Vad är det här för glasögon?

Skriv svar
Rich
Provmedlem

Vad är det här för glasögon?

Inlägg av Rich » 21 augusti 2004, 18:53

Hejsan,
Jag fick för en väldans massa år sedan tre par glasögon av min morfar som han hade samlat på sig under de åren han var militärpolis under Andra Världskriget.

Det är alltså tre par glasögon, jag har för mig att han sa (jag kan ha fel) att detta var pilotglasögon. På de två bruna fodralen står det med väldigt liten text "F.G.CO.", detta står även på glasögonen. Det finns även en liten text instansad på plåtasken, där står det vad jag kan tyda: "MB 12 13 40".

Bild på glasögonen:

Bild

Vet ni vad det är för typ av glasögon? Vet ni vad värdet kan vara på dessa?

Till moderatorerna: Jag hoppas tråden ligger i rätt del. Annars är får ni fllytta den. :) Tack.

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem

Glasögon

Inlägg av MENTOR » 26 augusti 2004, 08:49

Nej defenetivt inga pilotglasögon. Dom två glasögonen med bruna fodral är Amerikanska bergsjägarglasögon. Finns listade i den amerikanska kvartersmästar kattalogen för 1943. Nu blev det ju inte så mycket med de amerikanska bergsjägarna, endast en divsion. Majoriteten av dessa glasögon blev överskott efter kriget. Ett mycket vanligt objekt i sverige där rätt pris är 100kr. Jag skulle vilja säga att dom är osäljbara.

Glasögonen i plåtasken skulle jag nog hålla för engelska MT glasögon.
Datum märkningen däremot verkar amerikansk (månad före dag).
12-13-1940 = December 13 1940

Som pilotglasögon skulle dom inte duga, skulle slitas av i fartvinden.
Där måste det vara starkare grejor. Nu finns det handlare som påstår att dessa typer användes som pilotglasögon men det är helt felaktigt.

MVH
MENTOR

måns andersson
Tidigare medlem

Inlägg av måns andersson » 23 augusti 2005, 16:31

Hej
I original är de gjorda för skidande trupp, men kom sedan att användas av flygare vid flygning i kyla (därav FG=fighter group). har även använts av civila flygare efter kriget (då det producerades en hel del och var lätta att få tag på). Precis som vanliga "pilotbrillor" från wwII sitter de inget vidare, men fungerade nog precis som pilotbrillorna bra under huv.

Skriv svar