9mm versus 40S&W versus 45acp versus 357sig
9mm versus 40S&W versus 45acp versus 357sig
Det börjar höras röster ang. kaliberbyte, både hos polis och militär när det kommer till pistol. Antagligen någon som varit över atlanten.
De finns de som tycker att 9:an har gjort sitt. Jag personligen tycker att 9:an är en helt ok patron både för polis och militär. Ser ingen anledning till ett byte och vad skulle man nu tjäna på det??
Dock borde polisen ha en annan kulkonstruktion pga överpenetration. Men militären har en helt fantastisk patron i m/39b och skjuten ur en glock har jag mycket svårt att se en annan pistol/kaliber som är SÅ mycket bättre.
I stora landet i väster ser de ju lite anorlunda på detta. Där klassas ju 9:an som skräp av många. Där har dom väl inte kommit över chocken sedan 9:an petade 45:an som militär kaliber (socom 45:an undantagen).
Det hela beror väl på att 9:an och de pistoler som valdes är från europa och deras kära gamla helylle 1911:a fick stryka på foten.
Hur ses det på detta där ute
//Urb
De finns de som tycker att 9:an har gjort sitt. Jag personligen tycker att 9:an är en helt ok patron både för polis och militär. Ser ingen anledning till ett byte och vad skulle man nu tjäna på det??
Dock borde polisen ha en annan kulkonstruktion pga överpenetration. Men militären har en helt fantastisk patron i m/39b och skjuten ur en glock har jag mycket svårt att se en annan pistol/kaliber som är SÅ mycket bättre.
I stora landet i väster ser de ju lite anorlunda på detta. Där klassas ju 9:an som skräp av många. Där har dom väl inte kommit över chocken sedan 9:an petade 45:an som militär kaliber (socom 45:an undantagen).
Det hela beror väl på att 9:an och de pistoler som valdes är från europa och deras kära gamla helylle 1911:a fick stryka på foten.
//Urb
- Per Andersson
- Medlem
Re: 9mm versus 40S&W versus 45acp versus 357sig
Det står amerikanerna fritt att slösa pengar på nya militära pistoler. Givet hur lite pengar det svenska försvaret har, och hur oviktiga pistoler är i militära sammanhang, så tycker jag att vi nog bör låta bli...urb skrev:Det börjar höras röster ang. kaliberbyte, både hos polis och militär när det kommer till pistol.
- Ender Wiggin
- Medlem
Vissa amerikaner har vett att uppskatta m/39B. När min bror var i Bosnien (BA10) bytte en hel del amerikanska soldater till sig m/39B av svenskarna. Standardbytet var en ask m/39B (36 ptr) mot en låda .50 ammunition (jag vet inte hur många patroner det är i dessa lådor). Amerikanerna var mycket nöjda över att få tag på vad de kallade "cop killer" ammunition...
Nästa generation av liknande kalibrar tror jag mig minnas kommer att bli ännu mindre - i alla fall i militära sammanhang.
FN:s 5.7mm verkar ju vara en vettig efterträdare till 9:an.
Bara Glock fixar en serie pistoler som har den kalibern så tror jag vi kan vara nöjda där. Detta speciellt MHT penetration och magasinskapacitet.

Pistol och "K-pist" i 5,7 x 28 mm.
/S
FN:s 5.7mm verkar ju vara en vettig efterträdare till 9:an.
Bara Glock fixar en serie pistoler som har den kalibern så tror jag vi kan vara nöjda där. Detta speciellt MHT penetration och magasinskapacitet.

Pistol och "K-pist" i 5,7 x 28 mm.
/S
Kolla prestandan för 5,7 x 28 mm här:
http://www.fnherstal.com/html/Index.htm
Under "Small arms".
/S
Under "Small arms".
/S
Ouch!Svempa skrev:Kolla prestandan för 5,7 x 28 mm här:
Under "Small arms".
/S

Jag misstänker att m/39B klarar allt under klass III på 100 meter iallafall.Svempa skrev:Jupp - dessutom har jag för mig att man med P90 har penetration i skyddsväst upp till 200 m - tvivlar på att 39b klarar det.
/S
SS190 ska ha genomslag på en STANAG-kvalificerad kevlarhjälm (Jänkarnas Fritz alltså) på 100 meter.
Det är inte illa pinkat för en pistol!
Re: 9mm versus 40S&W versus 45acp versus 357sig
För Polisen skulle jag rekommendera 10mm Colt ...urb skrev:Det börjar höras röster ang. kaliberbyte, både hos polis och militär när det kommer till pistol. Antagligen någon som varit över atlanten.
//Urb
Till pistoler skulle jag rekommendera en underladdad men lite tung subsonisk expansionskula, inte nåt så elakt som SXT (för vävnadsdestruktiv), kanske en Hydrashock eller Silvertip.
Sen en fulladdad variant till kpist.
NOTERA dock att jag även anser att Polisen ska tilldelas taservapen, hagelvapen med beanbags osv, så de slipper använda dödligt våld mot korkade demonstranter, fyllon med kniv e dyl...
För militären föreslår jag att tilldela dom som behöver kompakta bössor (vagnsbesättningar m m) AK5D, sen kan P88 duga ett bra tag till, då det mest är ett ämbetstecken.
Senast redigerad av 4 Backis, redigerad totalt 5 gång.