju chansen ganska stor att man ska träffa några soldater om man släpper en massa.
Om "bomberna" då väger 20 gram, det blir 50 bomber/kilo. 10 kg = 500 bomber. Säg då att skytten i den främre sittbrunnen har 5st 4kg lådor som han tömmer över kanten när de flyger längsmed en skyttegrav. 20kg blir 1000 bomber. Och låt oss säga att tre plan flyger efter varandra så blir det ju 3000 bomber. Det blir en ganska stor hagelsvärm! Även om man inte skulle dö av bomberna så skulle man nog få ganska ont i kroppen av alla träffarna. Och om man blivit utsatt en gång, så springer man nog ganska fort nästa gång man ser dom komma. Och då har man ju fått ut sin effekt av "terrorbomberna".
Kan ju ha används i detta syfte med terrorn:
Man bombar, fienden överger sina ställningar och kulsprutor i skyttegravarna. De egna trupperna stormar och intar skyttegraven, utan att bli nermejade under framryckningen.
Kan ju ha används i detta syfte med terrorn:
Man bombar, fienden överger sina ställningar och kulsprutor i skyttegravarna. De egna trupperna stormar och intar skyttegraven, utan att bli nermejade under framryckningen.
Senast redigerad av 2 Protiwa, redigerad totalt 1 gång.