Världens bästa specialförband?
Världens bästa specialförband?
Vilket anser ni vara världens bästa specialförband?
Jag har hört att SAS skulle vara bäst. Har även läst boken av Ken Connor men den kan man ju knappast referera till för den är ju "lite" vinklad i ämnet.
Jag har hört att SAS skulle vara bäst. Har även läst boken av Ken Connor men den kan man ju knappast referera till för den är ju "lite" vinklad i ämnet.
Jag tror att det är nästintill omöjligt att svara på detta, och vad innebär det att vara just "det bästa" specialförbandet, dessa har ju ofta vitt skilda uppgifter.
SAS och SEALS skulle säkert få många röster men det finns ett antal special enheter runt om i världen, både militära och polisära som för de flesta (även här på forumet) är helt okända och som mycket väl skulle kunna kvalificera sig till titeln.
Men som sagt jag tror inte att det är möjligt att avgöra exakt vilket förband som är det bästa, möjligtvis vilka som tillhör toppen.
SAS och SEALS skulle säkert få många röster men det finns ett antal special enheter runt om i världen, både militära och polisära som för de flesta (även här på forumet) är helt okända och som mycket väl skulle kunna kvalificera sig till titeln.
Men som sagt jag tror inte att det är möjligt att avgöra exakt vilket förband som är det bästa, möjligtvis vilka som tillhör toppen.
-
kodpingvinen
- Medlem
Re: Världens bästa specialförband?
Är inte detta samma tråd som tidigare? -spec ops-, Nåja.Ressel skrev:Vilket anser ni vara världens bästa specialförband?
Smaken är väl som baken.
- CJBackfire
- Medlem
- Hans Engström
- Medlem
Det är egentligen bara SSG som kan kallas specialförband i samma anda som SAS, SEALS eller dylikt. Green Berets är väl hyfsade men lider av samma elefantiasis som många amerikanska förband (förresten, kolla hur många förband som klassas under SPECOPS enligt USA, det är rätt kul).
Perosnligen är mitt favoritförband SBS, som tyvärr alltmer börjar sväljas av all hysteri kring SAS.
Det verkar tyvärr vara så att effektiviteten hos ett speical förband står i direkt omvänd relation till mängden uppmärksamhet.
Perosnligen är mitt favoritförband SBS, som tyvärr alltmer börjar sväljas av all hysteri kring SAS.
Det verkar tyvärr vara så att effektiviteten hos ett speical förband står i direkt omvänd relation till mängden uppmärksamhet.
- Per Andersson
- Medlem
jag ansluter till den som sade: bäst på vad?
Att hacka ihäl folk med vässade spadar: Spetznas,
att dundra in i tyska flygbaser i afrika under andra världskriget och skjuta vilt omkring sig: SAS
att gå runt och vara hemliga på svenska regementen: SSG
osv, osv, osv
Det är som att jämföra handbollsspelare med fotbollsspelare: Vilken är den bästa bollsportaren?
Att hacka ihäl folk med vässade spadar: Spetznas,
att dundra in i tyska flygbaser i afrika under andra världskriget och skjuta vilt omkring sig: SAS
att gå runt och vara hemliga på svenska regementen: SSG
osv, osv, osv
Det är som att jämföra handbollsspelare med fotbollsspelare: Vilken är den bästa bollsportaren?