Tysk KONSTIG hjälm!
Tysk KONSTIG hjälm!
Was ist das
, snälla hjälp nyfikna mig, vad e detta?

Deja vuJETSKI skrev:Märkligt.. Det första jag kommer att tänka på är att någon vandal använt den som prydnad i på något konstigt sätt. Nån som fått en idé och sabbat allt..... Men jag kan ha fel.
jag har sett en Tysk Fallskärmsjägare hjälm som man hade borrat håll i och satt på ett handtag och använde som sila mat med
jag tror att det är något som kommit till efter kriget
Ja du har så rätt röret är en del av handtaget om du tittar närmare på det ser du att det är ett litet håll längst upp på det. Det är antagligen där det har suttit en spik/skruv som har hållit fast ett träskaft som har försvunnit. Och jag kan med 100% Säkerhet säga att den har blivit modifierad efter kriget.
För att fungera som en kastrull/stekpanna. för det var en fruktansvärd brist på köksutrustning efter kriget i Europa så man tager vad man haver och gör om det
är det du som äger hjälmen? så låt röret va kvar på hjälmen och ändra inget på den . den är ett stycke historia och ska inte förstöras

För att fungera som en kastrull/stekpanna. för det var en fruktansvärd brist på köksutrustning efter kriget i Europa så man tager vad man haver och gör om det
är det du som äger hjälmen? så låt röret va kvar på hjälmen och ändra inget på den . den är ett stycke historia och ska inte förstöras
nej hjälmen finns o köpa på ebay för 9 euro, dvs ingenting. Så ni som kan lite om hjälmar kanske det kan va ett fynd?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=18671
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=18671
- Wolfblitzer
- Medlem
Om det nu är en kastrull.. Var för göra sig omaket att vinkla "handtaget" uppåt? Och vore det inte naturligare att sätta "handtaget" på baksidan av hjälmen, eller kanske på ena sidan, för att kunna hälla ur med "skärmen" som pip?
En fråga: Går det ett hål igenom hjämskalet där rörbiten är fäst, så att man kan låta någonting passera igenom röret och in i/ut från hjämskalet?
En fråga: Går det ett hål igenom hjämskalet där rörbiten är fäst, så att man kan låta någonting passera igenom röret och in i/ut från hjämskalet?
för "platt" där, det kommer rinna ut på sidorna osvLjunggren skrev:Om det nu är en kastrull.. Var för göra sig omaket att vinkla "handtaget" uppåt? Och vore det inte naturligare att sätta "handtaget" på baksidan av hjälmen, eller kanske på ena sidan, för att kunna hälla ur med "skärmen" som pip?