Luftburet luftvärn
Luftburet luftvärn
Ibland dyker konstiga tankar upp i ens huvud. För någon dag sedan funderade jag på om luftvärnsgranater med splitterverkan (det vill säga granater som exploderar vid en viss förutbestämd höjd och sprider splitter) har testats eller använts från flygplan?
Rent teoretiskt borde det finnas fördelar med att använda ett sådant vapensystem även från flygplan, man kan placera luftvärnseld på högre höjder än markbundet lv kan och det är mer mobilt - tänker till exempel på försvar mot stora flygarmador som de under andra världskriget.
Men de borde också vara ganska effektivt som defensivt vapen. Jänkarna proppade ju sina tyngre bombplan under vk2 fulla med kulsprutor för att få en ordentlig samlad eldverkan. Tänk er den eldverkan kryddad med luftvärn (till exempel en kanon på varje flygplan) som lägger ut splitterridåer när hunnerna närmar sig.
Nackdelarna jag ser är dels risken för friendly fire, och att tyngden försvårar flygegenskaperna samtidigt som man förlorar en del i träffsäkerhet.
Har det provats? Om inte, varför inte?
Rent teoretiskt borde det finnas fördelar med att använda ett sådant vapensystem även från flygplan, man kan placera luftvärnseld på högre höjder än markbundet lv kan och det är mer mobilt - tänker till exempel på försvar mot stora flygarmador som de under andra världskriget.
Men de borde också vara ganska effektivt som defensivt vapen. Jänkarna proppade ju sina tyngre bombplan under vk2 fulla med kulsprutor för att få en ordentlig samlad eldverkan. Tänk er den eldverkan kryddad med luftvärn (till exempel en kanon på varje flygplan) som lägger ut splitterridåer när hunnerna närmar sig.
Nackdelarna jag ser är dels risken för friendly fire, och att tyngden försvårar flygegenskaperna samtidigt som man förlorar en del i träffsäkerhet.
Har det provats? Om inte, varför inte?
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Höhö..vilken idé. I dagens luftförsvar är det förstås inte direkt intressant, men under ex. 2VK så klarade ju maskinerna av i alla fall 40mm-pjäser. Om man ska sätta pipan i LV-konfiguration kan jag tänka mig att det blir en ganska tung och otymplig pjäs. Målföljning måste bli oerhört svårt... plus vikten för ammunition och pjässervis.
Det närmsta vi kommit hittills är väl AC-130 Spectre med 105mm artilleri ombord.
Det närmsta vi kommit hittills är väl AC-130 Spectre med 105mm artilleri ombord.
Tyskarna experimenterade en hel del med både raketer och automatkanoner monterade för eldgivning snett uppåt i sina försök att komma tillrätta med de allierades bombplan under vk 2. Det är nog det närmaste man kommer det du tänker på.
Att montera en "riktig" luftvärnskanon på ett flygplan låter sig nog inte göras med tanke på rekylen, då är någon form av raket betydligt lämpligare för att få stridsdelen (= granaten) dit man vill.
Att montera en "riktig" luftvärnskanon på ett flygplan låter sig nog inte göras med tanke på rekylen, då är någon form av raket betydligt lämpligare för att få stridsdelen (= granaten) dit man vill.
Inte bara testade, den togs i bruk också. Men det var på T 18B, inte B 18. Tydligen ska flygplanet i princip ha stannat i luften när man sköt, vilket väl ger en viss insikt i vilka rekylkrafter det är frågan om.MD650 skrev:Testade man inte en 57 mm akan på B 18?
Iofs var den väl avsedd för markmål.
När man provade ut akanskjutning från T 18 så var inte 57an klar. För att få något liknande så tog man två 40/36or istället. Resultatet ska ha varit intressant...
Hört samma sak om B-25G & H (som båda hade en 75mm kanon). Men tänker man efter lite inser man att det är orealistiskt. För att stoppa ett flera ton tungt flygplan som kommer farande i några hundra km/t krävs det långt mer energi än vad någon kanonen du kan få upp i ett flygplan genererar.Bjernevik skrev:Tydligen ska flygplanet i princip ha stannat i luften när man sköt, vilket väl ger en viss insikt i vilka rekylkrafter det är frågan om.
Newton sysslade lite med att räkna på sådantdär. Ja, inte flygplan då förstås. Men massa och hastighet
Ungefär vad jag tänkte också.Belisarius skrev:Höhö..vilken idé.
Vet inte vad du menar med LV-konfiguration, men eldröret behöver ju inte monteras riktat uppåt, eller ens vridbart. Det kan ju monteras fast, rakt fram eller rakt bak och så får man ställa in elden genom flygplanets positionering.Belisarius skrev:I dagens luftförsvar är det förstås inte direkt intressant, men under ex. 2VK så klarade ju maskinerna av i alla fall 40mm-pjäser. Om man ska sätta pipan i LV-konfiguration kan jag tänka mig att det blir en ganska tung och otymplig pjäs. Målföljning måste bli oerhört svårt... plus vikten för ammunition och pjässervis.
Vad skulle en 40mm pjäs plus ammunition väga, och hur stor servis skulle man behöva hålla?
Finns det splitterverkande air-to-air raketer?
Viss påverkan hade det väl?!.Figaro skrev: Men tänker man efter lite inser man att det är orealistiskt. För att stoppa ett flera ton tungt flygplan som kommer farande i några hundra km/t krävs det långt mer energi än vad någon kanonen du kan få upp i ett flygplan genererar.
Newton sysslade lite med att räkna på sådantdär. Ja, inte flygplan då förstås. Men massa och hastighet
Iofs ett rykte men akan till Viggen påverkade flygegenskaperna???
Det var inte det jag tänkte på utan mer att planet bromsades upp vid akanskjutning. Men jag är osäker om det var Viggen men det kan ha varit SK 60???Ori skrev:Träffbilden för akan var för bra, så för att få lite mer spridning så lade man till att styrdatorn "fladdrade" med någon eller några styrytor under avfyring av akan. Det är väl på sitt sätt en påverkan...![]()
![]()
![]()
--
Jörgen
Har dock ett svagt minne att på Flygmuseet på Malmen så finns det en 57 mm akan som väl avsågs att utnyttjas i flygplan???Bjernevik skrev:
När man provade ut akanskjutning från T 18 så var inte 57an klar. För att få något liknande så tog man två 40/36or istället. Resultatet ska ha varit intressant...
Jag var uppenbarligen otydlig. Ja, det fanns en 57mm akan som användes på T 18. Men den var inte klar när man började utprova akanskjutning med flygplanet, så innan 57an var färdig så använde man dubbla 40/36or för att ha något att skjuta med. Detta var dock bara under utprovning och användes bara tills 57an var redo.MD650 skrev:Har dock ett svagt minne att på Flygmuseet på Malmen så finns det en 57 mm akan som väl avsågs att utnyttjas i flygplan???:)Bjernevik skrev:
När man provade ut akanskjutning från T 18 så var inte 57an klar. För att få något liknande så tog man två 40/36or istället. Resultatet ska ha varit intressant...
Det byggdes väl även en Mosquito-variant utrustad med 57mm kanon, "Tsetse"? Men det byggdes väl bara ca 20 st, så framgången kanske var begränsad.
http://www.flexi.net.au/~bfillery/tsetse.htm
http://www.flexi.net.au/~bfillery/tsetse.htm
Ok, då är jag med.Bjernevik skrev: Jag var uppenbarligen otydlig. Ja, det fanns en 57mm akan som användes på T 18. Men den var inte klar när man började utprova akanskjutning med flygplanet, så innan 57an var färdig så använde man dubbla 40/36or för att ha något att skjuta med. Detta var dock bara under utprovning och användes bara tills 57an var redo.