Modernt torpedskydd.

Skriv svar
wreezig
Medlem

Modernt torpedskydd.

Inlägg av wreezig » 3 juli 2004, 17:42

Jag har funderat lite på dessa stora amerikanska hangarfartyg och liknande fartyg som har sänts till persiska viken.
Hur skyddar dom sig mot eventuella torpedanfall?
Ett stillastående hangarfartyg borde vara det idealiska målet för ett torpedanfall.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Modernt torpedskydd.

Inlägg av KA » 3 juli 2004, 18:16

wreezig skrev:Jag har funderat lite på dessa stora amerikanska hangarfartyg och liknande fartyg som har sänts till persiska viken.
Ett stillastående hangarfartyg borde vara det idealiska målet för ett torpedanfall.
De har olika stör/motmedel system......

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 3 juli 2004, 18:27

Sedan så har de en del eskortfartyg som ska se till att ingen överhuvudtaget kan skjuta mot dem...

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 juli 2004, 19:55

wreezig skrev:Jag har funderat lite på dessa stora amerikanska hangarfartyg och liknande fartyg som har sänts till persiska viken.
Persiska viken är för liten för en "Carrier Strike Group (CSG)" eskortfartygen kommer inte till sin fulla rätt. Under förra Irak-kriget (Desert Storm) tryckte man in två CSG's i Persiska viken.
Fientligt flyg har svårt att komma åt stridsgruppen, under Irak-kriget var flygrörelserna mest österut till grannlandet Iran. Mot ubåtar skyddar man sig med ubåtsjaktflyg, helikoptrar och en eller flera ubåtar som medföljer stridsgruppen.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... vy/csg.htm

MVH

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 3 juli 2004, 23:57

Har inte också varje fartyg ett eget skydd mot ubåtar och torpeder?
Är det inte något med bubblor längs skovet som stör ut torpeder?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 4 juli 2004, 00:24

Det finns skenmål som fungerar genom att de släpper ut luftbubblor. De fungerar mot aktiva sonarer ungefär som remsor mot radar.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Modernt torpedskydd.

Inlägg av tryggve » 4 juli 2004, 09:44

Ligger hangarfartyg någonsin stilla? De måste väl nästan manövrera för att kunna starta flygplan?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 4 juli 2004, 11:45

Du behöver en viss fartvind/motvind om man ska lyfta med tungt lastade plan. Så hangarfartyget "måste" röra på sig under normala omständigheter. Att ligga stilla är som att be att få alla sjömålsrobotar och ubåtar på sig.

Sedan lär Iranierna ha en hel del sjömålsrobotar på land och gulfen är inte så stor....

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juli 2004, 15:42

tryggve
Ligger hangarfartyg någonsin stilla? De måste väl nästan manövrera för att kunna starta flygplan?
Naturligtvis rör dom sig säkerligen alltid med någon knops men det är knappast så att dom åker omkring i någon högre hastighet.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 4 juli 2004, 15:48

wreezig skrev:tryggve
Naturligtvis rör dom sig säkerligen alltid med någon knops men det är knappast så att dom åker omkring i någon högre hastighet.
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom, De flesta Amerikanska hangarfartygen är atomdrivna ( 10 st av totalt 12 hangarfartyg) och behöver därför inte tänka på ekonomi :D när det gäller fart.
För att flygplan ska kunna starta behövs ofta fart för att kompensera vind mm, det är också säkrare att färdas i höga farter ( svårare att komma åt fartyget).
Så det är nog inte ovanligt att de Amerikanska hangarfartygen i tex Periska viken oftas färdas i 20-30 knop....

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juli 2004, 16:04

KA
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom, De flesta Amerikanska hangarfartygen är atomdrivna ( 10 st av totalt 12 hangarfartyg) och behöver därför inte tänka på ekonomi när det gäller fart.
Du kan ha rätt i att det är så , jag baserade min teori på att det åtminstone för några år sedan fanns hangarfartyg i USAs flotta som tillverkades på 40-talet som inte direkt var bränslesnåla och som åtminstone jag uppfattade som att dom oftast stod ganska stilla.
Det finns annars ingen större anledning för dom att gå i högre hastighet än vad som behövs för att korrigera vågrörelser och liknande.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 4 juli 2004, 16:07

Hangarfartygsgrupperna har i stort sett alltid flygplan i luften. För att dessa ska kunna starta så krävs en vindhastighet över däcket runt 30 knop. Då vinden sällan är så stark på egen hand så rör sig hangarfartygen hyfsat fort för det mesta, oavsett om de är kärnkraftsdrivna eller ej.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 4 juli 2004, 16:14

wreezig skrev:KA
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom, De flesta Amerikanska hangarfartygen är atomdrivna ( 10 st av totalt 12 hangarfartyg) och behöver därför inte tänka på ekonomi när det gäller fart.
Du kan ha rätt i att det är så , jag baserade min teori på att det åtminstone för några år sedan fanns hangarfartyg i USAs flotta som tillverkades på 40-talet som inte direkt var bränslesnåla och som åtminstone jag uppfattade som att dom oftast stod ganska stilla.
Det finns annars ingen större anledning för dom att gå i högre hastighet än vad som behövs för att korrigera vågrörelser och liknande.
De försvan i början av 1990-talet.....

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juli 2004, 16:35

Jaha där ser man.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 4 juli 2004, 17:49

Konventionella hangarfartyg (katapultmedhavande för icke-VTOL flygplan) måste i stort sett kunna gå i full fart rakt i vind vid flygoperationer, annars talar vi om allvarliga begränsningar i startvikter för flygplanen (30knop fart+10 knop vindstyrka=40knops högre starthastighet för flygplanen). Detta gäller faktiskt alla typer av hangarfartyg utom de som enbart medför helikoptrar, då även flygplanstyper som Harrier, som även de kan bära större last vid en konventionell STOL-start. En Harrier 2 klarar kanske full bränsletank och ett par Sidewinders vid VTOL-start t ex.

Detta gäller förstås oavsett om fartyget drivs nukleärt eller av olja.

Skriv svar