Charmigaste jaktplanet?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Charmigaste jaktplanet?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 oktober 2005, 10:22

Det pratas ju mycket om vilket flygplan som var "bäst", men jag tänkte istället pusha för planen som kanske inte var så bra i strid, men som ändå har anhängare av olika anledningar, "förlorarna" helt enkelt... Exempelvis Gloster Gladiator:
Bild
Från litauiska flygvapnet.

Mvh -Dan

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 10 oktober 2005, 10:31

Bra idé! :)

Min kandidat är Brewster Buffalo.

Bild

Uselt, men definitivt charmigt. Ett av de ganska få jaktplan som bäst beskrivs som "gulligt".

Henrik

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33812
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 oktober 2005, 10:42

Min favorit:

Bild

Från Fredliga Stridsflygplan

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 10 oktober 2005, 12:12

Hans skrev:Min favorit:

Bild

Från Fredliga Stridsflygplan

MVH

Hans
påminner mig om en av mina egna fantasi konstruktioner (kanske kan lägga in en bild på den senare), den heter "humlan"

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 juli 2005, 15:21
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 10 oktober 2005, 15:21

Polikarpov 1-16 röstar jag på.

Bild

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 oktober 2005, 18:13

Min: Bell P-39 Airacobra. Gillades varken av amerikaner eller britter, men ryssarna tyckte om den.

Bild

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 oktober 2005, 20:49

J22 är nog min favorit.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 10 oktober 2005, 21:05

Fast den finska versionen av Brewstern kan väl knappast kallas "usel", den skiljde ju sig rejält från den version av planet som fick det ryktet borta i fjärran östern?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33812
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 oktober 2005, 21:09

Kapten_Gars skrev:Fast den finska versionen av Brewstern kan väl knappast kallas "usel", den skiljde ju sig rejält från den version av planet som fick det ryktet borta i fjärran östern?
Kanske framförallt på vad som satt i? Som i D XXI'orna?

MVH

Hans

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 10 oktober 2005, 22:19

Kapten_Gars skrev:Fast den finska versionen av Brewstern kan väl knappast kallas "usel", den skiljde ju sig rejält från den version av planet som fick det ryktet borta i fjärran östern?
Nej, finnarna var mycket nöjda med planet. Nu vet inte jag hur hårt modifierade de var, men att finnarna älskade dem kan ju ha berott i första hand på att Brewstern var ett av de bästa planen de hade något slags rimlig chans att få tag på och i andra hand på motståndarna - bortsett från skillnader i utbildning och doktrin inbillar jag mig att Brewstern hade bättre prestanda än I-15 och I-16.

Har för mig att jag läst någonstans att motorn inte riktigt gillade varma klimat, vilket också skulle kunna förklara att den betraktades som usel i tropikerna men bra i Finland.

Charmig är den hur som helst. :)

Henrik

Edit: språk
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 11 gånger.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 11 oktober 2005, 00:01

Denna "förlorare" är jag fruktansvärt svag för...Fw 187.

Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 oktober 2005, 00:44

Varjags personliga 'Gullgrisar' var Mitsubishi A5M 'Claude' - ett kalastrevligt 'sportflygplan' samt de italienska Macchi 202 och Fiat C.R. 42.
Varjag

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 oktober 2003, 01:12
Ort: Märsta

Inlägg av Longsword » 11 oktober 2005, 03:31

Australiens "boomerang".

Bara namnet! :)
I övrigt lite lagom litet och knubbigt, men inte fult direkt.
modell:
Bild

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 11 oktober 2005, 09:09

jag gillar knubbiga plan som den sär "gobllinen" eller boomerang, men jag gillar även
F6F hellcat
en stor bild finns här:http://www.worldwar2pilots.com/f6.jpg

Bild

eller denna westland lysander
Bild
:lol:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 oktober 2005, 11:56

Hans skrev:
Kapten_Gars skrev:Fast den finska versionen av Brewstern kan väl knappast kallas "usel", den skiljde ju sig rejält från den version av planet som fick det ryktet borta i fjärran östern?
Kanske framförallt på vad som satt i? Som i D XXI'orna?

MVH

Hans
BULLSEYE!

Skriv svar