Ubåten Abborren U5

Skriv svar
Användarvisningsbild
lubewr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2006, 11:26
Ort: Malmö

Ubåten Abborren U5

Inlägg av lubewr » 21 november 2006, 11:34

Jag har fått hem en djupmätare som suttit i maskinrummet på ubåten Abborren (U5)
Kan någon hjälpa mig med mera data på denna ubåten.
Var själv med 1977 och demonterade den för vidaretransport till skroten i GBG.

Fick samtidigt en telegrafnyckel.
Kan någon tala om vad och var den användes, civil eller militär?

mvh

BengtW 8-)
Bilagor
djup1.jpg
Djupmätare
djup1.jpg (78.75 KiB) Visad 3372 gånger
morse1.jpg
Telegrafnyckel
morse1.jpg (52.28 KiB) Visad 3372 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ubåten Abborren U5

Inlägg av Hans » 21 november 2006, 11:38

Du har sett det här?

Namn: U5 / Abborren (5)
Betyder: - Typ: Ubåt
Byggnadsvarv: Kockums Nybyggnadsnummer: -
Systerfartyg: U1, U2, U3 , U4/Forellen, U6/Siken(3),
U7/Gäddan(8), U8/Laxen(12), U9/Makrillen(5)
Stapellagd: 1943- Sjösatt: 1943-07-08
I tjänst: 1944-06-10
1963-06-19 Ur tjänst: 1976-07-01
Storlek: 367/450 ton Fart i knop: 14 / 7,5
Längd: 49,6 Bredd: 4,70
Djupgående: 3,80
Bestyckning: 4st 53cm torpedtuber
Deltog i: -
Övrigt: Ombyggd till jaktubåt 1961-64

http://www.fatburen.org/jan-erik.karlss ... orren5.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lubewr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2006, 11:26
Ort: Malmö

Inlägg av lubewr » 21 november 2006, 11:45

Japp,

Men Tack, Uppskattar all hjälp jag kan få

Jag har sökt på alla söknotorer jag lyckats hitta.
Även Tofts.
Har varit inne på att besöka Ubåtsmuseet i malmö och Karlskrona också för mer info.

Är även intresserad av någon som legat på båten när den var aktiv.

Själv tjänstgjorde jag på Ubåten Hajen, Sjöormen och Sjöhästen 1976-77 som motormek.

mv
BengtW

8-)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 21 november 2006, 11:55


Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 november 2006, 19:41

Din telegrafnyckel, ser ut som en äldre fjärrskriftsmaskin mottagningsmaskin för hålremsor, principen är att tecknen knackas in i remsorna så man kunde tyda sändningen efter man dykt och slapp fråga om.

Men den ser för gammal ut att kunna vara från 70-talet

Användarvisningsbild
lubewr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2006, 11:26
Ort: Malmö

Inlägg av lubewr » 21 november 2006, 21:26

Psilander skrev:Din telegrafnyckel, ser ut som en äldre fjärrskriftsmaskin mottagningsmaskin för hålremsor, principen är att tecknen knackas in i remsorna så man kunde tyda sändningen efter man dykt och slapp fråga om.

Men den ser för gammal ut att kunna vara från 70-talet
Ja säljaren trodde sent 1800 tal eller tidigt 1900 tal.
Men det stämmer bra med remsa för man kan dra upp verket så snurrar hjulet.

mvh
BengtW 8-)

Skriv svar