railgun

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

railgun

Inlägg av gunship » 4 november 2005, 21:08

hur sjutton funkar en sån?? :?
hur ser den ut ???????????? :?
varför vet inte jag om den?? :?
:lol:

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 4 november 2005, 21:35

Med hjälp av en elektromagnet skapar man ett starkt magnetfält innuti pipan vilket repellerar projektilen (som måste vara magnetisk), som kan uppnå mycket hög hastighet. DEt behövs ingen krutladdning och därmed inte heller några patroner, men å andra sidan krävs det fortfarande lika mycket energi föa att accellerera projektilen, så du måste ha en kraftig energikälla som håller igång det magnetiska fältet.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 november 2005, 21:41

Gunship, skriv ordentliga trådrubriker.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 4 november 2005, 22:00

Gutekrigaren skrev:Gunship, skriv ordentliga trådrubriker.

Mvh Petter
förlåt, men jag visste bara om railgun:eni ett fantasy-spel som heter warhammer... :oops:

tack för alla svar

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 4 november 2005, 23:07

Jag skulle nog vilja anmäla en avvikande uppfattning gentemot Lord Havelock.

Som jag fattar det så består en rail-gun av två stycken parallellt löpande skenor av elektriskt ledande material. Mellan skenorna placeras projektilen, som också måste vara elektriskt ledande. Över skenorna lägger man så en tämligen hög likspänning. Då kortsluts kretsen och någon typ av magnetfält bildas som skjutsar iväg projektilen med en sjuinihelvetes hastighet.

En gång i tiden hade jag en länk till ett gäng stollar vid ett amerikanskt universitet som forskade på (roade sig med) rail-guns. De hade byggt en prototyper på ett par meters längd som skjöt iväg en projektil på något halvkilo om jag minns rätt. Hastigheten var flera tusen meter per sekund har jag för mig.
Problemet var att generera en hög spänning med stor strömstyrka väldigt, väldigt, fort. De hade en imponerande mängd kondensatorer stående i sitt laboratorium. Dessutom var slitaget på skenorna så stort att de i princip fick byta dem mellan varje skott.

Nu för tiden verkar det som om en del forskning bedrivs vid universitetet i Texas (UT):
http://www.utexas.edu/research/cem/Elec ... aunch.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Railgun
http://www.oz.net/~coilgun/theory/electroguns.htm
http://www.nps.edu/PAO/Newsletters/janIssue4.htm
http://www.tinaja.com/glib/muse130.pdf

Bygg din egen railgun:
http://www.powerlabs.org/railgun.htm

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 5 november 2005, 10:16

så den kan se ut typ såhär i framtiden? (de två stora järnvägarna de har på ryggen)
Bild
detta är warhammer från games workshop

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 5 november 2005, 12:56

@ map358: Det kan nog vara så som du säger, men projektilen måste fortfarande vara en magnet. När t.ex. vanligt järn utsätts för ett magnetfält så är kraften alltid attraherande.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 5 november 2005, 16:43

Lord Havelock Vetinari skrev: men projektilen måste fortfarande vara en magnet.
Så har inte jag uppfattat det hela. Som det beskrivs i länkarna ovan så räcker det med att projektilen är elektriskt ledande.
Men el och magnetism är inte min starka sida - jag tror egentligen inte på så'nt jag inte kan se.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 5 november 2005, 17:31

DE är ju ingen små krafter man har med att göra . När en sån skjuter .

Kolla på spelet warhammer. Fattar inte så mycke, kan man få en beskrivning??

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 november 2005, 10:59

Lord Havelock Vetinari skrev:@ map358: Det kan nog vara så som du säger, men projektilen måste fortfarande vara en magnet. När t.ex. vanligt järn utsätts för ett magnetfält så är kraften alltid attraherande.
Projektilen måste enbart vara ledande, inte magnetisk. Projektilen utsätts för ett elektromagnetiskt fält, vilket i praktiken drar projektilen åt ena eller andra hållet beroende på hur strömmen går. Man kan kanske säga att eftersom båda sidorna är magnetiska då så attraheras projektilen framåt (eller bakåt), inte åt ena eller andra sidan. Samma princip som i en partikelaccelerator.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 6 november 2005, 14:02

Kan de värkligen va ett framtida vapen ? Den drar ju så himla mycke och svår att ladda och underhålla ?

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 6 november 2005, 15:07

Dûrion Annûndil skrev:
Lord Havelock Vetinari skrev:@ map358: Det kan nog vara så som du säger, men projektilen måste fortfarande vara en magnet. När t.ex. vanligt järn utsätts för ett magnetfält så är kraften alltid attraherande.
Projektilen måste enbart vara ledande, inte magnetisk. Projektilen utsätts för ett elektromagnetiskt fält, vilket i praktiken drar projektilen åt ena eller andra hållet beroende på hur strömmen går. Man kan kanske säga att eftersom båda sidorna är magnetiska då så attraheras projektilen framåt (eller bakåt), inte åt ena eller andra sidan. Samma princip som i en partikelaccelerator.

Mvh -Dan
Kan inte riktigt följa ditt resonemang, hur skulle projektilen kunna "dras" av ett em-fält om den inte är elektriskt laddad?

Edit: Kollade på wikipedia-länken. Ok, jag förstår principen. Vill dock tillägga att min princip också skulle fungera :P (Fast förmodligen med mindre effekt)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 8 november 2005, 22:38

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%2 ... eknik1.pdf Sid. 40 avhandlar rälskanoner.

J.K Nilsson

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 9 november 2005, 11:45

De som talar mot en railgun, är att magneterna och stömkällan väger en hel del, + att med nuvarande teknologi behöver eldröret vara långt för att kunna uppnå hög hastighet.

DannyBoy2k
Medlem

Inlägg av DannyBoy2k » 10 november 2005, 01:18

Plus att med de hastigheter som det teoriseras över så skulle rekylen vara FRUKTANSVÄRD. Jag menar, i teorin talar vi Mach 50 eller liknande. Även om vikten inte är mer än ett kilo så...aj. Faktum är att ju lägre kul-vikt, och ju högre hastighet, dess då värre rekyl.

Nå, iden med en railgun, för att sammanfatta lite: Mellan två metall-bleck, s.k. rails på engelska, därav namnet, placeras en elektriskt ledande metall-klump. Skickas sedan ström igenom ett bleck, metall-klumpen, och det andra blecket uppstår ett magnetisk fält, genom elektromagnetism. Eftersom strömmen går upp det ena blecket och ner det andra så trycker magnetfälten klumpen 'nedåt' längs med sig själva. Detta gör också att man vill ha blecken VÄL fästa i något, eftersom de vill trycka varandra isär. Eftersom blecken är metalliska hela vägen nerför 'pipan' så accellereras 'kulan' ned för blecken.

Detta är dock mestadels teori än så länge, eftersom material inte finns som klarar av värmen som utvecklas, och el-styrkorna som krävs för att använda den inte är praktiska för annat än fasta anläggningar.

Å andra sidan finns det ju en 'coil-gun'. Dom borde vara möjliga med mindre investering i material och teknik, även om person-vapen kanske inte är att vänta inom överskådlig framtid.

För övrigt är jag sjuk som få denna veckan, och därför reserverar jag mig för stav-fel, dåliga meningsbyggnader och andra saker som gör att min förklaring bara gjorde det hela sämre.

Skriv svar