Kammarammunition

Skriv svar
Användarvisningsbild
Fk_JohanAc
Medlem
Kontakt:

Kammarammunition

Inlägg av Fk_JohanAc » 16 september 2003, 13:48

Kan någon förklara vad detta är?
Hur fungerar den, hur användes den?

Mvh

Fk Johan

Användarvisningsbild
Gotcha
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Gotcha » 16 september 2003, 15:42

Det är patroner med svag laddning och liten, urholkad och tunn kula.
Används endast som övningsprojektil mot (pappers)övningsmål på korta håll.

Genomslag och mera tekniska data har jag inte i huvudet, tyvärr. :-)

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 16 september 2003, 19:35

Den används, eller mer sannolikt användes, till Kpist M/45. (Finns det kammarammunitin till AK4?) Där hade man på kpistens lösskjutningspipa utan lösskjutningsanordningen. Pipan smalnar av svagt innan mynningen och genom detta skalas bakelit(?)höljet av och endast den "lilla" kulan lämnar mynningen. Precis som Gotcha skrev används/användes den mot små pappfigurer på nära håll. Helfigur är ca 20 cm hög.

Syftet var nog att man skulle kunna ha stridsskjutningar utan att behöva använda sig av så mycket terräng. På detta vis behövde man ju inte ställa upp målfigurerna på mer än 10 meters avstånd. Riskområdet var nog också avsevärt mindre än med vanlig ammunition.

Användarvisningsbild
Gotcha
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Gotcha » 16 september 2003, 20:21

Ender Wiggin skrev:Den används, eller mer sannolikt användes, till Kpist M/45. (Finns det kammarammunitin till AK4?)
Jag har även sett till Mausern, jag är mycket skeptiskt till att det skulle fungera med Ak4, Ak5 el. ksp med tanke på att det krävs lite kraft att driva tillbaks mekanism/slutstycke. Jag ahr t.o.m råkat ut för lös am till Ak4 som inte orkade driva tillbaka mekanismen mot rekylfjädern.. :|

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 17 september 2003, 12:33

Gotcha skrev:
Ender Wiggin skrev:Den används, eller mer sannolikt användes, till Kpist M/45. (Finns det kammarammunitin till AK4?)
Jag har även sett till Mausern, jag är mycket skeptiskt till att det skulle fungera med Ak4, Ak5 el. ksp med tanke på att det krävs lite kraft att driva tillbaks mekanism/slutstycke. Jag ahr t.o.m råkat ut för lös am till Ak4 som inte orkade driva tillbaka mekanismen mot rekylfjädern.. :|

Till AK4 finns ingen särskild kammarammunition. Istället används en insticksanordning för salongsgevärspatronen 22 long rifle. Den är kraftig nog för att medge automatisk eld.
Med martialisk hälsning
Hasse L

Skriv svar