Eller så finns den inte alls och jag har gjort bort mig
MVh: masken
Har tyvärr ingen bild på den men den liknar en fjäril för att bl.a. locka till sig barn.....metmask skrev:läste idag att under Sovjets närvaro i Afghanistan var det en källa (ej pålitlig) som hävdade att Sovjet använde sig av en sorts "fjärilsmina" i syfte att locka och döda afghanska barn, men det stod oxå att USA använt sig av samma typ av mina under Vietnam-kriget. Så, någon som har en bild på denna "fjärilsmina" och som kan förklara hur den fungerar?
Eller så finns den inte alls och jag har gjort bort migska kolla lite källor imorgon.
MVh: masken

hangatyr skrev:Ja visst låter det märkligt, men ännu märkligare är det ju att göra minor i färger som är till för att synas? En mina bör ju ha en färg som döljer den så mkt som möjligt, vilket inte är fallet här.
Jo givetvis, men vad jag ville få fram med det inlägget var att syftet var att de skulle synas lätt för att därigenom bli upplockade.mrsund skrev:hangatyr skrev:Ja visst låter det märkligt, men ännu märkligare är det ju att göra minor i färger som är till för att synas? En mina bör ju ha en färg som döljer den så mkt som möjligt, vilket inte är fallet här.
Även om minan had varit "osynlig" så hade tyvärr nog ungarna trampat på den istället och resultatet blir det samma.
Annars verkar den ha ungefär samma storlek som vår truppmina 10 "hockeypucken" lägg en bit mossa över och den är omöjlig att se både för ögat och detektorer.