Spekulativt, Kryssare

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Spekulativt, Kryssare

Inlägg av Hans Engström » 1 december 2004, 10:49

Bara en liten idé (och passar kanske inte helt in i detta forum men hoppas på överseende).

I dagsläget skulle den Svenska flottan kanske behövt ett stort skepp för fredsoperatiner istället för det vi har.

Säg att vi får för oss att bygga en jagare, eller ännu hellre en kryssare för detta ändamål. Vad skulel vi kunna prestera? Skulle man kunna använda någon del av ERSTA batterierna som beväpning. Vad mer borde den ha i bestyckning?

Spekulera på.

Namn frågan då? Jag föreslår Äran.

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 1 december 2004, 11:40

Jag har ingen avsikt om behovet av kryssare mm.
Att konstruera en (svensk) kryssare skulle vara ett oförsvarligt slöseri med såväl pengar som tid. En bättree lösning skulle vara att hyra in exempelvis en rysk eller ukrainsk örlogsman den dag behovet skulle visa sig.
Fördelen med detta är att man inte binder sig för en specifik teknisk lösning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 december 2004, 12:09

Om vi kombinerar Hans och Borris förslag; svensk kryssare - inhyrd från Ryssland - för att tjäna freden har jag ett bättre namnförslag som tjänar både ryska och svenska traditioner; kalla fartyget RETVISAN. :lol:

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 1 december 2004, 12:24

RETVISAN ????????????

Ursäkta, detta var en för svår nöt att knäcka. :)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Re: Spekulativt, Kryssare

Inlägg av KA » 1 december 2004, 12:27

Hans Engström skrev:Bara en liten idé (och passar kanske inte helt in i detta forum men hoppas på överseende).

I dagsläget skulle den Svenska flottan kanske behövt ett stort skepp för fredsoperatiner istället för det vi har.

Säg att vi får för oss att bygga en jagare, eller ännu hellre en kryssare för detta ändamål. Vad skulel vi kunna prestera? Skulle man kunna använda någon del av ERSTA batterierna som beväpning. Vad mer borde den ha i bestyckning?

Spekulera på.

Namn frågan då? Jag föreslår Äran.
Då får vi väl använda resterna av 12/70 batterierna till skrovet, för det mesta är mycket snart nedsmällt.
Väljer man att ha grövre artilleri så finns det modernare system på marknaden........

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 1 december 2004, 13:30

borris skrev:RETVISAN ????????????

Ursäkta, detta var en för svår nöt att knäcka. :)
En gång för länge sedan norpade ryssarna det svenska skeppet Retvisan (slutet av 1700-talet). Skeppet fick behålla sitt svenska namn i rysk tjänst, det gick t.o.m. i arv till andra skepp. Det mest kända av dom var det USA-byggda Retvisan som sänktes i Port Arthur i det Rysk-Japanska kriget.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 december 2004, 13:35

borris skrev:RETVISAN ????????????

Ursäkta, detta var en för svår nöt att knäcka. :)
:lol: :lol: :lol: Gissade det Borris. I slaget vid Hogland 1788 tog ryssen en svensk pris, linjeskeppet RÄTTVISAN - som reparerades och tjänstgjorde med ära i den ryska flottan under namnet RETVISAN. Man byter inte gärna namn på fartyg - för det betyder otur - och det visste ryssarna om. Så mycken ära minsann, att namnet bars av ännu ett ryskt linjeskepp och fortsatte till ett av de mera berömda slagskeppen borta i Port Arthur under rysk-japanska kriget 1904-05. Så håller du nu med mig om att RETVISAN vore ett idealiskt namn för vår rysk-svenska fredsbevarande kryssare????
Mvh, Varjag

Hoppsan - Figaro hann före - men BRAVO Figaro....

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 1 december 2004, 13:50

Tack för undervisningen om Retvisan.

Svensk kryssare? Till vad då? Vilken uppgift skall fartyget få? Skall det stoppa lastfartyg med kontraband i Adriatiska havet så verkar det vara overkill - en fregatt, möjligtvis med något större uthållighet vore väl tillräckligt. Likaså om det finns risk för strid med andra örlogsmän så borde vi väl skicka det vi är bäst på, ubåtar och Visby. Detta istället för att nyproducera någonting som inte kommer att bli så bra - men dyrt...

Är det f.ö. inte dyrare att ta en ERSTA pjäs, plocka ut den ur sitt torn, göra ett nytt torn med stabilisering etc. - än att köpa en ny kanon?

Ja, jag vet att jag är en tråkmåns.... :cry: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 1 december 2004, 14:07

varjag skrev:Man byter inte gärna namn på fartyg - för det betyder otur - och det visste ryssarna om.
... men uppenbarligen inte japanerna. Dom reparerade Retvisan och tog henne i tjänst under namnet Hizen. :)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 1 december 2004, 14:20

Figaro skrev:
varjag skrev:Man byter inte gärna namn på fartyg - för det betyder otur - och det visste ryssarna om.
... men uppenbarligen inte japanerna. Dom reparerade Retvisan och tog henne i tjänst under namnet Hizen. :)
Frågan infaller sig då naturligt om det betyder Retvisa på japanska?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 1 december 2004, 14:28

Tack alla för en intressant genomgång om Retvisan!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 1 december 2004, 14:30

Att bygga ett större fartyg enbart för att använda det för internationella operationer slår mig som aningen lyxigt. Är det inte bättre att länder som redan har sådana fartyg i tjänst använder dem för detta syfte, medan vi ställer t ex minsvepare eller ubåtar till förfogande?

Visby-korvetterna finkar väl också till nöds, eller?

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 juli 2003, 21:22
Ort: Storstan

Inlägg av Thullan » 1 december 2004, 16:29

Man skulle kunna ha det till samma ändamål som Carlskrona, dvs slöåka omkring och göra lite reklam för Sverige. Då skulle stora gamla kanoner och vackra linjer imponera mer på kreti och pleti och göra större nytta än kompetenta radarsystem och hydrofoner. Inte för att trampa någon på tårna men det skulle se rätt mycket flådigare ut med en svensk kryssare på utlandsbesök än med ett minfartyg som mest ser ut som en gråmålad Tallinfärja från 70-talet.

Kanske man kan byta med ryssen, dom får Carlskrona och vi får någon gammal smäcker utrangerad kryssare med stora kanoner? Vi skulle t.o.m. kunna få lite pengar emellan.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 1 december 2004, 16:38

Bild
Visst vore det trevligt med ett mäktigt flaggskepp, men men.. sedan finns det inga pengar till något mer, flottan skulle bestå av ett fartyg :cry:
Ska vi delta utomlands med ett större fartyg, kan vi väl ha ett Ro-Ro fartyg för transporter :)

MVH

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 1 december 2004, 16:42

Om pengar inte är ett problemdå? Kamprad dör och hans testamente lämnar en massa pengar för detta enda syfte (jag vill ha spekulationer, inte en massa tråkiga veklighetsanknutna diskussioner :D ) som exempel.

Skriv svar