Före AK4?
Före AK4?
Eftersom jag e ny tänker jag ställ massor med mer eller mindre osvarbara frågr direkt, så jag sen kan känna mig erfaren...
AK4 heter ju så för att det är Automatkarbin modell 4, och nästkommande heter (som alla vet) AK5.
Min undran är då hur ser (såg) AK1, AK2 och AK3 ut?
AK4 heter ju så för att det är Automatkarbin modell 4, och nästkommande heter (som alla vet) AK5.
Re: Före AK4?
Finns trådar om detta, sökMrMasse skrev:Eftersom jag e ny tänker jag ställ massor med mer eller mindre osvarbara frågr direkt, så jag sen kan känna mig erfaren...
När man provade ut vapen på 1960-talet för ett nytt vapen, så testade man till slut endast 4 vapen. De fick benämningarna AK 1-4.
AK 1-2 var det Svenska Gram i 2 olika kalibrar.
AK 3 var Belgiska FAL.
AK 4 var Västtyska H&k G3 som antogs 1964 som nytt eldhandvapen.
Sedan var det naturligt att ge den modifierade Belgiska FNC benämningen AK5 när den antogs av den Svenska försvarsmakten.
Jag har hört någtra olika versioner
Historien jag själv har hört är att man hade fyra olika vapen i utvärdeingen:
Ak1 = ett ag 42 6,5 mmm (Ljungman) med bla löstagbart magasin och modifierad stock.
Ak 2 = samma som ovan men anpassad till 7,62 mm
(AK1 och AK2 skall här enbart vara prototyper, inte några färdiga produkter som Gram.)
Ak 3 = Belgiska Fabrique Nationales (FN) FAL
Ak 4 = HK G3
Efter lite gogglande hittade jag en alternativ lista på:
http://hem.passagen.se/pgroen/ak4.htm Här skulle följande vapnen ha testats:
M 14
SIG
G3
FAL
Gram
Det enda jag vet är att det inte verkar vara svårt att få ett entydigt svar.
Bara en sådan sak som att det verkar finns flera olika 7,62 mm Ljungman-modeller i omlopp. Jag vet inte mycket om Gram men fm 57 är enligt min uppfattning ett av de snyggaste vapen som har designats.

Det finns även en alternativ bild lite längre ned på sidan: http://www.gunboards.com/forums/topic.a ... C_ID=48283
För den intresserade har fö gunboards.com mycket att ge och är väl värt ett besök.
Historien jag själv har hört är att man hade fyra olika vapen i utvärdeingen:
Ak1 = ett ag 42 6,5 mmm (Ljungman) med bla löstagbart magasin och modifierad stock.
Ak 2 = samma som ovan men anpassad till 7,62 mm
(AK1 och AK2 skall här enbart vara prototyper, inte några färdiga produkter som Gram.)
Ak 3 = Belgiska Fabrique Nationales (FN) FAL
Ak 4 = HK G3
Efter lite gogglande hittade jag en alternativ lista på:
http://hem.passagen.se/pgroen/ak4.htm Här skulle följande vapnen ha testats:
M 14
SIG
G3
FAL
Gram
Det enda jag vet är att det inte verkar vara svårt att få ett entydigt svar.
Bara en sådan sak som att det verkar finns flera olika 7,62 mm Ljungman-modeller i omlopp. Jag vet inte mycket om Gram men fm 57 är enligt min uppfattning ett av de snyggaste vapen som har designats.

Det finns även en alternativ bild lite längre ned på sidan: http://www.gunboards.com/forums/topic.a ... C_ID=48283
För den intresserade har fö gunboards.com mycket att ge och är väl värt ett besök.
Pojkar, pojkar, er brist på bildning syns!MD650 skrev:Ingen aning. Det var som sagt ett arbetsnamn från Gevärsfaktoriet.borris skrev:En liten följdfråga..........
Vad står Gram för?
Gram (som betyder 'bister' på fornnordiska) var Sigurds svärd som han dödade draken Fafnir med. Ur den nordiska mytologin.
Kan vara så. Har Du några belägg att gevärsfaktoriets "Gram" har den betydelsen och inte en förkortning?ZIM skrev:Pojkar, pojkar, er brist på bildning syns!![]()
Gram (som betyder 'bister' på fornnordiska) var Sigurds svärd som han dödade draken Fafnir med. Ur den nordiska mytologin.
Det låter iofs troligt att det är som Du beskriver.
Skulle kunna vara både ett egennamn och en akronym - bland svenska vapentillverkare har exempelvis Bofors en förkärlek för namn i den stilen: pvrb Bantam, t.ex. som ju dels har betydelsen lättviktare och dels är en (något krystad) akronym för Bofors antitank missile.
Hade för mig att Sigurd Fafnersbanes svärd hette Balmung, förstås, men det visade sig att det var ju Siegfrieds dito i Niebelungleid. D'oh!
Hade för mig att Sigurd Fafnersbanes svärd hette Balmung, förstås, men det visade sig att det var ju Siegfrieds dito i Niebelungleid. D'oh!