Luftburet luftvärn

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Luftburet luftvärn

Inlägg av Wooster » 4 maj 2007, 12:43

Ibland dyker konstiga tankar upp i ens huvud. För någon dag sedan funderade jag på om luftvärnsgranater med splitterverkan (det vill säga granater som exploderar vid en viss förutbestämd höjd och sprider splitter) har testats eller använts från flygplan?

Rent teoretiskt borde det finnas fördelar med att använda ett sådant vapensystem även från flygplan, man kan placera luftvärnseld på högre höjder än markbundet lv kan och det är mer mobilt - tänker till exempel på försvar mot stora flygarmador som de under andra världskriget.

Men de borde också vara ganska effektivt som defensivt vapen. Jänkarna proppade ju sina tyngre bombplan under vk2 fulla med kulsprutor för att få en ordentlig samlad eldverkan. Tänk er den eldverkan kryddad med luftvärn (till exempel en kanon på varje flygplan) som lägger ut splitterridåer när hunnerna närmar sig.

Nackdelarna jag ser är dels risken för friendly fire, och att tyngden försvårar flygegenskaperna samtidigt som man förlorar en del i träffsäkerhet.

Har det provats? Om inte, varför inte?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 maj 2007, 12:58

Höhö..vilken idé. I dagens luftförsvar är det förstås inte direkt intressant, men under ex. 2VK så klarade ju maskinerna av i alla fall 40mm-pjäser. Om man ska sätta pipan i LV-konfiguration kan jag tänka mig att det blir en ganska tung och otymplig pjäs. Målföljning måste bli oerhört svårt... plus vikten för ammunition och pjässervis.

Det närmsta vi kommit hittills är väl AC-130 Spectre med 105mm artilleri ombord.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 4 maj 2007, 13:10

Tyskarna experimenterade en hel del med både raketer och automatkanoner monterade för eldgivning snett uppåt i sina försök att komma tillrätta med de allierades bombplan under vk 2. Det är nog det närmaste man kommer det du tänker på.

Att montera en "riktig" luftvärnskanon på ett flygplan låter sig nog inte göras med tanke på rekylen, då är någon form av raket betydligt lämpligare för att få stridsdelen (= granaten) dit man vill.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 maj 2007, 13:56

Testade man inte en 57 mm akan på B 18?
Iofs var den väl avsedd för markmål.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 4 maj 2007, 18:15

MD650 skrev:Testade man inte en 57 mm akan på B 18?
Iofs var den väl avsedd för markmål.
:)
Inte bara testade, den togs i bruk också. Men det var på T 18B, inte B 18. Tydligen ska flygplanet i princip ha stannat i luften när man sköt, vilket väl ger en viss insikt i vilka rekylkrafter det är frågan om.

När man provade ut akanskjutning från T 18 så var inte 57an klar. För att få något liknande så tog man två 40/36or istället. Resultatet ska ha varit intressant...

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2107
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 4 maj 2007, 19:24

Vad skulle ammunitionen väga om det skall räcka till spärreld?

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 4 maj 2007, 20:21

Bjernevik skrev:Tydligen ska flygplanet i princip ha stannat i luften när man sköt, vilket väl ger en viss insikt i vilka rekylkrafter det är frågan om.
Hört samma sak om B-25G & H (som båda hade en 75mm kanon). Men tänker man efter lite inser man att det är orealistiskt. För att stoppa ett flera ton tungt flygplan som kommer farande i några hundra km/t krävs det långt mer energi än vad någon kanonen du kan få upp i ett flygplan genererar.
Newton sysslade lite med att räkna på sådantdär. Ja, inte flygplan då förstås. Men massa och hastighet ;)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 4 maj 2007, 22:15

Belisarius skrev:Höhö..vilken idé.
Ungefär vad jag tänkte också.
Belisarius skrev:I dagens luftförsvar är det förstås inte direkt intressant, men under ex. 2VK så klarade ju maskinerna av i alla fall 40mm-pjäser. Om man ska sätta pipan i LV-konfiguration kan jag tänka mig att det blir en ganska tung och otymplig pjäs. Målföljning måste bli oerhört svårt... plus vikten för ammunition och pjässervis.
Vet inte vad du menar med LV-konfiguration, men eldröret behöver ju inte monteras riktat uppåt, eller ens vridbart. Det kan ju monteras fast, rakt fram eller rakt bak och så får man ställa in elden genom flygplanets positionering.

Vad skulle en 40mm pjäs plus ammunition väga, och hur stor servis skulle man behöva hålla?

Finns det splitterverkande air-to-air raketer?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 maj 2007, 01:51

Figaro skrev: Men tänker man efter lite inser man att det är orealistiskt. För att stoppa ett flera ton tungt flygplan som kommer farande i några hundra km/t krävs det långt mer energi än vad någon kanonen du kan få upp i ett flygplan genererar.
Newton sysslade lite med att räkna på sådantdär. Ja, inte flygplan då förstås. Men massa och hastighet ;)
Viss påverkan hade det väl?!.
Iofs ett rykte men akan till Viggen påverkade flygegenskaperna???
:)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 5 maj 2007, 10:01

MD650 skrev:Iofs ett rykte men akan till Viggen påverkade flygegenskaperna???
:)
Träffbilden för akan var för bra, så för att få lite mer spridning så lade man till att styrdatorn "fladdrade" med någon eller några styrytor under avfyring av akan. Det är väl på sitt sätt en påverkan... :wink: :P :lol:

--
Jörgen

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 maj 2007, 10:59

Ori skrev:Träffbilden för akan var för bra, så för att få lite mer spridning så lade man till att styrdatorn "fladdrade" med någon eller några styrytor under avfyring av akan. Det är väl på sitt sätt en påverkan... :wink: :P :lol:

--
Jörgen
Det var inte det jag tänkte på utan mer att planet bromsades upp vid akanskjutning. Men jag är osäker om det var Viggen men det kan ha varit SK 60???
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 maj 2007, 11:00

Bjernevik skrev:
När man provade ut akanskjutning från T 18 så var inte 57an klar. För att få något liknande så tog man två 40/36or istället. Resultatet ska ha varit intressant...
Har dock ett svagt minne att på Flygmuseet på Malmen så finns det en 57 mm akan som väl avsågs att utnyttjas i flygplan???
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 5 maj 2007, 11:07

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:
När man provade ut akanskjutning från T 18 så var inte 57an klar. För att få något liknande så tog man två 40/36or istället. Resultatet ska ha varit intressant...
Har dock ett svagt minne att på Flygmuseet på Malmen så finns det en 57 mm akan som väl avsågs att utnyttjas i flygplan???:)
Jag var uppenbarligen otydlig. Ja, det fanns en 57mm akan som användes på T 18. Men den var inte klar när man började utprova akanskjutning med flygplanet, så innan 57an var färdig så använde man dubbla 40/36or för att ha något att skjuta med. Detta var dock bara under utprovning och användes bara tills 57an var redo.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 maj 2007, 11:18

Det byggdes väl även en Mosquito-variant utrustad med 57mm kanon, "Tsetse"? Men det byggdes väl bara ca 20 st, så framgången kanske var begränsad.

http://www.flexi.net.au/~bfillery/tsetse.htm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 maj 2007, 12:07

Bjernevik skrev: Jag var uppenbarligen otydlig. Ja, det fanns en 57mm akan som användes på T 18. Men den var inte klar när man började utprova akanskjutning med flygplanet, så innan 57an var färdig så använde man dubbla 40/36or för att ha något att skjuta med. Detta var dock bara under utprovning och användes bara tills 57an var redo.
Ok, då är jag med.
:)

Skriv svar