Panther och Tiger

Skriv svar
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Panther och Tiger

Inlägg av Thomas Johansson » 24 maj 2004, 18:06

Kom att tänka på en sak angående dessa två stridsvagnsmodeller.

Tigern var ju den vagn av dessa två som först togs i bruk, den går under benämningen Panzerkampfwagen VI Tiger.

Panthern däremot som togs i drift senare går under betäckningen Panzerkampfwagen V Panther.

Borde inte Tigerstridsvagnen heta modell V och Panthern VI? Eller finns det en logisk förklaring?

myom
Medlem

Inlägg av myom » 25 maj 2004, 10:10

Jag har läst att den romerska siffran står för klassen och tyngden på stridsvagnen, inte i vilken ordning de kom ut. T.ex. fanns experimentvagnar med högre siffror som var samtida med PzKwf III och IV.

Men samtidigt vet man att numreringen i vissa fall gjordes baserat på beställningsdatum. Således blev det lite fel när IV levererades före III och VI före V, däremot passade det in i den ursprungliga tanken för typbeteckningarna, då I-VI är av stigande "tyngd"

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 27 maj 2004, 15:57

Vad kom det sig att man tillverkade både TigerI och Panther under samma tidsperiod. Hade man inte tänkt att Panthern skulle ersatta TigerI på slagfältet? Eller va kunde TigerI som inte Panther kunde och tvärtom? Om man ser på utformning kanske TigerI skulle användas som defensiv vagn och Panther som mer offensiv vagn.. Vad va egentligen nyttan med att tillverka båda dessa vagnar sammtidigt? Hade man inte kunnat lagga ner produktionen av tigerI och lagt resurserna på Panthern eller tvärtom?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 27 maj 2004, 18:39

Skillnaden var att Panther var en mellantung stridsvagn som var tänkt att ersätta Pz kfw IV som standardvagn.
Tigern var en tung stridsvagn, främst avsedd att bryta genom de fientliga linjerna i anfall.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 28 maj 2004, 12:20

Som Björn E sa. Panther utvecklades som standardvagn för stridsvagnsbataljonerna (faktum är att man med den och dess andliga moder, T34an, kan spåra böran till Main Battle Tank konceptet). Tigervagnaran var bundna i särskilda svåra (dvs tunga, battaljoner och kompanier, oftast direkt under kår eller divisonschefens befäl). Tigern ersattes ju av den avsevärt sämre Tiger IIan.

Leez
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leez » 30 maj 2004, 14:23

Sifforna II, III osv är uppgraderingar på själva stridsvagnen.
När de kom utges i bokstäver typ Ausf. G, C osv.

/Mvh

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2004, 16:37

Leez skrev:Sifforna II, III osv är uppgraderingar på själva stridsvagnen.
När de kom utges i bokstäver typ Ausf. G, C osv.
Tyvärr får jag säga att ingenting av det du säger stämmer.

Den norm som tyskarna följde vad gäller numrering och beteckning på sina stridsvagnsmodeller var som följande.

Panzerkampfwagen (PzKpfw) "R" Ausf "B";
Där R är en romersk siffra, d v s, I, II, IV, VI eller liknande. Dessa siffror sattes i stigande ordning efter viktklass alternativt det datum då den första prototypen stod färdig. Jag har aldrig läst någon officiell förklaring till hur man bestämde sig för att numrera vagnarna, men båda ovanstående förklaringar skulle kunna vara rätt.
Där B är en bokstav i alfabetet. Dessa bokstäver står för modifieringar av vagnen, där A var ursprungsvagnen (i de flesta fall). Sedan följde B, C, D, o s v. Panthern och Tigern har dock inte ett sådant logiskt system.

/Johan

Leez
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leez » 1 juni 2004, 17:28

Jag vet bara att sturmgeschutz är uppbyggt med det sättet som jag sa.
Enligt boken jag har liggandes här.

Panther och Tiger är lika mycket uppbyggda av Ausf. Systemet som stuGen är.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 juni 2004, 17:31

Jag tror ni båda menar samma sak, men missförstår varandra.

Om det nu inte är jag som missförstår er.

Leez
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leez » 1 juni 2004, 17:32

Antagligen är det så :)
Jag ska se om ja kan scanna in sidan från böckerna.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 juni 2004, 17:36

...eller så kan du bara ge oss bokens namn, så slipper du bryta mot copyrightlagarna.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 1 juni 2004, 18:08

Leez, jag ska försöka reda ut detta. :) Siffrorna I, II, III, o s v är inte som du skrev uppgraderingar, utan helt nya modeller, som inte har något som helst gemensamt med de tidigare.

Visserligen är Ausf A, B, C, D o s v en markering på att A kom före B, men det som det främst ska visa är att det rör sig av en uppgradering/modifikation av samma modell.

/Johan

Leez
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leez » 1 juni 2004, 18:24

Ja, det stämmer.
Bokstaveringen A, G osv. Är uppgraderingar och årtal (i konstig form).
Jag kollade för hastigt i boken.

/ LA

Skriv svar