Strv m/74 "Sanslös"

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Strv m/74 "Sanslös"

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 09:10

Vad var orsaken till att man tog fram Strv m/74 den hade ju inte vidare bra panskarskydd visst den var väldigt small men även väldigt hög och den hade bara en 75mm kanon.
Var det bara för att fulla ut luckorna i ett växande försvar innan Strv 103 kom?
Det skulle inte ha mycket att sätta imott en T-54/55 eller en T-62..

Och den fick smeknamnet "Sanslös" av besättningen och det var den ända stridsvagnen i världen som kunde ta eldställning bakom en tall och skjuta över den :D


Bild

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33813
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Strv m/74 "Sanslös"

Inlägg av Hans » 15 mars 2004, 10:52

Luno skrev:Vad var orsaken till att man tog fram Strv m/74 den hade ju inte vidare bra panskarskydd visst den var väldigt small men även väldigt hög och den hade bara en 75mm kanon.
Var det bara för att fulla ut luckorna i ett växande försvar innan Strv 103 kom?
Bra fråga,

Förmodligen Cajsa Warg syndromet - man tager ett antal gamla skrotvagnar m 42 och sätter på en gammal LV kanon och voila, har man en "modern" stridvagn - det sades att man skulle färst ha ett AMX13 torn men det passade inte. Jämför med http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/Sherman/sherman_25.jpg

På P10 ersattes den av 102'an.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 10:57

Frågan om den var så modern det är som du säger en Strv m/42 med ett nytt torn och en ny motor.
Så när det gäller pansar skydd och eldkraft så kan man väll jämföra vagnen med T34/85? För vagnen har ju inte mycket att sätta imot en T55

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33813
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 15 mars 2004, 11:07

Luno skrev:Frågan om den var så modern det är som du säger en Strv m/42 med ett nytt torn och en ny motor.
Så när det gäller pansar skydd och eldkraft så kan man väll jämföra vagnen med T34/85? För vagnen har ju inte mycket att sätta imot en T55
Nej, jag menade att vara ironisk med modern- förmodligen en kostnadsfråga - billigare än att skaffa en ny vagn typ AMX eller liknande. Ofta (alltid) har svensk matrielanskaffning styrts av pengar. Och OK, en 74 är väl bättre än ingenting, och den kan väl vinna mot en ASU 57 motsv. Däremot skulle jag inte vilja leda ett 74 förband mot T54'or - det är solklart.

MVH

Hans

Edit - Ingen visste hur mycket kanonen kunde dumpas eller...?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 12:31

Det står att Strv 74 hade två motorer Scania-Vabis L607 på 170 Hp .
Är varje motor på 170hk eller är 170hk vad båda motorerna utvecklade?
Men har vagnen bara 170kh och ska släppa på 26.5 ton så måste ju hastigheten bli bedrövlig.
Och växellådan kan inte må bra av det

Ddriod
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 november 2003, 23:31
Ort: Skövde

Inlägg av Ddriod » 15 mars 2004, 16:32

Styck

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 15 mars 2004, 18:52

Det var poppis med "lätta" vagnar vid tiden för "sanslös", och jag tycker vagnen främst bör jämföras med AMX-13 (som var föreslagen som ett alternativ till modifieringen av strv74).

Visst, vagnen var betydligt högre, och använde apladdare istället för automat. Å andra sidan förvarades all ammunition innanför pansar till skillnad från AMX-13, där aporna fick klättra ur vagnen och ladda i externt lagrad ammunition när dom 12 (2x6) skott som satt i revolvermagasinen var slut. 8O

Kanonen borde ha varit ett ordentligt hot mot T54/55, iallafall ifrån sidan, om inte bakifrån! ;)

Strv74 hade iallafall jämförbart (troligtvis överlägset) skydd i jämförelse med AMX-13. Och vilken annan strv kunde skjutsa omkring på våra smala skogsvägar som denna vagn! :lol:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 15 mars 2004, 19:29

varför kallas den "sanslös"?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 15 mars 2004, 19:48

Överskatta inte T54/T55, det är en rätt medioker stridsvagn som ser "bra" ut på pappret men inte presterade särskilt väl på fältet.
Israelerna slog ju ut dem med förbättrade Shermans och Amx-13, Sydafrikanska armen använde framgångsrikt Eland pansarbilar och Ratel-90 pvfordon mot T54/T55.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 15 mars 2004, 20:02

Fråga:
hur står sig 74:an mot andra lätta stridsvagnar från den tiden? Dom som man kan tänka sig är, förutom då AMX-13, M41 Walker Bulldog, PT-76, SK-105 och i viss mån även M24 Chaffee.

neo_
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 mars 2004, 15:10

Inlägg av neo_ » 15 mars 2004, 20:08

Luno skrev:Frågan om den var så modern det är som du säger en Strv m/42 med ett nytt torn och en ny motor.
Så när det gäller pansar skydd och eldkraft så kan man väll jämföra vagnen med T34/85? För vagnen har ju inte mycket att sätta imot en T55
Håller med :)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 20:14

Kapten_Gars skrev:Överskatta inte T54/T55, det är en rätt medioker stridsvagn som ser "bra" ut på pappret men inte presterade särskilt väl på fältet.
Israelerna slog ju ut dem med förbättrade Shermans och Amx-13, Sydafrikanska armen använde framgångsrikt Eland pansarbilar och Ratel-90 pvfordon mot T54/T55.
Jag tror inte det krävs mycket mera att slå ut en Strv m/74 .tänk på att det är en en vagn från början av 40 talet vi pratar om. det går antagligen att skjuta igenom plåten från sidan med en 40mm AT-kanon :)


men ni måste hålle med om att vagnen är extrem Hög och smal :)
man kan nästan tro att vagnen välter om den skjuter åt sidan :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 15 mars 2004, 20:51

Sarvi skrev:Fråga:
hur står sig 74:an mot andra lätta stridsvagnar från den tiden? Dom som man kan tänka sig är, förutom då AMX-13, M41 Walker Bulldog, PT-76, SK-105 och i viss mån även M24 Chaffee.
SK105 är väl en uppgraderad AMX-13 och lite senare?

Chaffe och Bulldog hade båda lägre profil och bättre rörlighet än '74 (undantaget dessa förut nämda smala skogsvägar ;)), däremot hade '74;an bättre skydd (tämligen relativ fördel då ingen av vagnarna klarade tidsenlig pv), och bara Bulldog hade en jämförbar kanon. '74 borde klara tidsenlig akan och lätt pv (M9 Bazooka) framifrån, nåt som Chaffe inte fixar.

AMX-13, sämre skydd, jämförbar eller lite bättre kanon och lägre profil. Dock lite "konstig" då som sagt merparten av ammunitionen förvarades på utsidan av vagnen och kunde inte brukas utan stridsuppehåll och avsittning.

PT-76. Amfibisk, Rysk (alltså, vanligtvis designad så att clairvoyanta dvärgar är de enda som kan utgöra en effektiv besättning ;)). Nån som känner till ergonomin på just PT-76?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 15 mars 2004, 20:54

Kapten_Gars skrev:Överskatta inte T54/T55, det är en rätt medioker stridsvagn som ser "bra" ut på pappret men inte presterade särskilt väl på fältet.
Israelerna slog ju ut dem med förbättrade Shermans och Amx-13, Sydafrikanska armen använde framgångsrikt Eland pansarbilar och Ratel-90 pvfordon mot T54/T55.
Skalar man lite på den ser den väldans primitiv ut. ;)


Bild
http://www.angelfire.com/trek/mytravels/Military.html

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 15 mars 2004, 23:14

Backis skrev: PT-76. Amfibisk, Rysk (alltså, vanligtvis designad så att clairvoyanta dvärgar är de enda som kan utgöra en effektiv besättning ;)). Nån som känner till ergonomin på just PT-76?

HAHAHA!!! :lol: det roligaste jag hört på länge!

Skriv svar