M45
M45
Vilka krig har den svenska k-pisten M45 deltagit i? Vad jag kan dra mig till minnes är det åtminstone:
- Krigen Egypten - Israel.
- Kongo
- Vietnamkriget.
Finns det fler?
- Krigen Egypten - Israel.
- Kongo
- Vietnamkriget.
Finns det fler?
---
Kanske inget svar men lite ledtrådar på vägen...
Navy Seals har använt m45, likaså Special forces (us). Har även hört att brittiska S.A.S använt den. Likaså de norske attackdykarna(på bilden jag sett skjuter de lösplugg utan löskjutningsanordning he he
)
Navy Seals har använt m45, likaså Special forces (us). Har även hört att brittiska S.A.S använt den. Likaså de norske attackdykarna(på bilden jag sett skjuter de lösplugg utan löskjutningsanordning he he
- Olof Larsson
- Medlem
9 mm kammarammunition utgick ur "sortimentet" för många år sedan.Larsson skrev:Har dom lösskjutningspipan monterad? I så fall kan det vara kammarpatron som de använder. Kammarpatron är en typ av övningsammunition som kan användas upp till 30m.
Likaså kammaram till 7.62 samt 22 long insticksvapen till Ak 4.
Med vilket vapen sköt Ni med?Dalmas skrev:Många år sedan är inte så länge sedan, jag sköt med kammarammunition under min vpl. Det är 13 år sedan. F-b kul.
Själv lånade jag farsans älgstudsare när jag var liten å jagade sork med 6.5 mm kammaram.... 8)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 11 gånger.
Helt rätt!Dalmas skrev:Till M45 var det kulan gjord plast med en smal ståldel innerst. När kulan gick igenom den avsmalande lösskjutningspipan slets plasten loss. ståldelen fortsätter mot målen. Om jag minns rätt sköt vi på ungefär 10 m.
Patronen heter 9 mm kptr/m39 där kulan är likadan som den lösa ptr med den skillnaden att i toppen på kammarplastpatronen är det en stål? kula ingjuten. Kulan har ballistik upp till 30 m.
Källa: Soldatreglemente Materiel (SoldR Mtrl 1983)
- Olof Larsson
- Medlem
Själva syftet med kammarammunition är att kunna genomföra skjutövningar till en mindre kostnad och med en mindre risk (riskömråde).
Ammunitionen verkar vara på tillbakaväg för övningar i Strid I Bebyggelse - SIB.
Ytterligare en ammunitionstyp för övning är under övervägande. Detta är så kallad FX-ammunition.
I princip en Paint-Ball kula som avfyras ur ett modifierat handeldvapen. Ideén är att om soldaten gör fel, eller är för oförsiktig så ska han få reda på det genom smärtan vid träff.
Mycket mer pedagogiskt kan det väl inte bli.
Ammunitionen verkar vara på tillbakaväg för övningar i Strid I Bebyggelse - SIB.
Ytterligare en ammunitionstyp för övning är under övervägande. Detta är så kallad FX-ammunition.
I princip en Paint-Ball kula som avfyras ur ett modifierat handeldvapen. Ideén är att om soldaten gör fel, eller är för oförsiktig så ska han få reda på det genom smärtan vid träff.
Mycket mer pedagogiskt kan det väl inte bli.
Larsson!
Kikade på bilden igen...det är inte kammaram de använder...
Länk till FX-am
http://www.simunition.com/
Kikade på bilden igen...det är inte kammaram de använder...
Länk till FX-am
http://www.simunition.com/