fjärilsminor?

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

fjärilsminor?

Inlägg av metmask » 9 juli 2002, 23:35

läste idag att under Sovjets närvaro i Afghanistan var det en källa (ej pålitlig) som hävdade att Sovjet använde sig av en sorts "fjärilsmina" i syfte att locka och döda afghanska barn, men det stod oxå att USA använt sig av samma typ av mina under Vietnam-kriget. Så, någon som har en bild på denna "fjärilsmina" och som kan förklara hur den fungerar?

Eller så finns den inte alls och jag har gjort bort mig :P ska kolla lite källor imorgon.

MVh: masken

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: fjärilsminor?

Inlägg av MD650 » 9 juli 2002, 23:40

metmask skrev:läste idag att under Sovjets närvaro i Afghanistan var det en källa (ej pålitlig) som hävdade att Sovjet använde sig av en sorts "fjärilsmina" i syfte att locka och döda afghanska barn, men det stod oxå att USA använt sig av samma typ av mina under Vietnam-kriget. Så, någon som har en bild på denna "fjärilsmina" och som kan förklara hur den fungerar?

Eller så finns den inte alls och jag har gjort bort mig :P ska kolla lite källor imorgon.

MVh: masken
Har tyvärr ingen bild på den men den liknar en fjäril för att bl.a. locka till sig barn..... :cry:

:)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 10 juli 2002, 07:08

jodå den finns. Minan är gladfärgad, jag har sett rosa och gröna minor när jag gjorde lumpen. Dessutom utlöstes den tydligen av skakningar, vilket gjorde att när de afghanska ungarna plockade upp den med klister insmetade minan, så ville de förstås skaka bort den ur handen (då den var klistrig) vilket ledde till att handen sprängdes av. Sällsynt cyniskt sätt att föra krig, tycker jag.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

fjärilsminor?

Inlägg av sonderling » 10 juli 2002, 08:12

Minor för barn. Jag är skeptisk. Har läst om och sett denna mina på bild. Liknar en mina med vingar till för att släppas från luften. Har gladafärger jovisst men är det inte bara så att den är gjord av återvunnen plast.

Jag tvivlar stark på att man gjort minor enkom för att skada barn. Tror mera på olyckliga omständigheter i designen som gjort den lockande för barn att plocka upp. Lägg där till lite antisovjetisk propaganda alá reader´s digest och vips en mina tillverkad för att skada barn.

Men detta är bara min personliga åsikt förstås.

Sonderling

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 10 juli 2002, 08:20

Ja visst låter det märkligt, men ännu märkligare är det ju att göra minor i färger som är till för att synas? En mina bör ju ha en färg som döljer den så mkt som möjligt, vilket inte är fallet här.

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 10 juli 2002, 08:28

Den s.k. fjärilsminan PMF-1 fjärrspriddes av de sovjetiska styrkorna i Afghanistan, bl.a. med helikopter. Jag är beredd att hålla med Sonderling att dess attraktionskraft på barn var en tragisk bieffekt. Dess märkliga form beror på att den är designad för singla ned till marken från en helikopter eller flygplan utan att bli förstörd. Denna mina gjordes i alla möjliga färger. En del med uppenbart kamoflagemotiv andra i gladarefärger. Om orsaken var den som Sonderling angav vet jag inte.

Något klister har jag aldrig hört talas om. UNHC menar dock att vapnekonstruktörerna medvetet inkluderat barn som mål för denna mina. Minans känsliga utlösningsmekanism tyder på att konstruktörerna i alla fall inte uteslutit barn som offer genom denna konstruktion.

PMF-1
Bild

Här är en annan bild som ger en uppfattning om minans storlek

Bild

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

fjärilsminor?

Inlägg av sonderling » 10 juli 2002, 09:14

Jag måste erkänna att jag endast sett denna mina på museum och då endast i den ljusgröna färgen. :oops:

Min skepsis grundar sig på det faktum att det verkar så befänkt att inte ens "ondkans imperium" skulle kunna hitta på nått sådant. Minan dök upp i medier under brinnande Afghanistan krig (sovjetiskaversionen) och oftast från antikommunistiska källor.

Sedan dock frågan upp igen nu från anti-min lobbyn, som ett bevis på hur omänskligt användandet av minor är.

Jag har aldrig läst om dessa minor skulle vara riktade mot barn i sakliga källor. Utan endast i hätska debattartiklar och liknande. Detta är det andra skälet till min skepsis. :?

Men jag kan övetygas om motsatsen. :wink:

Hälsningar Sonderling

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 10 juli 2002, 11:23

Jag har sett och hållit i denna mina under min värnplikt. Jag kan lova dig att det funnits lim på dessa. Man såg tydliga avlagringar av detta på minan. Det kan ju iofs vara så att någon vid ett tidigare tillfälle strukit på det för att illustrera något. Det man sa till mig va att minan skulle plockas upp av barn, fast man sa mycket annat oxå som inte vissat sig så jätte sant. Men den jag såg va multi färgad. Och den va inte av plast. Jag måste säga att minor är nog ett av de värsta djävulskap som någonsin uppfunnits. Effektivt ja visst.

Micke

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 11 juli 2002, 20:23

så, Sovjet använde den alltså, men utvecklade de den? Och använde USA den i vietnam, kambodja eller Laos?

mvh: mask

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

fjärilsminor?

Inlägg av sonderling » 12 juli 2002, 08:29

Nej, fjärilsminan har så vitt jag vet bara används av sovjet/ryssland och möjligen dess allierade. Jag tror att den dessutom är en relativt ny uppfinning. Det vill säga den komm efter USA:s inblandning i Indochina.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 12 juli 2002, 14:20

hangatyr skrev:Ja visst låter det märkligt, men ännu märkligare är det ju att göra minor i färger som är till för att synas? En mina bör ju ha en färg som döljer den så mkt som möjligt, vilket inte är fallet här.

Även om minan had varit "osynlig" så hade tyvärr nog ungarna trampat på den istället och resultatet blir det samma.
Annars verkar den ha ungefär samma storlek som vår truppmina 10 "hockeypucken" lägg en bit mossa över och den är omöjlig att se både för ögat och detektorer.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 12 juli 2002, 15:19

mrsund skrev:
hangatyr skrev:Ja visst låter det märkligt, men ännu märkligare är det ju att göra minor i färger som är till för att synas? En mina bör ju ha en färg som döljer den så mkt som möjligt, vilket inte är fallet här.

Även om minan had varit "osynlig" så hade tyvärr nog ungarna trampat på den istället och resultatet blir det samma.
Annars verkar den ha ungefär samma storlek som vår truppmina 10 "hockeypucken" lägg en bit mossa över och den är omöjlig att se både för ögat och detektorer.
Jo givetvis, men vad jag ville få fram med det inlägget var att syftet var att de skulle synas lätt för att därigenom bli upplockade.

Angående puckminan, så brukade vi i lumpen roa oss med att strunta i att dölja vissa trådminor, ni vet de där man spikar upp i ett träd. Runt den måttligt kamouflerade minan placerade vi några puckminor under mossan. Tanken var att när lede fi skulle desarmera trådminan, så skulle han ställa sig på någon av de gömda puckminorna... hehe...

Thorbz
Medlem

Inlägg av Thorbz » 12 juli 2002, 15:34

Ang. svårigheten att upptäcka "puckminan" glömmer jag aldrig då vi i lumpen fick 5 st var att gräva ner (attrapper förstås). Alla gjorde som vi blivit tillsagda för att sedan försöka hitta kompisarnas minor.

Det hela slutade i att vi kom hem med 30% färre minor eftersom de som grävde ner dem inte hittade dem heller. Fick ta med hela kompaniet dagen efter och finkamma området vilket ledde till att nästan alla hittades...

Löjtnanten var inte så glad:)

/Tobbe

pok
Ny medlem

fjärilsmina

Inlägg av pok » 20 juli 2002, 12:20

hmm.. formen är för att det är en mina som är gjord för att läggas ut med artelleri, denna form gör att minan snurrar när den faller och förhoppningsvis "snurrar" sig ner bland löv eller dyl på marken för att den skall vara mindre uppenbar.. dessa historier om klister.. minan utlöses genom tryck och hålrummet som trycks ihop är fyllt med nått guck typ gele eller nåt.. när man trycker på minan så sipprar det ut.. det är alltså inte nått klister.. jag minns inte men jag tror inte att det finns någon autodestruktion på minan (som annars är vanligt och praktiskt på artelleriutlagda minor, man bestämmer sig för att man vill hindra all framryckning i ett visst terrängparti under tex 48 timmar, man skjuter ut minor med en självdestruktion på 48 timmar och således sprängs minorna efter 48 timmar så att man själv kan framrycka i terrängen).. om man nu vill tala om minor så finns det betydligt läskigare minor.. både öst och väst har artelleriutlagda minor som när de landar skjutter ut tunna trådar som utlöser minan när man "drar" i dem, men trycket för att utlösa minan är löjligt litet, typ 500 g eller nått sånt, dvs glöm det där med minspö.. linorna är oxå väldigt fina så de är mycket svåra att upptäcka..

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 20 juli 2002, 14:51

Avståndsminering med trådminor röjs enkelt på föjlande sätt:

-Tag ett vedträ och ett stycke snöre.
-Bind ihop snöret med vedträt.
-Håll fast snörets ände i handen och kasta iväg vedträt.
-Dra in vedtät med snöret, och vips så har man röjt en stig på 10-20m.

Skriv svar