Kungstigern

neo_
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 mars 2004, 15:10

Kungstigern

Inlägg av neo_ » 15 mars 2004, 19:58

Kan någon säga när Kungstigern( pansarvagn ) kom ut för min historie lärare påstår att den var med i slaget om kursk.


Kan någon säga när , snälla :|

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 15 mars 2004, 20:04

Juni 1944 kom de första Panzerkampfwagen VI Ausf B "Königstiger" till stridande förband.

neo_
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 mars 2004, 15:10

Inlägg av neo_ » 15 mars 2004, 20:07

Björn E skrev:Juni 1944 kom de första Panzerkampfwagen VI Ausf B "Königstiger" till stridande förband.
Kan du någon bra länk? :)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 15 mars 2004, 20:11

Jag tog påståendet från Encyclopedia of German Tanks of WWII av Peter Chamberlain och Hilary Doyle, men du kan ju ta en titt på http://www.achtungpanzer.com eller http://www.wwiivehicles.com.

neo_
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 mars 2004, 15:10

Inlägg av neo_ » 15 mars 2004, 20:16

Björn E skrev:Jag tog påståendet från Encyclopedia of German Tanks of WWII av Peter Chamberlain och Hilary Doyle, men du kan ju ta en titt på http://www.achtungpanzer.com eller http://www.wwiivehicles.com.

Tack så mycket! :D

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 15 mars 2004, 21:37

Neo skrev:
Kan någon säga när Kungstigern( pansarvagn )
Königstiger var ingen "pansarvagn", den var en stridsvagn. ;)

Mvh Petter

Nils Larsson
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 17 maj 2002, 12:10
Ort: Sverige

Inlägg av Nils Larsson » 16 mars 2004, 15:34

Då är jag rädd att din historielärare är ute och cyklar.Kungstigern fanns inte ute på förband förrän Maj-44 då dom sattes in på östfronten.Dom första 50st hade porshetorn.I september 44 fick dom första kungstigrarna
med Hensheltorn sitt elddop.Men samma kanon som satt på kungstigrarna utgjorde bestyckning på Ferdinandvagnarna som användes under Kursk.Kwk 43 L71 är dess benämning,ej att förväxla med
Kwk 36 L56 som satt på Tiger 1.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 16 mars 2004, 22:07

Desto högre siffra efter L desto längre, alltså var den 7,1 meter lång om ja inte minns fel, därför högre utgångshastighet och högre effektivitet än L56. för övrigt en vacker stridsvagn, precis som Panthern :) och häärlig maybach V12a

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 16 mars 2004, 22:29

Mrkos skrev:Desto högre siffra efter L desto längre, alltså var den 7,1 meter lång om ja inte minns fel, därför högre utgångshastighet och högre effektivitet än L56. för övrigt en vacker stridsvagn, precis som Panthern :) och häärlig maybach V12a
Nja, det så att man multiplicerar kalibern med "L-värdet". En 88mm KwK 43 L/71 blir således 88*71=6248mm lång.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 1 juli 2003, 02:59
Ort: Stockholm

Inlägg av snyde » 16 mars 2004, 22:30

L/ betecknar hur lång pipan är i kalibrar.
Således:
L/56 = 8.8cm*56 = cirka 4,93 meter
L/71 = 8.8cm*71 = cirka 6,25 meter

/Edit: Fan, du hann före ;)

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 16 mars 2004, 22:35

Då lärde jag mig någo nytt idag, tackar!

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 16 mars 2004, 23:11

En sak till: Högre utgångshastighet betyder mycket riktigt att kanonen blir effektivare mot fientliga stridsvagnar, men mot mjuka mål är faktiskt en kanon med låg utgångshastighet bättre.
Varför? Jo, när en spränggranat träffar marken gräver den alltid ner sig en bit. Ju snabbare granaten färdas, ju längre ner i jorden sker explosionen.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 16 mars 2004, 23:47

Är väll inget problem med zonrör.....men kanske under ww2

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 16 mars 2004, 23:54

Används zonrör i stridsvagnsammunition?

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 17 mars 2004, 08:28

Björn E skrev:Används zonrör i stridsvagnsammunition?
Inte så vitt jag vet, zonrören kom inte i tjänst förrän i slutet av kriget, och då bara hos Amrikaner, och till viss del britter.
Tyskarna hade aldrig några zonrör överhuvudtaget.

EDIT: Tillägg: Dock kunde man nog ha ammo med tidrör, det som LV-am hade innan zonrören slog igenom. Jag vet att sådan ammo fanns till de franska 75;orna, och det var ungefär samma kanon som satt i de tidiga shermanvangnarna (de allierade kunde använda fransk ammo som erövrats i syrien och nordafrika till ), de hade samma granater.
Tidrör är i praktiken en stubin eller ett urverk som spränger granaten efter en viss tid; kan dock tänka mig att det vore svårt att fippla med i en stridsvagn.
Senast redigerad av 1 Korpen, redigerad totalt 17 gånger.

Skriv svar